Fyra alternativ som är bättre än IPRED.

Hittade till bloggen "Storm i ett vattenglas" inatt.
Han nämner fyra alternativ som är bättre än IPRED, det tog honom en halvtimme att komma på dom.

Förtydligande. Dessa fyra alternativen som står skrivna är alltså hämtade från bloggen "Storm i ett vattenglas",




1. Är det bra, får du pröjs
I kopieringsvärlden finns ju begreppet "If you like it, buy it", som något slags syndernas förlåtelse, men låt oss fundera ett slag på detta. Hur skulle det vara om du laddade ner ett album från en säker källa, kanske musikerns hemsida och det stod "Gillar du mitt album? Skicka en valfri stödsumma via sms till 070-....."?
Skulle jag exempelvis hitta ett mästerligt album som "Counting Crows - August and Everything after", så skulle jag i lyrisk eurofori skicka iväg 100 spänn på en gång. Om det blir grymt enkelt att skicka pengar direkt till min favvoartist, så gör jag det.

2. Premiumkunder får första tjing
Säg att du blir en betalande kund, vi säger 100 spänn i månaden, på en sajt som också är gratis att bli medlem i. Vi säger att det är en filmsajt. Här kan du lista dina favoritfilmer, diskutera hur gudomligt bra Bruce Willis egentligen är, samt skriva långa hatiska blogginlägg om hur mycket Uwe Bolls filmer suger. Detta är standard för alla medlemmar, betalande eller ej. Men två veckor innan stora premiärer eller alla premiärer får du ett erbjudande om att se filmen i HD-kvalitet, direkt streamad till din dator eller via en inbjudan till en biosalong. Skulle du betala för att se "The Hobbit" i HD före alla andra nötterna som måste hålla till godo med DVD-kvalitet?
Denna betalande tjänst skulle också kunna vara kopplad till SF och varannan månad dimper en biobiljett eller två ner i din brevlåda.

3. Ta hand om all min skit.
Jag vill inte ha skräp på min hårddisk. Jag vill hellre att du har mitt skräp på din hårddisk. Kan du dessutom garantera backup och säkerhet, ja då kan jag till och med betala en summa. Detta är ungefär vad Spotify gör. Man behöver inte ha sina spellistor på hårddisken, med fördelen att man kommer åt dem från vilken dator som helst. Men på Spotify kan man inte ladda upp sitt eget material, så vad gör alla musikofiler, som sitter på gamla sällsynta bootleg-kopior av Elvis som sjunger på toaletten, eller Frida Snell och Freddie Wadlings undersköna "Flow my ashes" som var så jävla svår att få tag på förr i tiden?
Varför inte låta folk ladda upp allt de vill och sedan koppla det hela till STIM? Procentuell fördelning beroende på hur många kopior av en låt som finns bland alla medlemmar. Del av medlemsavgiften går då till STIM och fördelas rättvist till de mest populära artisterna. Kanske ska bara betalande medlemmar få ladda upp?

4. Gör som Star Wars
George Lucas avstod från regissörlönen till de första Star Wars-filmerna för att istället erhålla rätten till produkterna (och uppföljarna) runt filmen. Han tjänade multum. Gör som George. Släpp musiken fri och kräng t-shirts, muggar, parfym, skor, osv. Vad sägs om ett ett sms eller mms från din favvoartist där han/hon/de förklarar innebörden med den senaste hitten? Lite video från studioinspelningen osv.
Låt de gratis låtarna spridas och bygga upp fan-basen. Det betyder mer betalande till konserten.



Jag är helt inne på alternativ 2.
Nu finns det säkert nån som kommer rusande och skriker, "vi har nästan en sån tjänst, varför använder du den inte ditt fildelande patrask?"
För det första: jag nyttjar inte illegal fildelning.
För det andra: Jag använder den inte för att jag känner inte till den, bli bättre på marknadsföring.
(En bra ide som inte blir marknadsförd slutar som dåliga idéer gör, i botten på en papperskorg eller inne på regeringskansliet)

Och snälla, kom inte med skit som är kopieringsskyddad.
Har jag köpt varan är den min att använda.
Kan IPRED-Förspråkare köra med "fildelning är stöld" kan jag hävda äganderätt över kopian jag köpt.

Jag anser dock inte att hämnd gagnar debatten, det är kontraproduktivt.




Mer om IPRED och alternativ:
Media:
AB, M3, Breki, Newsmill (obs, IPRED-Positiv), Östersundsposten, ALT, Östersundsposten2,

Bloggsfären:
Proj0, Leo Erlandsson, Bloggarna, Svensk Myndighetskontroll, FarmorGun, HAX.



Pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: larserick

Du är inte så dum du.

Du borde ha upphovsrätt på idéerna.

;)

2008-12-09 @ 10:19:10
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: larserick

Aj, förlåt. Läste för fort. Såg först nu att du stulit grejen. Ajja bajja.

2008-12-09 @ 10:21:04
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Mamselamsen

Äntligen någon som kommer med förslag på hur man kan göra, även om jag inte tror på nummer 4.



Vilken halvkänd artist ska kunna sälja tillräckligt många muggar och T-shirts och kunna få ihop pengar till nästa alster?



Internet är här för att stanna och det kan vi inte ändra på... trots att jag är mot illegal fildelning, kommer IPRED-lagen aldrig att fungera (hur enkelt är det inte att dölja sitt IP-nummer) så den kan vi genast lägga ner eller förändra.



Men som sagt... tack för att du kom med konstruktiva förslag... och det säger jag som är varken musiker, filmskapare eller författare.

2008-12-09 @ 10:24:22
URL: http://mamselamsen.blogspot.com
Postat av: Storm

Tack för spridningen! Speciellt då jag av någon anledning inte dök upp på bloggportalen eller kopplades från Aftonbladet.

2008-12-09 @ 20:26:10
URL: http://vattenglaset.blogspot.com/
Postat av: Olov

Jag har aldrig fattat alternativ 1. Testa att applicera det på vilket annat jobb som helst, om nån gillar ditt arbete och har lust att betala för det så får du några slantar .. men annars inte. Svårt att bygga sitt liv på de premisserna.



Men det är bra att folk brainstormar fram lite nya ideer och till skillnad från många andra i branchen tror jag det kommer lösa sig. IPRED kommer inte fungera, men upphovsrättsmän kommer fortfarande kunna tjäna pengar på sitt material i framtiden.

2008-12-10 @ 14:31:02
Postat av: scaber nestor

@Olov.



Man kan inte applicera det alternativet på lönearbete.



Som löntagare skriver du kontrakt med din arbetsgivare att du utför ett arbete mot att arbetsgivaren betalar dig en viss summa pengar.

2008-12-10 @ 15:03:16
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0