Vad får en politiker att tro att vi vill leva i en övervakningsstat?

Det sägs att datalagringsdirektivet behövs för att skydda oss från den organiserade brottsligheten.

Vad sägs om att punktmarkera dessa kriminella element istället?
Eller är det lättare att kränka en hel befolknings integritet för att komma åt några få?

Fast det skulle kräva att våra skrivbordspoliser, som faktiskt har valt yrket frivilligt, reser sig upp och ger sig ut på fältet.
Uppenbarligen är det för svårt för våra politiker så de väljer att lagra oskyldiga människors tele- och mailtrafik i preventivt syfte.

Att det är att bryta mot grundlagen som berättar att vår privata korrespondens ska vara skyddad från insyn, källskyddet, meddelarfriheten och den demokratiska principen "Oskyldig tills motsatsen bevisad" är inget som bekymrar den politiska eliten längre.

Kan en politiker vara så vänlig och berätta för mig varför allt detta är så nödvändigt?

Varför vill du, som politiker, att jag ska leva i en övervakningstat?
Varför vill du, som  politiker, ha insyn i de delar av mitt liv jag vill behålla för mig själv?

Måsta jag, likt andra(åtminstone i några timmar), tvingas flytta från Sverige för att slippa undan detta?
Undrar om det finns ett asiatiskt land jag kan flytta till, Sydamerika funkar också...


Fler som skriver:
Sultans blogg
, Ett Otygs..., Witchbitch, Norberg, FarmorGun i Norrtälje, Christien Engström (pp).



Pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0