Politiker hoppat av från moderaterna, skäl? FRA och IPRED-lagarna.

Hittat på Mikaels Blogg.

Tierp-UNT rapporterar.

Kristian Persson från Tobo, ordinarie ledamot i kommunfullmäktige i Tierp för moderaterna och även ledamot i beredningen Tillväxt och samhällsbyggnad, lämnar sina politiska uppdrag i Tierp.
- Jag har lämnat partiet, säger han och anger som skäl att han inte delar partiets åsikt i frågan om FRA-lagen och inställningen till EU-direktivet IPRED som han kallar integritetskränkande.

Han avvaktar framtida politiskt engagemang och tycker inte att något av de andra borgerliga partierna har någon bättre åsikt i de frågor som nu varit avgörande för hans avhopp.
- Frågan om personlig frihet och med en minimal stat som inte övervakar medborgarnas åsikter har alltid varit viktig för mig, säger han. Fram till nu, men inte längre, anser han att moderaterna bäst har motsvarat hans linje.

Anders Badner



pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mike











Nääämen vafffaaaan jag måste drömma.



En politiker med samvete ,, finns det verkligen??

2008-12-21 @ 11:12:38
Postat av: Teaflax

Vore det inte mycket smartare att sitta kvar och antingen bli partiobereoende eller gå med i pp?

2008-12-21 @ 12:30:37
Postat av: scaber nestor

@Mike.

Tydligen, höll på att sätta kaffet i vrångstrupen.





@Teaflax.

Smartare kanske, men det är ärligare att lämna helt, de flesta politiker är inte invalada på ett personligt mandat.

2008-12-21 @ 13:35:43
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Mary

Man måste se saker ur ett större perspektiv. Jag menar att man kan arbeta för att saker ska förändras inom den ram man finns. Det gör jag. Hade detbara gällt FRA och IPRED hade jag hoppat av för länge sen.



Gräset ser alltid grönare ut på andra sidan - på gurnd av att det finns mer skit där brukar min man säga.

Postat av: scaber nestor

Håller med till viss del Mary, jag anser att man har ett ansvar som politiker att arbeta för en förändring inom sitt parti som är inom ramarna för det partiet har som målsättning.



Problemet med Moderaterna (och övriga alliansen) är att de så länge jag kan minnas alltid verkat för att staten ska lägga sig i så lite som möjligt, att man ska överlåta ansvaret till individen så långt som det är rimligt möjligt.



De gick till val på arbetsfrågan, men även på att INTE införa Bodströmsamhället.



Idag har de inte bara infört Bodströmsamhället, de har förstärkt det till den grad att jag, som har varit borgare i hela mitt vuxna liv, helt plötsligt ser mig skriva inlägg på inlägg som snarare påminner om en ilsken sosse från Palme-eran.



Jag tror det beror på att saker som demokrati och individens rättigheter (och skyldigheter) är så djupt rotat i mig att jag inte längre kan kalla mig för borgerlig, iallafall inte den sortens borgerlighet som finns i riksdagshuset idag.

2008-12-21 @ 16:11:35
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: C.Egegren

Grundfrågan är vem som egentligen borde hoppa av.

Är det inte partiledningen med FR i spetsen? Eftersom de inte verkar följa de värderingar som partiet står för längre.



Har de förtroendet kvar?



Jag har svårt att tycka om partiledningen idag, och jag är ändå vice ordf. i moderaterna i arboga. (Vi har ännu inte fått svar på vårat brev till partiledningen ang. hanteringen av FRA-lagen).







2008-12-21 @ 19:38:26
Postat av: Kalle Vedin

Haha :) Tänk om fler politiker kunde göra så. Jag ser honom lite som en hjälte. Eller i alla fall som om han faktiskt står för de saker han säger att han står för. Det är hedervärt.

2008-12-22 @ 01:02:47
URL: http://xorbot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0