Kerstin Lundgrens chat, mina kommenterer i fetstil, läs nedifrån och upp.

Kerstin Lundgren säger: Tack själva...för frågorna hälsar..;-)


Kerstin Lundgren säger: Tyder på att det finns en sund kritisk inställning till staten bland centerväljare och att integritetsfrågorna betyder mycket för oss. God grund att kritiskt granska denna typ av lagstiftning – vilket jag känner att vi har ett särskilt ansvar för nu- precis som förut och i framtiden. Tack vare vårt arbete i riksdagsgruppen med den öppna process om vi hade – och tack vare Annie och Fredrik – så skapade vi denna gång möjlighet att förändra lagen. Vi fortsätter och känner stödet av bl a dessa undersökningar. (vad i helvete svarade du på för fråga här, för det var fan inte den jag ställde.)


Scaber Nestor säger: Majoriteten av centerväljare har i 2 olika undersökningar varit mot FRA-lagen, hur kan ni svika era egna väljare på det här viset?

 

Kerstin Lundgren säger: Storbritanniens lag har prövats och den lagstiftningen ser vad jag kunnat uppfånga något annorlunda ut. Men det är en intressant dom och det finns all anledning för oss och regeringen att titta på den. Sedan är jag i grunden positiv till att frågan prövats..även FRA-lagen om så vore. (Ni kände till att GB's avlyssningslag prövades men lik förbannat kan ni inte vänta på utslaget, jag kan gissa mig till att argumentet kommer att heta "de nya integritetsåtgärderna är tilräckliga blablabla)


Scaber Nestor säger: Europadomstolen dömde Storbritannien för brott mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna pga deras avlyssning av privat mail och teletrafik, vad är skillnaden mellan Storbrittanniens lagbrott och FRA-lagen?

 

Kerstin Lundgren säger: Det här handlar inte om kryptering…det handlar I grunden o matt Sverige ska självständigt kunna skaffa oss underrättelser om yttre hot och inte att vi ska vara hänvisade till andra säkerhetstjänster. Sedan är det ju inte så att de ska tolka utan lämna underrättelserna vidare…Skulle det visa sig att de helt plötsligt inte skulle fylla ngn funktion så finns det ju alltid möjlighet att ändra uppdrag och lag.  (men för h-e..."yttre hot" igen...Vi har SÄPO och Must, vi behöver inte FRA ovanpå detta med närmast obehindrd tillgång till all nättrafik. men det sistnämnda gillar jag, eftersom de inte fyller någon funktion kan vi lägga ner myndigheten omedebart, tack Kerstin.)


SvaraPåMinFråga säger: Tack Kerstin, ditt svar var underbart och precis det jag hade hoppats på! Lagförslaget bygger på missförståndet om att det är användbart i terroristbekämpning. Detta grundar sig i missförståndet att krypteringen som används idag går att knäcka. Alltså är allt jag behöver göra för att få dig att ändra uppfattning att visa att kryptering inte går att forcera! Vill du att jag ska ge dig länkar där du kan läsa själv eller vill du själv kontakta någon expert på kryptografi? Ett tips är att kontakta någon lärare på något av vårat avlånga lands universitet och högskolor. Vilken som helst, de kommer ge dig samma svar! (krypterning går att knäcka, det är en fråga om tid, lägg av.)

 

Kerstin Lundgren säger: FRA ska inte lyssna, men spana på yttre hot mot Sverige. Tidigare har de kunna spana på eterburen trafik – men nu görs lagstiftningen teknikneutral och får ett samlat integritetsskydd. Tidigare har det saknats. (det förb.. yttre hotet, jag spyr på det argumentet)


jag skäms säger: -> moderator..kommer dialogen på chatten att läggas ut i sin helhet ???

 

Honung säger: Vad exakt kan avlyssnas? Telefonsamtal? SMS? Bara mail?

 

Kerstin Lundgren säger: Avlyssning är en annan sak – det leder tankarna till buggning. Här handlar det om signalspaning. Alla trafik som passerar landets gräns berörs visserligen men bara i den del som det som passerar matchar sökbegrepp som FRA använder inom det området man fått tillstånd att spana inom kommer att beröras. Det mesta rinner rätt igenom sållet .. (Fru Lundgren, vad sägs om att kolla vad som står i lagen, utomstående bestämmer sökbegreppen, men FRA får lägga till egna sökbegrepp för att effektivisera spaningen, så det tillståndet är i princip värdelöst eftersom själva lagen är tillståndet.)


jag skäms säger: replik till på min fråga....den finns ingen kryptering so inte går att knäcka i dag...det tar mer eller mindre tid

 

Jan Garefelt säger: En kommentar till det där med att det är många killar på chatten: gör en gallup och kolla hur många som beskriver sig som hyfsat kunniga på IT- och nätverk... i den yrkena finner du (med få undantag!) bara killar!

 

Markus säger: Varför säger politiker och FRA att svenskar inte skall avlyssnas? Det finns inget sätt att skilja ut trafik från "utlänningar" i datanäten. När jag skickar mail med gmail kommer jag att avlyssnas. Håller du med att det är dumt att förneka det?

 

Kerstin Lundgren säger: Som grön liberal har det varit en tuff resa med FRA-lagstiftningen för att försöka få så starka skydd som möjligt för den personliga integriteten. Ännu är väl en del kvar att göra – men tack vare en bra kombination av öppen debatt gick det att påverka en hel del i slutskedet inför beslutet. Avslutningsvis handlar inte FRA om att spana på svenska förhållanden eller brottsbekämpning utan om yttre förhållanden… Sedan är det helt Ok med alla namn…även Johanna som min dotter heter. (vilken öppna debatt? menar du federleys teater, och i princip all nättrafik går fortfarande utanför landet...)


jag skäms säger: kommer hela blogg loggen med alla frågor att läggas ut så man kan läsa dem senare ?

M. säger: LOL! :)

Moderator säger: Johannes: Vi svarar så fort vi kan. Men pröva så får vi se. Johanna?

Johannes säger: moderator: ökar det mina chanser att få svar på min fråga om jag byter till ett kvinnligt alias? ;)

Gunnar säger: Jag förstår inte hur Centerpartiet som ett liberalt parti kan stp bakom FRA-lagen. Även om FRA enbart kommer att övervaka utländsktrafik drabbar detta alla som inte enbart besöker Centerpartiets hemsida eller andra svenska sidor. E-post via t.ex. Telia, Hotmail eller Gmail går igenom utländska servrar och därmed kan FRA läsa min mail. Jag har inte begått något brott, varför skall då FRA ta del av min e-post?

 

Kerstin Lundgren säger: Festligt att det är många killar som chattar just nu… var är alla tjejer….:-)


Kerstin Lundgren säger: Spännande konspirationsteori…rädsla för “ryssen” men det vi förväntar oss är nu som förut – underrättelser om yttre hot mot Sverige. Det påverkar vår säkerhet – men självklart också vår utrikes, försvars och säkerhetspolitik. (Kan nån få tummen ur röven och berätta vad detta förbannade yttre hot är för nåt nån gång?)


Lars säger: Stämmer det att huvudsyftet med kabelspaningen, som många experter säger, är att samla information om rysk internettrafik som sedan ska lämnas över till USA eller andra NATO-länder?

 

Kerstin Lundgren säger: Jag har mött finska politiker – bl a i Europarådet och de var inte så bekymrade. Det stora bekymret är väl risker för angrepp från externa hot och här söker vi väl också samverka för att stärka säkerheten. Hört om Estland och deras våndor för den kraftfulla cyberattacken mot deras vitala samhällsfunktioner. Det bekymrar oss en del… (Berättade du för dessa finska politiker vad ni tänkte genomdriva? uppenbarligen inte med tanke på att det är fullt ös i finsk media idag)


Tommy säger: Har du förståelse för att Finska politiker är oroade när en stor del av deras Internettrafik går igenom Sverige?

 

Kerstin Lundgren säger: Jag är inte tekniker, men av vad historien visat så är detta en ständig jakt mellan den som krypterar och den som vill knäcka koderna. Det är väl en del av utmaningen både för den som söker underrättelser och de som vill dölja sina gärningar. (var du tvungen att säga "gärningar" och därmed misstänkliggöra alla som krypterar sin trafik, det var ju ett någorlunda vettigt svar fram tills dess.)


SvaraPåMinFråga säger: Känner du till att krypteringen som används nu för tiden inte går att knäcka? Jag har ställt variationer på denna fråga till alla som varit före dig; Staffan känner/kände inte till det, resten undvek att svara. Har jag tolkat det rätt när jag antar att ingen i C har fattat detta grundläggande fakta? (Allt går att knäcka, det tar bara jävligt lång tid)

 

Kerstin Lundgren säger: Kul, sitter I grundlagsutredningen och driver just den frågan - bland många andra (och ändå röstar du ja till FRA, intressant hur den författningsdomstolen kommer att se ut)


Johan B säger: Skulle Centerpartiet kunna tänka sig att driva frågan om införande av en författningsdomstol i Sverige?

 

Kerstin Lundgren säger: Kan inte tekniskt bedöma om det vore möjligt, men icke troligt av det jag sett och hört. Nätet är globalt och många lyssnar och spanar – utanför våra gränser.


Jan Garefelt säger: Vore det inte bättre att istället försöka stimulera byggandet av en avlyssningssäker svensk internetinfrastruktur? 500 miljoner per år skulle gå att göra ganska mycket för att förbättra vår nationella säkerhet... (Denna killen jobbar inte med IT det är en sak som är klar)

 

Kerstin Lundgren säger: Det är en intressant idé, väl värd att pröva för att rensa i ev historiska frågetecken. (hur vore det att sluta vara efterklok?)


Johannes säger: Vad anser du om att tillsätta en Sanningskommission för att utreda hur FRA arbetat och arbetar idag? (förslag av anne ramberg)

 

Moderator säger: Hej och välkomna! Nu hälsar vi Kersin Lundgren välkommen till chatten. Skicka in dina frågor nu!


Kommentarer
Postat av: luff

"krypterning går att knäcka, det är en fråga om tid, lägg av."



Citat från http://research.microsoft.com/crypto/ : "An ordinary PC can produce codes of such complexity that the most powerful supercomputer using the best available attack algorithms would not break them in a million years."



Teoretiskt sett går det att knäcka, men inte praktiskt. Det är inte praktiskt möjligt för FRA att lägga ALL beräkningskraft från deras superdator i FLERA ÅR för att kanske lyckas knäcka krypteringen på ETT mail.

2008-08-04 @ 14:20:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0