Carl Hamiltons svar.


Hej och tack för att du gjort dig besvär att skriva till mig. Jag har behandlat FRA-frågan i tre nyhetsbrev. Det första behandlade förslagets innehåll, det andra väsentliga tillägg som gjordes för att förbättra förslaget och det tredje -- en reflexion över processen -- kan du läsa nedan (de tidigare finns på min fp-hemsida). I tillägg kan man notera att skydd av medborgare är en inte bara är en legitim liberal verksamhet, utan en skyldighet för bl a en ledamot av riksdagen. Och då gäller det inte bara skyddet mot staten utan även mot statens och medborgarnas (inklusive soldater i tjänst utomlands) skydd.

Många som skriver till mig tycks utgå från,som en självklarhet, att en folkmajoritet är emot FRA därför att ledarsidor, bloggare, vänner och bekanta m fl är emot. Men är det sant? Finns en folkmajoritet, finns en korrekt opinionsmätare, eller ett resulat av en riksdagsvalrörelse på frågan, när alla argument lagts fram? En annan aspekt som inte tas upp är den hårda kritik som Alliansregerningen hade fått utstå för oförmåga att vara regeringsfähig och splittrad vid ett nej i FRA-voteringen. Vad hade inte oppositionen och FRA-kritksa ledarskribenterna sagt om någon vecka eller två i regeringsfrågan?

En möjlighet som jag rekommenderar alla intresserade är att läsa om förslaget (FöU 14) och debatten; http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3120&doktyp=betankande&bet=2007/08:FöU14.

Fortsatt midsommar!
Carl





mitt svar tillbaka och efter detta anser jag min direkta korrespondens som avslutad.

Du skriver.

Många som skriver till mig tycks utgå från,som en självklarhet, att en folkmajoritet är emot FRA därför att ledarsidor, bloggare, vänner och bekanta m fl är emot. Men är det sant? Finns en folkmajoritet, finns en korrekt opinionsmätare, eller ett resulat av en riksdagsvalrörelse på frågan, när alla argument lagts fram?

Hade denna frågan varit ärligt ställd hade detta varit något ni tagit reda på innan omröstningen.
För du kan inte säga att Samtliga ungdomsförbund (trots att Cuf nu gjort en federley i stort) journalistförbundet, SÄPO, samlade ledarsidor, en bloggbävning som aldrig tidigare skådats i detta landet inte ger en indikation på hur läget var.

För om du står fast vid ditt beslut att lagen behövs trots detta och trots att ni inte valde att genomföra en opinionsundersökning av större format än den där 1000 personer tillfrågades, 56% var mot, så respekterar jag detta.

Men jag kommer att göra allt i min makt, inom lagens råmärken, för att riva upp denna lagen och förpassa denna regeringen in i historiedimman som den regering som försökte sälja ut demokratin.

När du tittar tillbaka på den här tiden efter riksdagsvalet 2010 är jag ganska säker på att du tittar tillbaka på den utanför riksdagen.


Kommentarer
Postat av: Fiaah

2008-06-22 @ 14:03:35
URL: http://ffiaw.blogg.se/
Postat av: Fiaah

Hej! Hoppas du får en bra dag(=. BTW, fin blogg=)

2008-06-22 @ 14:03:41
URL: http://ffiaw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0