Begagnade datorer på blocket dyrare än nya.

Jag behöver en notebook eftersom jag är på resande fot så ofta, men jag behöver inte den senaste modellen och inte allt lull-lull omkring.

Så vart söker man sig, jo till Blocket.
Väl där skummar jag igenom skånedelen efter notebooks, sedan tittar jag på laptops.

Till min stora förvåning ser jag att folk på fullt allvar annonserar ut 1 år gamla datorer till nästan fullpris.

Jag kan säga detta om ni funderar på varför eran halvårsgamla laptop inte säljs trots att ni kapat 1000kr på nypriset.
Er halvårsgamla laptop är omodern och finns knappt till salu på elektronikfirmorna, kanske att de kommer ut nu till jul med en flagga som säger "kastas ut för 1kr, ni får en telefon på köpet, teckna 18 månaders abbonemang"

Eller är det så att blocket lever ett eget liv där man kan begära mer än halva priset för en begagnad dator, enbart för att man inte ens tittar på vad de tar ut för priser i affärerna?

Skumt är det iaf.

Själv väntar jag till efter jul, mobilen duger än så länge.



Funderar ni på rubriken till inlägget?
Jag skrev den så för att jag är övertygad om att en halvårsgammal dator, ny från en elektronikkedja, är billigare än en begagnad på blocket och har dessutom full garanti.

Jag tänker inte peka ut en enskild säljare, men ni kan nog se det ganska tidigt om ni söker efter laptops/notebooks/minidator på blocket.


pingat på intressant


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Tony Södergren

Ja, det är just det som är den stora nackdelen med datorer - andrahandsvärdet lika med noll, då både prisutvecklingen och den tekniska utvecklingen går så ruskigt snabbt = ner då det gäller priset och så oerhört mycket bättre då det gäller prestandan.



En dator, oavsett om det är en stationär eller bärbar, kan nästan bara på ett år bli både näst intill uråldrig prestandamässigt samtidigt som andrahandsvärdet dessutom sjunker som en bumling till " gråsten " då nypriserna på datorerna samtidigt dessutom också går ner lika snabbt.



Ja, tyvärr är andrahandsvärdet på datorer bara på ett år mer eller mindre lika med noll - ja vem köper en begagnad dator som ligger i princip lika i pris som en ny och dessutom har sämre prestanda - ja knappast många vettiga i alla fall?



Och när dessutom mellandagsrean snart är på ingång blir det ännu omöjligare för de stackare som försöker få iväg sina begagnade datorer.

2008-11-27 @ 19:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0