Mediebojkott 2008, dags att visa mellanhänderna att det är köparen av kultur som bestämmer utbudet.


Facebook-gruppen Mediebojkott 2008 är skapad för att visa mellanhänderna vilka det är de jävlas med när de väljer att gå vägen via utpressning för att tvinga konsumenter att köpa deras varor till överpriser.

Detta blir alternativet, istället för att utveckla sätt som konsumenten anser rätt och till ett pris som konsumenten anser skäligt så tvingar skivbolagsmoguler och andra mellanhänder oss till den motåtgärd som känns mest i deras fickor.

En köpbojkott.

Mina julklappar i år kommer alltså inte i år att bli immateriella saker musik eller film.
Skulle jag vilja ge bort presenter i form av kreationer kommer det bli sådana som kreatören själv marknadsför och säljer utan mellanhänder.
Det kan bli smycken, tavlor, kläder och i vissa fall böcker som är skrivna av personer som inte skrivit under stödet för IPRED-lagen.

Det blir en fattig jul för en branch som vägrar anpassa sig till ny teknik och nya tider.






Men nu vill jag ge en känga till de som enbart fildelar och inte köper någonting.
Det är ni som skivbolagen och IPRED-förespråkarna för fram som exempel när de lobbyar skitlagar som den här.

Det har efterlysts alternativ i många år nu och ett argument som förs fram av de som förespråkar fri fildelning är att det saknas alternativ.

Idag finns det alternativ till CD-skivan.

CDON har en tjänst där man kan ladda ner låtar för 10kr låten, jag anser att de kan sänka priset rejält  men det är ändå ett av de eftersökta alternativen
Spotify är ett annat alternativ där du som konsument kan välja mellan gratisversionen där du får en reklamjingel emellanåt eller betala 99kr/mån för att slippa den.
Itunes, Jamba, tom Nokia har tjänster för nedladdning av musik.
Vill du titta på filmer finns det nu också alternativ till dyra DvD-skivor, exempelvis MediaNow och Film2Now

I bakgrunden nu har jag Playradio, en nätradiotjänst som låter mig lyssna på ganska många musikradiokanaler


Ge inte IPRED-förespråkarna gratis argument i det här, visa att ni är intresserade av de alternativen som finns som faktiskt ger kreatörerna chansen att leva på sina kreationer.

(uppdatering, lade till en länk och rättade lite stavvfäl)

Bloggvägg:
Media:svd, svd2, IDG, Exp, KvP, DN, SydSv, DI, DN2
Blogg:Opassande, Oscar Schwarz, In Your Face, JJ.N, ProjektPåRiktigt, Jens O.



pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anna

Mycket bra initiativ! Jag har redan gått med. :-)

2008-11-13 @ 10:47:41
URL: http://www.rosettasten.com
Postat av: alor

Inga av dom två filmtjänsterna som du föreslår går att använda om du inte har Windows...

Om mediebolagen har något intresse att få dessa tjänster att fungera så måste dom fungera plattforms oberoende, men jag tror inte att dom har det.

2008-11-13 @ 12:23:27
Postat av: scaber nestor

Jovisst, men det är en början att de överhuvudtaget finns.

Och det finns trots allt fortfarande folk som använder IE.

2008-11-13 @ 12:27:39
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Kalle

Jag kan tänka mig att köpa nerladdad musik om och endast om följande kriterier är uppfyllda



1. Helt DRM/watermark-fritt, inga undantag.

2. Tillgängligt i FLAC (dvs. lossless)

3. Ett verk jag betalat för skall gå att ladda ner flera gånger (om en hårddisk går sönder osv).

4. Maximalt 10kr/låt



Samma gäller för film, nerladdningsbart (ej streamat) i 720/1080-upplösning kodat i H.264, alternativt absolut minimum DVD5/9-format.

2008-11-13 @ 18:06:38
Postat av: scaber nestor

1. Ja

2. Känner inte till begreppet

3. Ja

4. Ja



Jag är beredd att betala 25-30kr för en nedladdad film, men då ska det vara kvalité på det.

Köper jag en DVD i butik kräver jag extramaterial och annat lull-lull, annars är det inte värt 200 pix bara för att få förmånen att visa upp en imponerande hylla med skivor.

2008-11-14 @ 00:00:07
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: G

Hej! Om intresse finns för ny bloggdesign till din blogg, kika in på min sida, en ny lite annorlunda design ligger uppe, välkommen!

2008-11-14 @ 00:04:57
URL: http://babbidesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0