Politik ska grundas på personlig övertygelse, inte hur stort partistödet är.

I riksdagen beslutas det om och om igen, varje halvår/kvartal eller i undantagsfall en gång om året att Riksdagsledamöternas löner ska höjas och att partistödet ska höjas.

Lönerna är en sak, jag tycker att lönerna ska följa med den vanliga löneutvecklingen i landet.
Gärna lite lägre eftersom 4% på en riksdagslön är ganska mycket jämfört med en städarlön.

Men det som stör mig rejält är detta förbannade partistöd.
Pga vikande medlemssiffror så anser riksdagspartierna (med några undantag) att de ska, istället för att ta reda på och åtgärda själva problemet med medlemstapp, att de kan täcka upp den "förlorade inkomsten" med partistöd istället.

Det är på ren svenska, för jävligt.

Detta är skattepengar, dina och mina, som politiker roffar åt sig för att de inte kan (eller vill, pengarna finns ju redan) ge sig ut och prata med folk och faktiskt värva medlemmar på riktigt sätt, genom att gå ut bland folk och förklara sin politik.


Det finns några gyllene undantag och konstigt nog hittar jag ett i EU-parlamentet.



Smålandsposten
skriver om Sören Wibe (jl) som berättar följande på frågan om lönerna.


Hur ska du själv göra med de ganska höga lönerna och förmåner EU-parlamentariker får?

– Vi har regeln att reseöverskottet och 20 000 kronor i månaden ska gå till Junilistan. Den regeln ska jag följa.




Partistödet i riksdagen har på 8 år ökat med 40% och uppgår nu till över en miljard enligt rapports rapport.


Tro fan att riksdagen röstar mot folkets vilja med jämna mellanrum när de påfallande ofta inte vill ha med oss att göra.


Kom ihåg detta i EU-valet och i riksdagsvalet 2010, vilka är det egentligen som står med folket och vilka som försöker ställa sig folket.



pingat på intressant.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Peter Ingestad

Obs, reklam! :o) Jag har nyss öppnat ännu en blogg, AUNER ILIAN. Där lägger jag in kopior av mina repliker på andras bloggar som har kommentargranskning. Genom att följa AUNER ILIAN kan man få ett begrepp om dessa bloggars policy. Länk på Lûzgannon.

2008-09-06 @ 18:30:57
URL: http://luzgannon.blogspot.com/
Postat av: scaber nestor

Hmm, i vanliga fall så hade jag raderat det direkt, men det får stå kvar en vecka iaf.

2008-09-06 @ 21:12:39
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Jens O

Blir svårt att förhindra, den typen av finansiering.

När det är yrkespolitiker, det är deras jobb.

2008-09-07 @ 07:35:18
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Scaber Nestor

Som yrkespolitiker får du betalt av staten, partistödet går till partiets "byråkrati".



Visst ska partierna ha ett visst stöd, men det ska inte vara en ersättning för förlorade medlemsavgifter.

2008-09-07 @ 08:28:52
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Lars-Erick

Jag har ändrat mig. Intill för några år sedan ansåg jag p-stödet viktigt, men borde vara mera rättvist.

Idag, ok ett visst stöd är befogat, men inte på dessa nivåer som det är idag.

Av de orsaker som du för fram Scaber. Partierna är inte representativa idag för ens sina egna väljare. Och de har föga väljarkontakt. Blir självspelande pianon bara, till glädje endast för en liten partitopp/byråkrati. Husbondens röst... ingen verklig debatt och kontakt med verkligheten.

Tyvärr.

FRA-debatten är ett nästan komiskt bevis för detta. Men inte det enda.

2008-09-07 @ 10:43:32
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Jens O

Ett visst stöd är befogat, men har i sig blivit en födkrok. Där den statsanställde parlamentarikern, ska fixa via statskassan, så partiet går runt.

Samtidigt som de riktiga stödmedlen, till fria opinionsbildande föreningar dras in.

2008-09-07 @ 16:32:51
URL: http://www.odsvall.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0