Ska man fortsätta kämpa eller följa med Göte tillbaka till den analoga världen?

I barometern har Silvana Hedenlo skrivit om Göte Johansson som kämpar hårt för att bli raderad från alla digitala register.


- På apoteket ville man först inte lämna ut min livsavgörande medicin eftersom jag inte kunde legitimera mig. När jag blev stannad av polisen och inte hade något körkort att visa, tog det en väldig tid innan de fått tag på alla chefer de var tvungna att ringa till, berättar han.
[...]
- Det kommer bli värre än i Amerika. Politiker och tjänstemän påstår att ingen är intresserad av mitt privata liv. Men om ingen är intresserad, varför då kopiera och lagra mina privata och personliga uppgifter? Det sägs att bara uppgifter som passerar landets gränser ska avläsas. All trafik som använder internet som backbone passerar landets gränser. Det innebär att all trafik sparas och lagras, konstaterar han.



Är då Göte den vanliga foliehatten?
Nope, Göte Johansson är en fd IT-Konsult som åtminstone verkar påläst.

Ska man då följa efter eller stanna kvar och kämpa?

Jag stannar kvar och kämpar, men jag tycker vi alla ska stanna upp en stund och verkligen fundera på en sak som jag upptäckte i texten.


"När jag blev stannad av polisen och inte hade något körkort att visa, tog det en väldig tid innan de fått tag på alla chefer de var tvungna att ringa till, berättar han."



Så beroende är vi av teknik idag att vanliga poliser inte vet de gamla metoderna om hur man identifierar en körkortslös förare (ta personuppgifter, ring/kontakta körkortsregistret, få signalement från operatören, jämför visuellt).

Är folk mer benägna att fuska idag än för 30 år sedan?
Har brottsligheten ökat så markant att alla måste vara beredda att identifiera sig i tid och otid?

Jag svarar nej och även om jag inte tänker vara så drastisk att jag avskärmar mig från den digitala världen, så kommer jag from nu att sluta bära med mina ID-handlingar överallt, kanske inte en skarp protest, men ett ställningstagande iaf.
Tror jag beställer en knapp med texten "We follow Göte" av faststatement.


Jag har redan en oreggad mobil och en reggad, så där kan jag välja vilken jag använder.
Problemet som uppstår om för många gör på detta viset att vi följer Göte på åtminstone nån punkt är att det skrivs en massa nya lagar om det istället.
Att vi måsta ha giltigt ID överallt (gärna chippat antar jag), att oreggade mobiler blir förbjudna och, som Göte riskerar, livsnödvändiga mediciner kommer att hållas inne pga avsaknad av ID-handlingar..





Hoppsan, gammelmedia hittar en historia som inte kommit i bloggform först, jag presenterar delar av den.

Focus presenterar "Spelet om FRA" även skrivet om i SvD

En dag i januari 2007 sätter sig en av finansminister Anders Borgs tjänstemän ner och skriver en promemoria. Tjänstemannen arbetar på budgetavdelningen, men det här ärendet handlar inte om pengar.

Det handlar om att slå larm. Något har gått alldeles snett i regeringskansliet.

Försvarsdepartementet har inte bara ignorerat justitiedepartementets kritik mot en ny lag utan också struntat i alla rutiner, skriver tjänstemannen. Bakom ryggen på alla har försvarsministern fått de fyra partiledarna att säga ja till lagen. Dessutom har underlaget som partiledarna fått varit uselt. Deras beslut är fattat på felaktiga grunder.

Det kan tyckas märkligt att en tjänsteman på finansdepartementet ägnar sig åt detta. Men mycket är också konstigt i den här historien.

Efter tre sidor sätter tjänstemannen punkt. Texten som skrivits är alarmerande, orden stora, tonen panikartad:

»Tillåts så tunga invändningar lämnas utan åtgärd undermineras samrådsformerna på ett sätt som kan få stora konsekvenser framöver.«

Det här är berättelsen om FRA.




Magnus Betnér som talade på (här vill jag kunna länka till en inspelning av Betnérs tal, nån som har en eller vet vart det finns?) Hoppets demonstration i Tisdags får en bra recension av Hallandsposten. för sitt "Tal till Nationen"




pingat på intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,



hittat i efterhand.

Djungeltrumman presenterar "FRA-FEST" med Adam Tensta m.fl.
Idag (19/9) i Malmö på Babel och den 3/10 på Park Lane i Göteborg.


glöm inte Freedom not Fear den 11/10.

Kommentarer
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Ett kort klipp där Tolgfors blir kallad "Jävkla kukhuvud" låg på Aftonbladet/Expressen tidigare, men de verkar ha tagit bort det.

2008-09-19 @ 13:06:37
URL: http://lakonism.blogspot.com
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Förlåt, "lögnaktigt kukhuvud" var det nog. ;-D



http://motpol.blogspot.com/2008/09/ett-lgnaktigt-kukhuvud.html

2008-09-19 @ 13:26:51
URL: http://lakonism.blogspot.com
Postat av: Mike

Se inslaget om Fra och se även politikerna fint försöka ljuga bort sanningen till sin förvivland.



Rapport.



http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=62929&lid=lista675043&lpos=1

2008-09-19 @ 17:14:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0