Därför bör poliser inte sitta i socialnämnd.

I frågan om poliser och politiska uppdrag får jag hålla med Björn Wadström.
Det finns vissa politiska uppdrag som en polis absolut inte bör inneha.
Därmed inte sagt att de inte ska få arbeta politiskt, att hindra en yrkesgrupp från det vore ett grundlagsbrott.


Socialnämnd, migrationsfrågor och liknande där poliser kan hamna i en intressekonflikt är synnerligen olämpliga uppdrag.

Från BW's inlägg i Nyköpingsbloggen: (om Göran Hagbergs absurda jävs- och sekretesssituation)

Polismyndigheten påpekade att polisen Göran Hagberg har rapporteringsskyldighet i sin tjänst och att det därför var oförenligt med att vara ordförande i en socialnämnd. Till fakta hör också att Göran Hagberg även är ordförande i socialutskottet där alla personärenden behandlas.
Han tjänstgör även som politisk socialjour, Det är 
bl.a beslut som rör omhändertagande av barn och människor med beroendeproblematik. Men framförallt mycket känslig individinformation.

Det finns en grupp människor som förekommer både hos polismyndigheten samt de sociala myndigheterna. Det är alltså en grannlaga uppgift att hålla reda på sekretess samt jäv. Normalt lämnar en politiker rummet då frågan om sekretess eller jäv uppkommer. Först och främst är det politikern själv som skall göra bedömningen och om politikern inte själv klarar bedömningen är det ordföranden som skall ta upp frågan.
I det här fallet är det alltså samma person som skall göra båda bedömningarna.



Ett bra exempel på hur det ska gå till när man har ett uppdrag där man handskas med sekretess och riskerar jävssituationer tar jag från Göran Pettersson (m).


För drygt fyra år sedan bestämde jag mig för att kandidera till riksdagen. Då jag hade en befattning som ofta var i nära kontakt med den politiska styrningen av Försvarsmakten tyckte jag att det kunde bli lite känsligt.
[...]
När valet ryckte närmare så valde jag att tömma min semesterbank och lämna min befattning och idag är jag riksdagsledamot.


Sammanfattning:
Kan man vara polis och politiker samtidigt?
Självklart.
Men vissa befattningar inom poliiken är synnerligen olämpligt för en polis att inneha och har man inte omdömet att själv välja bort dessa, bör man fundera över vilken kompetens personen i övrig besitter.



Fler som skriver:
MMK, Annarkia, Fridén, Kulturbloggen, Stenudd.
AB, SvD.

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Second Opinion

Vi har gjort en second opinion på DN:s artikel. Läs gärna och publicera även gärna ditt inlägg på vår sajt!

2009-08-13 @ 10:41:56
URL: http://www.second-opinion.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0