Straffskatt, vindkraft, Vattenfall och Plusenergihus, frågor jag ville ställa till Maud Olofsson i dagens chat.

Aftonbladet hade chat med Maud Olofsson och jag skickade in några frågor.
I efterhand kom jag på att jag borde skrivit under pseudonym.

Efter att ha försökt få ut ACTA-avtalet, mer eller mindre kallat Henrik Hansson (Åsa Torstenssons politiske sakkunnige) för lögnare samt all skit med IPRED, FRA, Datalagringsdirektivet, Stockholmsprogrammet och annat piss regeringen haft för sig, så står jag nog inte alltför högt i kurs i regeringskansliet.


Men dessa ville iaf jag ha svar på och kan jag inte ställa dom i chatten får jag väl ställa dom i bloggen, så får vi se om nån svarar.


1. Kommer regeringen att tvinga Vattenfall att sälja av sitt klimatvidriga innehav av kolkraftverk?

2. Kommer regeringen att stödja förslag om att ge plusenergihus tillstånd att sälja tillbaka överskottsel till elnätet?

3. Kommer regeringen att stödja förslag om att underlätta för lantbruk att inneha mindre vindkraftverk?

4. Kommer regeringen att ta bort straffskatten för kollektiv andelsägd vindkraft?

5. Kommer regeringen att stödja förslag om riktade subventioner till de som vill bygga plusenergihus?



För att få ett bättre klimat utan skitiga fossila bränslen krävs det åtgärder, såväl stora som små.

För den enskilde personen tror jag saker som plusenergihus och kollektiv vindkraft kan göra det lättare att vara klimatsmart.

Eller vad tror ni?





DN1, 2, 3, AB1, 2, EX1, 2, VG1, 2, Politiken, 2,


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Helge Svensson

Hur kan någon vara positiv nu när hela vindkraftsbluffen är avslöjad?

för ca 2 år sedan upptäckte jag själv att inte allt stod rätt till. Jag var då ganska ensam i spalterna att vara negativ till vindkraft.

Det är en stor glädje att se att så många fått upp ögonen nu.

Det som utlöste min nyfikenhet var när jag fick se den officiella siffran 1%. Det var alltså allt vinkraften ger. Kan det vara sant att man stödjer en så obetydlig produktion med millioner av skattemedel.

När man sedan läste vidare och konstaterade att produkten är så dålig att den måste backas upp av annan kraftproduktion till 100% så blir man rent av chockad.

Vindkraft är en produkt av:

1 Skickliga/samvetslösa försäljare.

2 Okunniga politiker.

3 Markägare som lurats att de gör en miljöinsats.

4 Markägare som offrar naturen i tro att de skall bringa feta inkomster.

5 En allmänhet som vilseletts av mycket starka lobbygrupper och därför tror att vindkraft är miljövänligt och kan tänka sig att offra vår vackra natur.



Politikerna vaknar



Motion till socialdemokratiska Skånedistriktets distriktskongress 2010.

"Vindkraften är inte lönsam utan subventioner och kan inte byggas ut enligt det socialdemokratiska klimatprogrammet eftersom det inte är realistiskt, genomförbart och trovärdigt".

Motionär: Stefan A. Johansson

2010-01-10 @ 16:09:54
Postat av: scaber nestor

Lämna länkar som backar ditt påstående så kollar jag upp det.

2010-01-10 @ 17:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0