Utan förvarning eller genom erfarenheter från tidigare år så blev det vinter i december.....

Avåkningar, bilar med odubbat eller knappt vintergrepp, Flyg inställt, Stockholm lamslaget etc etc.

Jag fattar inte, är det så jävla överraskande att det blir vinter i detta landet?


Snökaos?
Fan heller, det är vanlig jävla vinter.

Snökaos blir det inte förrän det snöat mer än en meter på ett dygn.

Fjollorna i Hufvudstaden borde vid det här laget begripit att Stockholm inte ligger på rivieran.



PS.
Storuman El ville att vi skulle stänga av elen mellan kl 16-18 idag, nu såg jag det inte förrän nu.
Men så fort jag lagt ut detta klipper jag strömmen och tar fram värmeljus och ficklampa, sen blir det mys med Transistorradio, pissljummen bärs och ostekt korv.

Skabbe loggar ut.



SR, SR2, AB, SvD, SvD2, DN, DN2, DN3,

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: HA*Ha

SNöat 30-40cm på 24 tim, vet inte om du förstår att i stockholm har vi haft ganska regningt ett tag sen kom temperaturer på -10, vilket gjorde att man hade ett islager på några cm. Sen kommer det massvis med snö vilket skapar problem när ca 1milj människor som ska både ut, in norr söder ut, krockar en person är det runt 10,00 bakom... men du tycker väl att det bara är att köra på??? IDio...

2009-12-17 @ 17:47:24
Postat av: vafan

Bara för att alla vet att det är december och snön kommer komma tror du då att det automatiskt görs så att vägarna inte blir hala? Har du kört bil någon gång? Tror du att bara för att man har dubbdäck kan man inte köra av vägen? Att alla bussen genast får supergrepp för att man förberett busschauffören på vineterväglag? Tror du att man kan sanda/salta snön så fort den faller, i hela Stockholm exakt samtidigt? Släpp sargen och kom in i matchen....

2009-12-17 @ 18:13:15
Postat av: Peter

Dubbdäck vs odubbat sitter ENBART i huvudet på folk.



Jag har kört dubbat hela mitt liv, har nu de två senaste åren testat dubbfritt och märker inte någon skillnad. Förstår faktiskt inte hur folk lyckas att så fenomenalt misslyckas med sin körning. Att anpassa hastigheten efter väglaget betyder faktiskt inte per automatik sakta ner eller krypkör. Tyvärr tolkar de flesta det dock så...

2009-12-17 @ 19:18:09
Postat av: scaber nestor

@HaHa, vafan.



Och gnällspikarna kommer fram omedelbart.



1. Så, ni var förvarnade och lik förbannat blev det skit av det, det säger mer om er än om mig.



2. Kan man inte köra i vinterväglag, ställ bilen.



3. Undvik argumentationsfel, det är inte mitt fel att det finns folk som överskattar sin förmåga att köra bil.



2009-12-18 @ 00:33:22
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Irmelinat

Minns de åren precis efter lagen om dubbdäck kom & jag var ägare till en veteranbubbla. Frågade mycket noga hos polisen vad som gällde & så länge jag inte orsakade nån olycka kunde jag inte få böter, eftersom just veteranbilar var undantagna förbudet.

Åkte skrattande förbi alla nyare bilar som låg i diket med mina sommardäck. Slira & sladda är ju som att bli barn på nytt, tycker jag s

2009-12-18 @ 03:20:19
URL: http://irmelina-t.blogspot.com
Postat av: Jan Lindgren

Som en av fjollorna så blir jag också varje år road/nånting över hur folk blir förvånade över att det blev vinter i år igen. :D



Fast i ärlighetens namn så är det ju inte bara folk i fjollträsk som får problem när första snön kommer. ;)

2009-12-18 @ 08:49:48
URL: http://janlindgren.se
Postat av: jens

Problemet i Stockholm är att snöröjningen är obefintlig. Det varken sandas eller saltas, då är det knappast förvånande att busar och lastbilar blir stående i uppförsbackar och att bilar glider in i varandra framför övergångsställen och att fotgängare halkar på övergångsställen.



Att det tar sin tid att snöröja på en liten sidogata kan alla förstå och anpassa sig till, men att huvudleder så som Vallhallavägen är blankpolerande av alla dubbfria däck flera dagar efter det första snöfallet är helt oacceptablet.



Jag har kört vintertid i Stockholm i 30 års tid och aldrig sett maken till dåligt underhåll. Under de senaste åren har snöröjningen gradvis blivit mer och mer eftersatt. Jag kan också konstatera att i den ytterkommun jag bor är underhållet betydligt bättre än i central Stockholm. Så det handlar om medveten politisk styrning.



Antagligen tycker Stockholms politiker att de kommit på en fiffig ide att ge sitt bidrag, till att begränsa "jordens överpopulation".

2009-12-18 @ 08:50:28
Postat av: Martin a.k.a. Otyg

Skabbe; ställdes inte samma fråga vid ungefär samma tid förra året (vill minnas att snökaoset var i Februari)? ;)



Jag blev hjärtligt förvånad när en kontakt på den lokala räddningstjänsten berättade att de inte hade haft en enda avåkning när snön kom i Tisdags, fast han menade att det nog mer berodde på att folk såg att det var snö och inte på att de hade lärt sig nåt ;)

2009-12-18 @ 11:03:03
URL: http://npcotyg.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0