Farbror Skabbe i Sydsvenskan - Om nätverket "Svart Måndag"

Japp, Farbror Skabbe är med i Sydsvenskan :)


"Måndagen den 23 juni 2008 tågade omkring 400 sorgklädda personer till riksdagshuset i Stockholm. De hade kommit för att, som de själva beskriver det, ”bevittna den svenska demokratins död”.

Fredagen innan hade riksdagen röstat igenom den omdebatterade FRA-lagen, lagförslaget som bland annat gav försvaret större möjligheter att spana efter brottslighet på internet.

– På måndagen kom baksmällan. Det ville vi markera på något sätt. Men då visste vi inte att det skulle bli så här stort, säger Niklas Starow, som är en av grundarna till nätverket Svart Måndag.

Inför riksdagsomröstningen skapades ett högljutt motstånd till lagförslaget från många håll, inte minst från olika nätverk på nätet.

Svart Måndag stämde in i protesterna först efter beslutet och vägrade att acceptera det. På bara några dagar växte medlemsantalet i dess Facebookgrupp till flera tusen personer."


Resten får ni läsa själv.
Ja, vissa uttalanden är lite fritt tolkat från skribenten, som att vi är 250 bloggare via hemsidan när vi var 250 aktiva på hemsidan, men där borde jag varit lite tydligare :)
Och att vi från början mest bestod a v män i 30-årsåldern är väl också något som tolkats från en lång utläggning om medlemsantalet och strukturen.
Som "ledarskiktet" ser ut just nu så är jag nästan ensam om att vara en IT-Intresserad man i 30-årsåldern :)


Och när jag blev intervjuad så var det ingen större aktivitet i nätverket, men detta var i början av Januari och nu en dryg månad senare så börjar det sjuda igen, speciellt som de tre initiativtagarna till 3-veckorsbojkotten är Svart Måndag-aktiva och ytterligare några är vid Pirate Bay-rättegången

Det är också därför Pirate Bay-rättegången inte är omskriven, den var inte heller så aktuell just då.

Hursomhelst är det en bra artikel men kanske inte århundradets bästa bild på mig :)



Fler som skriver om bojkotten, Svart Måndag, IPRED och Pirate Bay-rättegången.
Svensk Myndighetskontroll, Jens Odsvall, Cyberinfo, Satmaran, Libertas, Axel, Farmor Gun, Ett Otyg, Natthimmel, Rick Falkvinge, Anna Troberg, XORbot, Christian Engström.


Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jack

Utmärkt! Hade faktiskt ingen aning om Svart Måndag innan... Det behövs verkligen motstånd till beslutsfattarna!

2009-02-18 @ 14:54:17
URL: http://www.cyberinfo.se
Postat av: Anonym

Äsch - du ser engagerad och intellektuell ut! Du enkle arbetare! ;) En stiftelse - och en tankesmedja - skulle väl vara alldeles utmärkt..

2009-02-18 @ 16:02:32
Postat av: Jack

Bugar och bockar :) Så sant som det var sagt, låter som en riktigt bra idé!

2009-02-18 @ 17:08:49
URL: http://www.cyberinfo.se
Postat av: Anaïs

@Jack - ajaj; mitt namn föll bort i kommentar 2 - utseendekommentaren var riktad till Scaber Nestor. Sorry; du kan säkert vara både engagerad och intellektuell, däremot vet jag ju inte hur du ser ut. ;)

2009-02-18 @ 21:34:01
Postat av: Jack

@Anais - Hehe jag kom på det precis när jag postat att det nog inte var riktat till mig :P. Nja, om man anstränger sig kan man nog vara det :). Men enkel arbetare är jag iaf ;)

2009-02-19 @ 01:15:34
URL: http://www.cyberinfo.se
Postat av: m00ns

Blev den här i ämnet

http://m00ns.blogspot.com/2009/02/nar-ar-det-dags-att-avsloja-hemligheten.html

2009-02-19 @ 07:16:18
URL: http://m00ns.blogspot.com/
Postat av: Michael Gajditza

Jag gillade det där avsnittet om män i trettioårsåldern och tar det blixtsnabbt som ett bevis för att någon sett ett foto och gjort en bedömning. Iofs en felaktig sådan men smickrande.....asg



För att vara allvarlig nån sekund så ser jag fram emot att ta upp "nätverkandet" igen genom Svart Måndag. Har du nån koll på statusen på våra servrar för tillfället? Det är ju ändock något av en grundförutsättning att den biten fungerar!

2009-02-21 @ 00:33:56
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0