Piratpartiet har fått en borgmästare.

Det är via Mattias Bjärnemalm (pp) jag hittar denna smått sensationella nyheten.
Jag tar mig friheten att kopiera hans inlägg (samtidigt som jag rättar små stavfel och spaltar upp det lite.):



Piratpartistisk borgmästare i tyska Hohenstein

På mötet med Ung Pirats blivande finska systerorganisation som jag och mina medresenärer deltagit på under dagen fick jag veta att borgmästaren i den lilla tyska staden Hohenstein gått med i det tyska Piratpartiet, närmare bestämt partiets Brandenburgavdelning.

Därmed har piraterna i Tyskland fått sin första folkvalda pirat. Jens Knoblich, som borgmästare heter, skriver om varför han gått med i Piratpartiet på sin blogg (på tyska)

Jag är glad för det tyska piratpartiets skull och önskar Jens varmt välkommen till piratrörelsen!





Så här beskriver Borgmästare Knoblich:

Nun ist es ja offiziell:

Ich bin Mitglied der Piratenpartei Deutschlands.

Bislang hatte ich mit Parteien nichts am Hut. Es wäre mir nie im Traum eingefallen, mal einer beizutreten.

Gewählt hatte ich zwar immer, aber auch unterschiedlich.
Nur wurde bislang mein Wählerwille in den entsprechenden Programmen der Parteien nie umgesetzt.

Da kommt dann schon Frust auf und viele andere wenden sich dann endgültig ab, weil sie keinen Sinn mehr darin sehen, wählen zu gehen.
Zwischenzeitlich hatte ich sogar mal laut darüber nachgedacht, selbst eine Partei zu gründen, um so vielleicht irgendwann aktiv in der Politik mitbestimmen zu können. Und das, ohne die eingefahrenen Parteihierarchien durchleben zu müssen.

Nur wäre das kein einfaches Unterfangen gewesen.
Da bleibt nur, das letzte bißchen Hoffnung in eine Partei zu stecken, der man noch vertrauen kann.Aber welche?

Die etablierten Parteien schieden aus, da ich schon aufmerksam in den letzten Jahren verfolgt habe, wie dort mit den Bürgern dieses Staates umgegangen wird. Kein Wunder, dass Politikerverdrossenheit so hoch im Kurs steht.

Irgendwann stieß ich auf die Piratenpartei, deren Name erst einmal für Verwirrung sorgt.
Guckt man aber mal hinter die Kulissen und spricht mit den Menschen, die sich da engagieren, dann ergibt sich ein ganz anderes Bild.
Hier sind wirkliche Idealisten am Werk, die für ihre Sache und nicht um ihren Posten kämpfen.

Und das hat mich wirklich beeindruckt.
Da kann man nur mitmachen und unterstützen.


Och med google-översättning blir detta:


Nu är det officiellt:

Jag är medlem i Pirate Party Tyskland.

Tidigare hade jag ingenting med parter på hatten. Det skulle aldrig i min dröm Haggard, någon att gå med.

Invald Jag har alltid haft, men också olika.
Endast väljarna har varit min önskan i lämpligt program av parterna har aldrig genomförts.

Sedan dess har kommit till frustration och många andra vänder sig vunnit laga kraft, eftersom de inte längre någon mening med att välja att gå.
Under tiden hade jag ännu gånger, beroende på ens tänka på, även en part för att starta, så kanske nån aktiva i politiken för att kunna säga. Och det utan att man hierarkier inrättas genom dem.

Bara det skulle vara någon lätt uppgift har varit.
Det återstår bara den sista smula hopp i en part att täppa till, kommer du fortfarande förtroende kann.Aber vad?

De etablerade partierna till vänster, som jag har nära under de senaste åren har, eftersom det med medborgarna i detta hanteras. Inte undra på att politisk apati så högt upp på läktarna.

Så småningom kom jag till Pirate Party, vars förnamn gör för förväxling.
Men tiden titta bakom kulisserna och pratar med människor som är lika, så finns det en helt annan bild.
Här är äkta idealister i arbetet för deras sak och inte för att bekämpa sina tjänster.

Och det har verkligen imponerade på mig.
Eftersom man bara kan gå in och stödja.




Om de fått sin första folkvalda pirat är väl att tänja på det lite, men en folkvald har aktivt tagit ställning och blivit pirat.

Stort Grattis.



Pingat på Intressant och Twingly.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Mattias Bjärnemalm

Du missade ett stavfel :-P

2009-02-01 @ 08:58:52
URL: http://ungpirat.blogspot.com
Postat av: scaber nestor

stort T på Tyskland?



Ändrat.

2009-02-01 @ 09:02:09
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Anders

Oj, google översatt inte så bra. Men men :)

Skoj är det i alla fall!

2009-02-01 @ 13:29:53
URL: http://www.retrodatabasen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0