Snapphanefesten, dags att nätverka.

Snapphanefesten är årets höjdpunkt för medlemmarna i Snapphaneorden, en orden jag halkade in i efter att ha gjort som många lundensare med mig har gjort, skrivit in sig på en 5p-kurs för att komma åt de lundensiska studentkårernas billiga öl.

Jag hamnade på Krischansta Nation eftersom en god vän tvingade mig, eller man kan nog inte säga "tvingade", det var fest och billig öl, man behövde inte direkt vrida om armen på mig :)

Jag hämtar informationen nu från Krischansta Nations hemsida.




Snapphaneorden – En lundensisk studentorden med anor

Ordens skapare var kuratorn 1924-1927, Carl-Axel Lidblom. Ur Acta Christianstadensia, 1936:

"Min tanke var att Orden framförallt skulle taga sikte på fyra punkter: Sambandet med hembygden, anknytningen till nationens förutvarande medlemmar, ett förnuftigt omhändertagande av novitierna samt fördjupandet av nationssamhörigheten och intresset för nationsarbetet".


Snapphaneorden, med tillhörande Snapphanefest, har hållits årligen av Kristianstads Nation sedan 1926, då dåvarande Kurator Carl-Axel Lindbom grundade Snapphaneorden. En av hans ambitioner med orden var att knyta samman olika generationer av studenter, vilket än i dag speglar balen. Åtminstone ett av långborden brukar tillägnas föräldrar och mer livserfarna gamla nationsrävar, vilka med stort nöje pratar om allt från sina välartade ungdomar till hur mycket bättre allt minsann var på deras egen tid.

Snapphanefesten är en av Lunds större fracksittningar. Ordet fracksittning får nog många att tänka på Nobelmiddagen, och när det gäller klädseln och kavaljerernas kämpande med etiketten, kan de nog förvisso ha sina likheter. När det gäller stämningen och hålligånget ligger Nobelfesten dock hopplöst efter. Kristianstads Nation vet hur man ordnar baler med både stil, klass och ”drag under galoscherna”. Att svänga de lurviga till storbandsmusik kan kanske verka vanskliga för den dansovane medelstudenten, men oroa dig inte för det. När kvällen lidit så långt att det är dags för själva dansandet, kommer du nog självsäkert tro att dina fötter leder dig rätt.



Vad jag tänker göra på just denna festen
är att bygga vidare på de kontakter som jag redan har och kanske även skapa nya, det finns trots allt en och annan politiker och annan makthavare med på dessa festerna.

Om man vill ha något gjort får man ta de vägar som finns tillgängliga.





Har inte så våldsamt mycket bilder sparade från festerna, men här är en.

Detta är från snapphanefesten 2004.






Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anaïs

Enastående! - Nätverka!: gör samtliga närvarande till medborgarrättskämpar..! (Undrar hur du skulle se ut i kombon frack och corpsepaint?) Ha så kul...

2009-02-28 @ 15:37:17
Postat av: Anaïs

Om man kisar så ser tälten på den sista bilden ut som fladdermusvingar... ;)

2009-02-28 @ 15:40:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0