Telenor, hur jävla svårt kan det vara att läsa innantill?

För ungefär 1,5 år sedan så tecknade jag ett avtal med telenor där jag betalade 499kr/mån och för 50kr extra så fick jag vad som då var en modern telefon med i abonnemanget.

Detta är inte vad som gjort mig ursinnig.

Strax innan jul så såg jag en ny telefon jag ville ha, men jag hade ett halvår kvar på det gamla avtalet, men jag chansade, köpte den utan abbonemang och kontaktade telenor via dess kundtjänstchatt.

Här följer konversationen.



12/21/2008 05:15:31PM System:
“Välkommen till Telenors kundservice du pratar med Tomas. Vad kan jag hjälpa dig med?”


12/21/2008 05:18:49PM Niklas Starow:
"Jo, jag har ett halvår kvar på mitt abbonnemang men jag undrar om jag för samma månadskostnad ändra lite i det? jag har nämligen köpt en touchscreen-mobil med ganska bra uppkoppling, så jag undrar om jag kan byta abbonemang så jag kan inkludera den fasta surfavgiften för 199kr och ändå inte betala mer än dagens 499+50+20?


12/21/2008 05:20:47PM Kundservice (Tomas):
 “Ja alltså, det går att göra så. Men eftersom du har bindningstid så kostar det 1000:- att byta abonnemangsform.”


12/21/2008 05:23:08PM Niklas Starow:
"Jo, det var den jag tänkte komma undan genom att byta till ett abbonnemang som kostar lika mycket så det inte innebär en förlust för er, finns det ett annat sätt att komma undan den avgiften, genom en förlängd bindningstid kanske?"


12/21/2008 05:25:51PM Kundservice (Tomas):
“Om du gör en förlängning så går det bättre. Då kan man t.ex. välja 12 månaders bindningstid, ett 99:- eller 199:- abonnemang och få ett minutpris på 39öre. Sedan lägga till mobilt bredband för 199:- Nackdelen är att du får mindre att ringa för.”


12/21/2008 05:28:10PM Niklas Starow:
 "Jo, men jag tror jag ringer för i snitt under 300kr/mån på ett 499kr abbonnemang, så det blir nog ingen förlust på så vis för min del. men jag kommer alltså undan den avgiften om jag gör en förlängning, hur går det till då? påbörjas förlängningen omedelbart eller måste jag vänta tills nuvarande abbonnemang går ut innan den förlängningen tar vid?


12/21/2008 05:30:06PM Kundservice (Tomas):
“Ja ok. En förlängning kan vi göra nu direkt om du vill.”


12/21/2008 05:30:44PM Niklas Starow:
 "Ok, jag upprepar så jag har allting klart för mig."


12/21/2008 05:31:13PM Niklas Starow:
"1. En förlängning tar vid nu , 199 + 199kr och jag slipper alltså avgiften på 1000kr?"


12/21/2008 05:31:48PM Kundservice (Tomas):
“Stämmer bra.”


12/21/2008 05:32:20PM Niklas Starow:
"Ok, behöver jag skriva under något eller behövs det bara ett godkännande via min sida?"


12/21/2008 05:33:02PM Kundservice (Tomas):
“Det enda jag behöver är ditt personnummer och godkännande.”


12/21/2008 05:34:50PM Niklas Starow:
"Ok. här kommer mitt personnummer och mitt godkännande. XXXXXX-XXXX"


12/21/2008 05:35:12PM Kundservice (Tomas):
“Perfekt, då fixar jag det.”




Så, är det någon som ser några som helst oklarheter i detta?
Jag anser iaf att "Tomas" jakande svar är bindande, att den nya abonnemangsformen tar vid direkt.

Vad tror ni händer?
Jo, jag får en räkning på 1165kr för en enda jävla månad!!!

Så, jag går in på "mina sidor" och vad tror ni finns kvar?
Jo, mitt abonnemang på 499kr, samt två räkningar á 199kr för surfa fritt, det ska nämligen betalas i förskott.
Så jag får betala för både denna och nästa månad.


Så jag kontaktar telenors kundtjänst via chat igen.



01/18/2009 09:08:29PM System:
“Välkommen till Telenors kundservice du pratar med Jonas. Vad kan jag hjälpa dig med?”


01/18/2009 09:09:56PM Niklas Starow:
"Hej, jag ändrade mitt abbonnemang den 21/12 så att jag kunde surfa fritt, men nu vid senaste fakturan så ser jag att abbonemanget inte är ändrat alls, hur kan det komma sig? jag har kopia av chatten."

(här lämnar jag kopian på ovanstående chat.)


01/18/2009 09:11:17PM Kundservice (Jonas):
 “Jag skall kolla upp det, ett ögonblick...”


01/18/2009 09:14:47PM Kundservice (Jonas):
 “Ja din förlängning av abonnemanget är registrerad, men den har inte trätt i kraft ännu. Det ligger för behandling hos vår kampanjavdelning.”


01/18/2009 09:16:52PM Niklas Starow:
"Jag frågade specifikt om den tog vid direkt och fick ett jakande svar, därför har jag använt telefonen och "surfat fritt", men istället så har jag en telefonräkning på 1165kr och mitt gamla abbonemang ligger kvar?"


01/18/2009 09:17:44PM Kundservice (Jonas):
“Ja det ligger kvar, och det fasta priset för att surfa trädde i kraft samma dag.”




Här påbörjar jag att skriva tillbaka att jag bestrider fakturan eftersom avtalet gällde  att mitt 499kr-abonnemang skulle bytas mot 199kr+199surfa fritt.
Men då har rövhålet redan avslutat chatten.
Och nu sitter jag i både telefonkö och försöker öppna en ny chat, men helt plötsligt tar det skitlång tid för chatten att komma igång och i telefonkö har jag varit i 35 minuter.

Ärligt talat, vad i helvete är detta för jävla bolag?
Som inte håller vad de lovar och har en kundtjänst som avslutar en chatt utan att ens kolla upp om jag är nöjd med svaret eller har ytterligare frågor.

Jag hade förstått till viss del om han hade sagt att fakturaperioden redan var inledd och att det var anledningen, men nu står det uttryckligen i första chatten att nya abonnemanget skulle ta vid direkt.

Jag upprepar:

12/21/2008 05:28:10PM Niklas Starow:
 "Jo, men jag tror jag ringer för i snitt under 300kr/mån på ett 499kr abbonnemang, så det blir nog ingen förlust på så vis för min del. men jag kommer alltså undan den avgiften om jag gör en förlängning, hur går det till då? påbörjas förlängningen omedelbart eller måste jag vänta tills nuvarande abbonnemang går ut innan den förlängningen tar vid?

12/21/2008 05:30:06PM Kundservice (Tomas):
“Ja ok. En förlängning kan vi göra nu direkt om du vill.”

12/21/2008 05:30:44PM Niklas Starow:
 "Ok, jag upprepar så jag har allting klart för mig."

12/21/2008 05:31:13PM Niklas Starow:
"1. En förlängning tar vid nu , 199 + 199kr och jag slipper alltså avgiften på 1000kr?"

12/21/2008 05:31:48PM Kundservice (Tomas):
“Stämmer bra.”




Nu ska jag bara få kontakt med asen och avbryta allt, låta det gamla abonnemanget gå ut och sedan aldrig använda mig av dem igen.

Under tiden jag jagade länkar så kom jag äntligen fram till kundtjänst via telefon och där svarade en dam som gick igenom allting med mig, jag förklarade ganska ingående hur ilsk jag var.

så, detta blev resultatet till slut.

Senaste räkningen ska annuleras och räknas om, hon skulle kontakta klagomålsavdelningen i morgon (de jobbar tydligen bara vanliga kontorstider) och lämna vidare ärendet, hon lovade mig också att det skulle undersökas vart rutinerna brast.
Jag blir heller inte debiterad för det jag eventuellt har ringt som överstiger 199kr.

För hon höll med mig om att det var solklart att jag skulle byta ett abonnemang på 499kr till ett telefonabonnemang á 199kr samt surfa fritt-abonnemang för 199kr.

Vad gäller "Jonas" avslutning av chatt sade hon att ibland så stängs den av av sig själv, men jag har jobbat som säljare i 5 år och känner igen vissa standardfraser, men hon hade fått höra tillräckligt från mig så jag lät det bero.



Jag kommer fortfarande att posta inlägget
, trots att det verkar lösa sig, men jag slipar av kanterna på det något, trots allt verkar det finnas någon där som åtminstone försöker göra rätt.
Nu återstår det att se om det lyckas också.
För kommer det en ny felaktig räkning så postar jag originalet.
Hela inledningen fick skrivas om, men jag lät lite stå kvar här i slutet, fast överstruket, så ni kan nog ana er till hur det såg ut från början.


Fler än jag som är missnöjda:

Devote har bytt till comviq, Dagens industri berättar om Telenors problem med missnöjda kunder, Fashionina tycker Telenor Suger!!, Dagens Nyheter berättade om Telenors problem för 1,5 år sedan, verkar som inget har skett eftersom IDG i Oktober 2008 berättade att missnöjet med Telenor bara verkar växa samtidigt som de tappar kunder.




pingat på intressant och twingly.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Hans J

OK!



Håller ett speciellt vakande öga på din blogg ett tag då. Förbereder en understödjande spärreld av frågor och ett par timmars helvete via telefon från mig.



Detta är nog i en del fall modellen för att stävja ett totalt ruttet beteende från en del företag. Är man en 20-30 beslutsamma personer ska man väl kunna sänka den mest välfyllda support och därmed orsaka ekonomisk skada (det enda en del företag förstår) som vida överstiger "kostnaden" för att ha ett anständigt beteende i första varvet. Lite Pavlovs betingade reflexer kanske i slika fall är befogade.



Lycka till! (för dem också)

2009-01-19 @ 00:53:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0