Fuskbygget rasar, emu-länder kollapsar.




Inte en nyhet för mig, men för många emu-förespråkare kan det vara hög tid att revidera sina åsikter om det gemensamma valutasamarbetet nu när det visat sig att den i stort sett bara fungerar i högkonjunktur.



Ett flertal länder har fått sin kreditvärdighet sänkt senaste tiden, bla Spanien, Portugal och Irland.
Att Grekland sedan länge är i närmast fritt fall vet vi redan om, men utöver nämnda länder så är även Italien på gränsen att sänkas.

Problemet dessa länder har nu är att de inte har en självständig riksbank som kan balansera med räntan, de har heller ingen regering som kan besluta om att devalvera valutan, det alternativet finns inte längre.

Då finns bara ett alternativ kvar, sänka lönerna.


Så, ni röstberättigade svenskar.

Handuppräckning, vilka av er är beredda att sänka era löner för att kunna handla med euro?


svd, hd, idg, e24, folket.


pingat på intressant och twingly.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är jag trångsynt om jag inte gillar själva valutan Euro? Jag är alldeles för okunnig om själva valutasamarbetet och vad det innebär, men jag gillar inte alla mynt.



Avskaffa mynt. De väger, tar plats och är smusiga och för små.



R

2009-01-17 @ 10:17:25
Postat av: Markus

I Sverige har facket alldeles för stark ställning, så sänkta löner i den skala som skulle behövas är knappast aktuellt. Mer troligt är att det blir uppsägningar och massarbetslöshet istället.



Med andra ord bör vi alltså låta bli att införa euron. :)

2009-01-17 @ 17:49:26
Postat av: scaber nestor

Visst är det skönt att se att facket faktiskt duger till något :)

2009-01-17 @ 17:58:24
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0