Jonas Nordgrens FRA-protest, vecka 3 av 4, samt bloggkoll.

Återberättat från Jonas Nordgrens egen blogg.

Fler inlägg här, här, här och här.



21:a Januari

Dagens märkligaste händelse var kanske Staffan Angérs (m) försök att värva mig till moderaterna. Han avfärdade FRA-frågan med "passerat" och IPRED var så balanserad, så det var inget problem... Men han beundrade mig och om jag vill bli riksdagsman så ska jag ringa honom. Han lever antagligen efter ordspråket "håll dina vänner nära och dina fiender närmare". För övrigt är även Staffan värsteråsare och nöjd med att jag gjort staden känd i riksdagshuset.

Min insats har tydligen inte gått riksdagen förbi. Redan första veckan ska det ha pratats i fikarummen, "varför sitter han där?" och andra veckan frågade man "sitter han fortfarande där?!".

Camilla Lundberg (fp) stannade på en längre pratstund idag. Hon hade ju velat ha en lösning där FRA begär ut uppgifter ifrån operatörerna. Invändningen var "tänk om ryssarna köper telecomföretagen då?". Camilla menar att "då får man handskas med det då!"
Jo, en lösning där FRA begär ut information ifrån operatörer vore acceptabel. Om ett sådant system missbrukades, skulle det läcka ut.

Tack för lunchen, Janne!

Tack för semlan, Daniel!

Tack för det hembakade brödet, Bo! Bo är en gammal pingstpastor, en mycket generös människa som delar ut bröd och annat till hemlösa. Och till mig., han tycker att jag förtjänar det.. känns som om jag äter bättre behövandes mat... :-/

Lennart Sacrédeus (kd) tittade förbi och hälsade.

En liten överrasking till nästa vecka har diskuterats... ni får höra om det blir av. ;-)

Hittade detta klipp från Kommunalarbetaren på youtube.







I övrigt.
Politikerbloggen berättar om Sten Tolgfors vägran att svara på kritik.

Henrik Alexandersson berättar svaret på frågan "Men vad ska vi ha istället för FRA.
Något jag besvarade i ett inlägg från augusti 2008 "Är det motståndet som ska ta fram alternativen?"

Nej, befolkningens ansvar ligger i själva protesten, att vi kan ge alternativ är att anse som en bonus.


Om man läser några av de ledande bloggarna och inläggen från de ledande organisationerna runt avskaffandet av FRA-lagen så finns det grundförslag framme som ur integritetssynpunkt långt överstiger regeringens förslag till lagstiftning runt signalspaning.


Problemet (för FRA-förespråkarna) är att dessa förslag bottnar i att det inte på något vis får ske en massavlyssning av privat korrespondens, vilket bl.a Försvarsminister Tolgfors och FRA-bossen Åkesson anser (sagt som signalspaning istället för det korrekta epitetet avlyssning) måste ske för att försvara landet från ”yttre hot”.


 


Dexion m.fl berättar om den amerikanska säkerhetstjänsten NSA (National Security Agency) och deras avlyssning av journalister och media.
Att den avlyssningen skedde i realtid och riktade sig mot en sådan enorm mängd personer tar nu nästan udden av påståendet att FRA inte pysslar med massavlyssning för att de inte kan avlyssna alla på en gång.

Uppenbarligen så kan man avlyssna en massa personer, kommentar till det Tolgfors/Åkesson/Reinfeldt?


Fler om FRA, Jonas Nordgren och övervakningssamhället.
SvD, SydSv, IDG,
Tomas Tobé, Calandrella, Mårtensson, Björn Wadström, XOR, Mina Moderata Karameller.



pingat på intressant och twingly.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0