Vilka jobb är det som anvisas egentligen?

Plöjde igenom nyhetsskörden och hittade till DN's "Arbetslösa söker inte jobb".

Där i artikeln står det att var tredje jobb som anvisas inte söks.

Och jag är inte förvånad, för de jobb som anvisas (och inte söks) är påfallande ofta jobb som inte ger försörjning.
Det är telefonförsäljning, intervjuare, timvikariat etc.

Och ganska ofta handlar det om arbetsplatser som är fullt medvetna om att det är desperata arbetslösa som kommer på intervjuerna, vilket leder till sämre löner än i vanliga fall, långa "provanställningar" och den berömda testveckan, där du får jobba som en heltidsanställd fast utan lön.


Anser jag att folk som kan jobba, ska jobba?
Ja, självklart.
För mitt i allt skit som Arbetsförmedlingen har för sig, så ligger ansvaret på jobb, karriär och utbildning på den enskilde personen.

Vill du inte hamna i den situationen att du måste flytta land och rike runt, se till att inte hamna i den.

Märker du vart det är på väg, erbjud din förmedlare att du kan flytta för att få jobb, det ger dig lite respit .
För du får en väldigt förvånad arbetsförmedlare.
Och en glad arbetsförmedlare ger dig fler chanser och bättre erbjudanden än om du dräggar in på kontoret och kräver att få ett jobb du vare sig har utbildning eller karisma för.



Jag har varit "VD"  för helgon.net's jobb&karriärforum i 5 år nu, jag har hört och sett alla snyfthistorier, jag har läst om alla undantag.
Jag vet att det finns folk som har otur, jag vet att det finns folk vars uppväxt gör att de har det svårare än andra.

Men de är extrema undantag, jag är tillräckligt cynisk för att hävda att för varje person som verkligen har social fobi går det 10 som hävdar det, det är lättare att skylla på en sjukdom än att erkänna för sig själv att man är lat.


sydsv, hd, e24, realtid, alliansupproret, di, ett hjärta rött, copybat, Ting och Tankar,


pingat på intressant och twingly.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0