Frågade du innan du outade henne Johan?

I ArvidFalk skriver Johan Westerholm (s) om en person i hans bekantskapskrets som blivit våldtagen och han lyckas med konststycket att få det till, likt Annika Q (c) häromsistens, piratpartiets fel.

En person i min bekanstskapskrets våldtogs igår kväll och är på Södersjukhuset just nu. Jag fick reda på det först för ett par timmar sedan och avbryter därmed min vistelse i Almedalen omedelbart. En man ansåg inte att ett nej var ett nej och att han, för sitt höga nöjes skull, kunde kränka en kvinnas integritet. Det som flimrar förbi nu är nätets oerhörda kraft och (PP) vision om att allt skall vara fritt. Med alla dess positiva men även negativa konsekvenser.

Om en nakenbild på en kvinna läggs upp på nätet och sprids utan kvinnans eller fotografens vetskap. Vem blir då kränkt? Om fotografen ger sitt samtycke men kvinnan säger nej, vems integritet skall då skyddas? Om en kvinna blir våldtagen och referat av detta läggs ut på nätet, vem blir då kränkt ånyo?


Om någon inte ger sitt samtycke
i en vad den enskilde upplever som en kränkande handling så är det våld på den integritet (PP) ser sig som försvarar. Jag beskyller inte (PP) vara vare sig bovar, banditer eller våldtäktsmän. Men.


Världen är inte svart eller vit. Människan är inga änglar eller ens änglalika, men en god konstitution kan tvinga människan till något som kan vara någotsånär änglalikt.


Johan.

För det första så är det en vidrig liknelse och att överhuvudtaget komma på tanken att ta politiska poäng på en väns olycka är något som i min värld är helt främmande.

För det andra:

Ett våldtäktsoffer behöver snabbt komma under vård och komma i kontakt med en person som kan hjälpa offret att bearbeta händelsen.

En annan sak som är vanligt är att offret inte vill göra händelsen känd för en bred publik.

Att då se dig skriva om händelsen och iom det berättat att det är en person i din umgängeskrets så kommer ganska många att veta vem det är.


Ringde du och frågade om du fick outa henne och händelsen?

Eller var det när du besökte henne som du berättade för henne att du kom så fort du kunde, men du berättade för allmänheten först vad som hade hänt


Kort sagt.
När du mer eller mindre outat händelsen och henne för en billig politisk poäng, vem är det som kränker vems integritet?


Detta är vidrigt lågt gjort Johan, men en del av skulden ligger även hos redaktionen.
Att släppa igenom detta utan att kontrollera om våldtäktsoffret ville vara omtalad i texten ifrågasätter jag är pressetiskt korrekt.



Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anaïs

Hoppas den stackars kvinnan är god socialdemokrat åtminstone så hon förstår värdet av att bli utnyttjad i partiets retorik.

2009-07-02 @ 09:01:19
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: Erik Laakso

Frågan är nog vem som brister i etik nu. Vad fan vet du om vilka mått och steg som vidtagits innan publicering? Det är lätt att vara överlägsen och kaxig utan att ha koll på läget egentligen. Du tar i så fall lika billiga poänger på det här inlägget, och du visar dessutom att din falska omtanke om offret inte har något innehåll eftersom du glatt, för besöksstatistikens skull, länkar upp och kommenterar och har åsikter om de delar du inte kan ha en rimlig chans att veta något om. "Har du frågat offret?" frågar du. Har du frågat offret då? Vet du mer än vi i den här frågan? Vad vet du om något i den här situationen? Skriv om det du vet i så fall. Fy fan vad billigt att låtsas vara omtänksam och värnande när det passar.

Och om inte Anaïs kommentar i det här sammanhanget är minst lika kränkande så vet inte jag. Nu var det min tur att bli besviken.

2009-07-02 @ 11:24:36
URL: http://www.eriklaakso.nu
Postat av: apocalypse nowish

Hörru Erik Lakso från "rörelsen"; jag tycker att använda ett våldtäktsoffer för att samla oehört billiga, felaktiga och makalöst korkade poänger är så himla fult att det övergår det mesta annat. Det spelar ingen roll om kvinnan ifråga blivit tillfrågad och/eller t.o.m. håller med din partikamrats vansinne, det är fortfarande lika fel. Vad kommer härnäst? Alla mord är PiratPartiets fel för att det finns en Thriller tillgänglig för nedladdning på Pirate Bay?



Sen ställer jag mig helt bakom Anaïs kommentar. Typiskt "rörelsen" att kräva uppoffrande från medlemmar. Jäkla typer det finns och de värsta av de värsta finns i politiken. Och att ha mage att beklaga någon som belyser detta vansinne. Känns jobbigt att ni inte äger 100% av nyhetsflödet längre va? Inte undra på att ni vill tysta ner nätet...

Postat av: Anaïs

Jag är ledsen Erik - Jag är tydligen fortfarande mycket, mycket arg. Och nej; ingen skall skriva i affekt.

2009-07-02 @ 13:24:20
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: E-mannen

Om man kollar på web-tv programmet Korseld med Rick Falkvinge som släpptes igår så säger Rick där rakt ut att 'läckta' verk(filmer, bilder, spel) INTE ska vara tillåtet att sprida.

Först när verket är officiellt på marknaden så ska det vara fritt att sprida.



Jag antar att nakenbilder på tjejer oftast är just 'läckta' och därmed inte ska få spridas fritt.

2009-07-02 @ 13:25:55
Postat av: Erik Laakso

När du bemöter mig på det sättet så kan jag bara konstatera att du tappat alla koncepter. Du om någon borde veta att jag är jävligt principfast i de här frågorna, till och med så principfast att det skakar om i ditt tänkande tydligen (vilket gläder mig), yttrandefrihet är en svår fråga när det kommer till de där frågorna som man själv har svårt att närma sig. Att använda argumenten om "rörelsen" när det gäller mig blir ju bara ynkligt och väldigt väldigt trist.

2009-07-02 @ 13:28:28
URL: http://www.eriklaakso.nu
Postat av: Anaïs

@A. Nowish . Det är inte Erik Laakso som skall behöva klä skott för det här egentligen: han är ingen av de "jäkla typerna". Han går dock i god för någon som bör vara väldigt tacksam över det.

2009-07-02 @ 13:33:14
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: scaber nestor

@Erik.



Har du blivit galen?

Glatt länkar upp för besöksstatistik?

Ett fåtal personer kommer undan med en sådan förolämling, du ska skatta dig lycklig över att du fram till nu var en av dem.



Du tar för stort ansvar över Johans artikel, du har en stor del av det men den som ska försvara den är Johan.



1. Det är inte jag som outat henne och händelsen, det är du och Johan.



2. Jag tror inte för en sekund att hon blivit tillfrågad om hon vill att hennes våldtäkt ska bli ett slagträ i integritetsdebatten.



3. Du tog in artikeln för att du ansåg att det hörde hemma i debatten, detta är resultatet.



4. Jag vet inte Johans anledning till att skriva som han gjorde, men omdömeslöst är ett av orden som man lätt kan använda.



5. Min anledning var inte att skaffa poäng, än mindre billiga sådana, den var att ta ställning för det verkliga offret i den här cirkusen, den omnämnde kvinnan.



Jag tror inte att syftet med Johans artikel var att fokuset skulle bli på hans exempel utan på hans slutsats, jag tror också att det var din anledning till att publicera.



Men nu exploderade detta i händerna på er och då är det lätt att skylla ifrån sig på de som reagerar starkt.



Erik.

Jag har sagt flera gånger att jag skriver hårt och är beredd att ta det som kommer tillbaka, till en viss gräns.

Den gränsen är nådd nu.

2009-07-02 @ 15:16:30
Postat av: Anaïs

Ja, det är då själva fan vad denne Johan Westerholm har lyckats sprida elände omkring sig. Inte bara "politiskt" utan privat. Han har skadat mig personligen genom att så split mellan personer som vanligtvis uppskattar varandra.

Om man publicerar ett inlägg som bara är en massa våldsamma känslor så är det det man får tillbaka. Ingenting annat. Definitivt ingen debatt.

För mig är Johan Westerholm en politiskt död man med noll trovärdighet. Synd att han lyckas dra så mycket med sig.

2009-07-02 @ 15:37:43
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: Jacid

Inte för att ge någon ideer, men hur svårt kan det vara att identifiera kvinnan? Såvida inte det är för att vilseleda så nämns ju en del fakta och sen är det bara att lägga nån timme på nätet och efter det så är det bara att ringa runt och utesluta. Befinner man sig i hans umgängeskrets så är det ännu lättare.

Det är möjligt att det inte går, men risken är stor och ännu större att några av hans vänner blir "möjliga" våldtäktsoffer.



Jag tycker det är djupt kränkande och oklokt.

2009-07-02 @ 16:01:54
URL: http://jacid303.wordpress.com/
Postat av: Juristen

Jag ställer mig helt bakom Scabernestors kritik mot Johan Westerholm och redaktionen för Arvidfalk.



Publiceringen av Johan Westerholms artikel har tydliga och mycket smutsiga syften. De senaste dagarna har det blivit synnerligen tydligt att gammelpartier och gammelmedia har slutit sig samman för att smutskasta PP och dess väljare.



Att de sakliga argumenten för kritiken mot PP saknas blir helt uppenbart eftersom det gång efter gång är porr- och våldtäktskortet som spelas ut. Sakmligt är ett i detta sammanhang alltför svagt ord. Och besvikelsen över att Erik Laakso nu har värvats av de som vill avskaffa vår demokrati är i det närmaste grundlös.



Erik - Gör det rätta. Gör avbön och be PPs väljare om ursäkt för detta lågvattenmärke samt för publiceringen. Visa lite etik och ryggrad!

2009-07-02 @ 19:59:58
URL: http://juristensfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Lisette

Erik har gjort bort sig REJÄLT!

Dessutom gör han det värre för varje patetiskt försök att försvara det han gjort och när han försvarar Johan som skrivit skiten.



Han drar skam över sig och de som associeras med honom.

2009-07-02 @ 23:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0