Ett svårt jobb blev ännu svårare, hur i h-e ska jag få folk in i facket med detta i ryggen?

Sedan 2 veckor tillbaka är jag med i styrelsen till den lokala fackklubben.
Inte så mycket att jag valt det själv, utan för att arbetskamraterna vill ha mig där för att förändra saker och ting till det bättre och jag har själv svajat om jag ska eller inte ska ta det steget att aktivt gå in och arbeta för förändringar inifrån.

Men nu är jag där och då vill jag göra mitt bästa också.


Men det finns några personer som gör detta förbaskat mycket svårare för mig och det är med sorg i hjärtat jag bara kan konstatera ytterligare en gång att de största hindren jag har som facklig kontaktperson finns inom de egna fackliga leden.

Så, tack Vanja, hyggligt.


Det är inte så svårt att läsa innan man skriver under på bonusavtal, förstår man inte hela innebörden är det inte skämmigt att be om hjälp, det borde finnas en del ekonomer och jurister på LO's huvudkontor som kan hjälpa till.




Dock tycker jag det är lite konstigt att detta släpps just nu, strax efter att förhandlingarna mellan arbetsgivarna och fackföreningarna brakat ihop ang det nya Saltsjöbadsavtalet.

Arbetsgivarna med SveNär i fronten tappar ansiktet och helt plötsligt hittar DN 5 år gamla bonusavtal?


För övrigt anser jag att allt partistöd ska redovisas offentligt.


DN, DN2, DN3, HD, SvD, E24, Dala-Demokraten, DN4, AB.

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick

Ack ja.

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2009/03/girighetsbubblan.html



De smälter ihop, de där med inte bara topplöner utan även bonusar och pensioner. Oavsett påklistra ideologi.

De borde kanske läsa på så de vet vad de säger sig stå för?

2009-03-23 @ 20:19:11
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com
Postat av: Margareth Osju

Hon säljer sina medlemmars ideologi och det absurda i det hela är så absurd att jag inte hittar ord. Hon är ledssen, upprörd, visste inget?



Vad jag vet så är styrelsen skyldiga att veta vad de beslutar om. Jag tycker hela den styrelse inkl de revisorer som gav dem ansvarsfrihet, att samtliga avgår utan avgångsvederlag och plåster på såret lappar...och att några nitiska jurister kollar upp hur dessa beslut genomfördes....



2009-03-23 @ 22:52:19
URL: http://margareth-osju.blogspot.com/
Postat av: Efink

Jag skulle säja att internet kommer att hjälpa folk att kunna skilja de kompetenta från de inkompetenta makthavarna. Och personligen tror jag att kompetenta makthavara är oerhört mycket viktigare än att de har en viss partifärg. Säg så här, jag vill varken ha Mona Sahlin eller Jan Björklund som stadsminister. Däremot kan jag tänka mig både Per Eriksson och Maud Olofsson på den posten, därför att båda verkar veta vad de pysslar med, alldeles oavsett deras åsikter. Så länge det inte rör sig om Internet.



Jag håller med Rick i betydelsen av Internet: http://rickfalkvinge.se/2009/03/23/vad-vi-slass-for/



Det gäller bara att ducka för de virtuella träskorna...

2009-03-25 @ 00:57:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0