Hur räknar dom arbetslösheten nu då?

Jag minns gamla diskussioner på helgon.net under förra valrörelsen där båda blocken körde med helt egna uträkningar där det i slutändan skilde över en halv miljon mellan dem..

Så nu när jag läser att arbetslösheten ska bli över 12% så börjar jag fundera, enligt vem?

Räknas deltidsarbetslösa in, räknas halvtidsstudenter in?

Är det någon som hittills presenterat en verklig uträkning baserat på verkliga förhållanden, eller är allting bara "prognoser"?

Tjänar oppositionen på att hålla siffran uppe, oavsett om det riskerar att bli en självuppfyllande profetia, bara för att få argument inför riksdagsvalet?
Tjänar Alliansen på på att hålla siffran uppe, så när de verkliga siffrorna presenteras i valrörelsen så kan de säga "det var inte så farligt"?


Visst har vi en djup kris och varsel duggar tätt, men hur många blir verkligen av med jobbet, är det verkligen 12% vi är på väg mot?



Skrivet om arbetslöshet:
SvD, SydSv, SydSv2, SydSv3, DN, HD, GP,

Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

när dom säger "arbetslösa", menar de då BARA de som är inskrivna hos arbetsförmedlingen? finns säkert några procent här och där som bara sitter. jag är en av dessa då jag hellre söker arbete själv och inte vill få "erbjudanden" om att jobba på mcdonalds av en grinig tant som egentligen tycker illa om folk. been there done that och tackat nej alla gångerna..

2009-03-29 @ 19:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0