Sveriges Författarförbunds krav på framtiden - 2 extra miljarder och hårdare lagar.

Behövde något att läsa på tåget hem och turligt nog låg en övergiven Aftonbladet på ett tågsäte, hoppas inte SJ blir stämda av Aftonbladet, för hade jag inte fått den gratis hade jag nog lagt ut en tia på ett nytt exemplar.


På sidan 5 ser jag Mats Söderlund, Ordf Sveriges författarförbund, skriva om kulturutredningen och det som han vill ha igenom.
Länk finns här.


Jag ger er min recension av det som skrivs.


I stort sett hela texten är i ärlighetens namn ett enda långt gnällande om hur synd det är om kulturarbetare i allmänhet och honom i synnerhet med alla elaka politiker som vill hindra dem/honom i deras/hans arbete, så jag refererar bara de 5 punkterna han tar upp som krav.



"Om regeringen, eller oppositionen, verkligen vill ha en starkare kultur så ska de:"

1. Omedelbart avsätta en miljard till arbetsstipendier för de fria kulturskaparna.


2. Omedelbart avsätta en miljard till kulturinstitutioner, bibliotek och andra kulturarenor


3. Sluta vackla kring upphovsrätten. Ge upphovsmännen en stark lag i ryggen så vi kan få ordentligt betalt för det vi gör.


4. Se till att de sociala trygghetssystemen fungerar även för fria kulturskapare.

5 Reformera skattesystemet så att resultatet av kulturellt skapande betraktas som en förmögenhet och inte som en råvara.






Nu har jag i en timme försökt formulera punktvis vad jag tycker om dessa 5 krav.

Men jag kan bara skriva en kort sammanfattning om vad jag anser är andemeningen i det Mats Söderlund skriver.

"Vi ska ha bra betalt, oavsett vad och hur mycket vi producerar, oberoende om vi säljer eller inte och om vi skulle sälja något vill vi helst slippa skatta för det, åtminstone inte skatta så mycket, för det är synd om oss."


Och med IPRED-lagen klubbad vill alltså fåntratten ha ännu strängare lagar?
Narcissism ligger nära till hands...


Fler om detta ämnet:
SvD, SvD2, SvD3, DN,


Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: El Rubio

Stoppa kulturanslagen. Så länge man inte ger andra maffior statsbidrag ska inte kulturmaffian ha det heller. Det är stöld av mina skattepengar att skänka det till hagalna tjuvar som gör vad som helst för att slippa kunder.



Jag ger gärna pengar till musikskolor etc, men storindustrin ska inte ha en spänn till.

2009-03-17 @ 18:48:04
URL: http://elrubio.se
Postat av: Daniel A

Eller så kan man göra som det var på Irland. En speciell artist/konstnärsskattelag som gjorde att tex. U2 betalade minimalt med skatt. När man sedan ville göra om just den lagen tog de sitt ekonomiska pick och pack och flyttade det till valfritt skatteparadis i Irländska havet/Engelska kanalen.



Nu är frågan vad detta har med dessa krav, men där ser man hur det kan gå när man kräver förbättrade villkor men inte får dom, eller blir av med dom.

2009-03-17 @ 19:18:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0