Varför inte dricks till café-servitrisen?

Hej, jag antar att du nyss är hemkommen från puben.
När du betalade notan, hur mycket gav du till bartendern?
10%, eller bara närmast jämna papperssedel?

Tänk efter nu.

Varför ger du dricks till krogen men inte till cafét?

Låt mig säga så här.

Alla går till krogen, även i kristider, men det folk slutar göra är att gå till det lokala fiket.


Så., gör ditt lokala fik en tjänst, ge även servitrisen där några kronor i dricks.

Det gör inte så mycket för dig, men för personalen där kan det vara skillnaden mellan att jobba kvar eller ansluta sig till resten av de arbetslösa.

Är inte det värt de 4kr du får tillbaka på 56kr för en macka + kaffe?



Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Leo

Vi har politiska möten kontinuerligt på ett lokalt fik här.



Jag ser det som ekonomiskt stöd till dem i dessa krassa tider, särskilt idag när stora delar av valkretsledarna kommer på mötet :)



2009-03-29 @ 11:07:24
URL: http://blog.erlandsson.info
Postat av: El Rubio

För mig är inte skillnaden om jag köper öl eller kaffe. Skillnaden är om jag blir serverad - vid bordet - eller om jag själv måste ta muggen, slå upp kaffe och och bära det till bordet. Utan service - ingen dricks.

2009-04-10 @ 21:34:16
URL: http://elrubio.se
Postat av: Erik

Servitrisen blir väl inte arbetslös bara för att han/hon inte får dricks? Snarare tvärt om: lägger man drickspengarna på en kaka istället så ökar omsättningen och det blir lättare för ägaren att ha kvar anställningen.



Sedan är väl inte 56 kr direkt billigt för en kopp och en enkel macka. Men visst, blir man vänligt bemött och får bra service, så varför inte?

2011-03-28 @ 19:05:57
Postat av: Niklas Starow

Hej Erik.

För att ge dricks måste du även ha varit där, det är också det som inlägget handlar om.

Att inte sluta gå till fiket.

2011-03-28 @ 21:49:34
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0