I länder utan miljölagar går det till så här.

Missbildningar resultatet av Bolidens "sålda" avfall.

Skulle vara intressant att höra om företaget de betalade för att göra av med avfallet var välkänt för sina dumpningar eller om det var en förutsättning för det låga priset.

Uppdatering: i SvD's artikel är det dåvarande miljöschefen som uttalar sig och han anser att trots att affären gått rätt till, så har boliden ett moraliskt ansvar att hjälpa offren.

Boliden har kanske inte det juridiska ansvaret (vad vi vet), men det är inte det frågan gäller.

Detta är vad som skedde och sker i länder med närmast obefintligt miljöansvar.
Och det är många svenska företag som flyttar delar av sin tillverkning (outsorcar) till just dessa länder.


Något jag vill se är juridiskt ansvar för dotterföretag och även för inköpta varor.
Vill vi verkligen ha produkter i vår vardag som kostar människoliv?

Dåså, börja ställa krav redan i butikerna.




Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Petter Ericson

Det är något jag har funderat över mycket, faktiskt: Vad skulle hända om man ställde samma (eller åtminstone motsvarande) krav på importprodukter som på inhemsk produktion?



Jag inser dock att i frihandelns namn så kommer det aldrig att hända. Av flera anledningar.

2009-11-22 @ 15:54:21
Postat av: Anders Widén

En detalj. Jag råkade hålla föredrag för personal på Naturvårdsverket häromdagen. Under fikarasten frågade jag om deras verksamhet. Det framkom att de försöker greppa en så enkel sak som att de varje dag får in över 1500 fax, bara om att fraktfartyg lämnar eller åker mot Sverige med någon form av miljöfarligt avfall...



1500 fax om lastfartyg fullproppade med skit det ena landet inte vill ha och därför exporterar till 'det andra landet'...



Och det är den offentliga siffran som Naturvårdsverket får in på frivillig basis efter de miljölagar som finns.



De verkligt giftiga lasterna som säljs till billigaste mottagare lär Naturvårdsverket aldrig se röken av.



Sen såg min sagesman rätt hopplös ut i synen när jag frågade vad de kunde göra åt de 1500 fax de fick per dag. han sa:



"Vi hinner fan knappt ens sätta in det i ett pärmverk så vi hittar och kan leta historiskt. Än mindre hinner vi göra 1500 fältkontroller. Vi hinner med enstaka stickprov."



*

Hur ska jag säga? jag gillar inte kontroller, eller att staten ska ha en massa kontrollverksamhet överallt. Men jag gillar inte heller när de sk 'marknadskrafterna' i form av giriga företag ger blanka fan i att följa lagar som rör hela planetens och dess invånare väl...



2009-11-22 @ 17:53:32
URL: http://djingis.blogspot.com/
Postat av: Anonym

En detalj. Jag råkade hålla föredrag för personal på Naturvårdsverket häromdagen. Under fikarasten frågade jag om deras verksamhet. Det framkom att de försöker greppa en så enkel sak som att de varje dag får in över 1500 fax, bara om att fraktfartyg lämnar eller åker mot Sverige med någon form av miljöfarligt avfall...



1500 fax om lastfartyg fullproppade med skit det ena landet inte vill ha och därför exporterar till 'det andra landet'...



Och det är den offentliga siffran som Naturvårdsverket får in på frivillig basis efter de miljölagar som finns.



De verkligt giftiga lasterna som säljs till billigaste mottagare lär Naturvårdsverket aldrig se röken av.



Sen såg min sagesman rätt hopplös ut i synen när jag frågade vad de kunde göra åt de 1500 fax de fick per dag. han sa:



"Vi hinner fan knappt ens sätta in det i ett pärmverk så vi hittar och kan leta historiskt. Än mindre hinner vi göra 1500 fältkontroller. Vi hinner med enstaka stickprov."



*

Hur ska jag säga? jag gillar inte kontroller, eller att staten ska ha en massa kontrollverksamhet överallt. Men jag gillar inte heller när de sk 'marknadskrafterna' i form av giriga företag ger blanka fan i att följa lagar som rör hela planetens och dess invånare väl...

2009-11-22 @ 17:54:45
Postat av: scaber nestor

Anders.



Kolla mitt inlägg om statistik .



http://scabernestor.blogg.se/2009/november/man-blir-ju-sa-frustrerad-pa-alla-puckojoter.html



Det är helt obegripligt att de använder sig av fax i dataåldern när de kan få ett standardiserat formulär som går rakt in i en sökbar databas.

2009-11-22 @ 18:49:30
Postat av: Trött på de som inte läst på

fast nu var det ju inte så att de sålde avfallet. De BETALADE för att bli av med det. En lösning som var dubbelt så dyr som att lägga det på deponi i sverige. Sparade pengar gjorde man alltså inte.

2009-11-22 @ 19:17:14
Postat av: scaber nestor

@Trött.



Man kan påtala ett fel och man får lov att vara sarkastisk.

Till en viss gräns.



Gränsen drar jag när en sarkasm blir en oförskämdhet.



2009-11-22 @ 23:01:33
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: karibien

I princip håller jag med, vi konsumenter borde använda vår köpmakt till att ställa frågor, krav, om ursprung och tillverkningsmetoder etc.



Men hur lätt är det i fråga om Boliden? Jag vet iallafall inte varifrån mina metaller kommer: guldet i min vigselring kommer, eller kopparbottnen i mina kastruller, zinken i blomsterhinkarna...

2009-11-22 @ 23:23:35
URL: http://karibien.typepad.com
Postat av: scaber nestor

Guldet kan du spåra via din guldsmedsaffär, du borde kunna göra samma sak med kopparn i kastrullerna och zinkhinkarna har du ju köpt nånstans igrån.



Men det borde ligga på politisk nivå att helt enkelt kräva ursprungsmärkning även vad gäller metaller.



Och det är upp till oss att kräva det.

Skriv ett brev till din riksdagsledamot och ställ frågan om de tänker driva frågan om ursprungsmärkning av metaller.

2009-11-22 @ 23:37:48
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0