Vilka är det som ska omhändertas egentligen?

Läser med växande ilska hur en socialförvaltning kräver av en myndig person att hon ska bevisa sin lämplighet som mor på ett vis som är för mig helt främmande.

Denna "Elin" har ingen diagnos, är inte missbrukare och vill bli placerad i mammautredning.
Men socialtjänsten säger nej.

Varför?
Jo, hon:
  • Lämnade babyn hemma och gick till tvättstugan.
  • Gav babyn välling avsedd för barn från sex månader och tränade henne att sitta stödd av kuddar.
  • Satte på barnfilmen ”Pocahontas”.
  • Lät granne passa barnet när hon skulle handla.
  • Matade barnet under tystnad och utan ögonkontakt.
  • Höll upp flickan vänd utåt.
  • Sov till klockan tolv på dagen.

(Jag vill se den förälder som aldrig gjort något av detta.)


De vill ha både henne och barnet under tvångsförvaltning för att de tror sig se en "spädbarnsdepression." Jag påstår inte att det är en påhittad diagnos, tvärtom är den högst verklig.
Men det verkar som den används i detta fallet för att soctjänsten ska kunna komma undan med sitt felaktiga beslut.



Självklart har "Elin" svårigheter, men hon vill ju för helvete lösa dessa, fast utan tvång.

Det jag vill göra med dessa personer som tagit besluten är att placera dem under samma behandling som de gett henne.
Jag tvivlar starkt på att någon av dem skulle bli godkända som föräldrar med deras egna preferenser.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: manen

(o)myndighets-Sverige rullar vidare, utan att för ett ögonblick reflektera över de individer som hämningslöst kan hamna mellan kugg-hjulen D:<



Jävla arselhål minst sagt.

2009-11-24 @ 18:46:25
URL: http://8thsymphony.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0