Och ett inlägg i avdelningen för "Vad var det jag sa?" (fildelning/ifpi/Pontén)

Japp, och oundvikligen så skedde det, lite senare än jag trodde dock.
Men det har väl med semestrarna att göra.

Aftonbladet:
En rad småföretag har fått fakturor som uppges vara från Ifpi, musikbranschens rättighetsorganisation.

Där uppmanas man betala 2000 kronor för att någon på företaget ”handskats olovligen med upphovsrättsskyddat material”.

Om betalning uteblir lämnas ärendet över till åklagarmyndigheten, enligt fakturan.

Men allt är en bluff.

[...]

Det är bedrägeri. Det går att se av texten. Vem som helst som är läskunnig kan se att det är bluff, säger Lars Gustafsson.

Fotografen Jan Landfeldt är en av alla företagare som fått fakturan.

– Det kom i morse på posten, men det såg inte äkta ut. Jag funderade på varför det bara var två dagars betalningstid. Sen fanns det inget OCR-nummer och det satt ett vanligt frimärke på kuvertet.


Lyckligtvis har SFF (Svensk Företagsförening) redan gått ut med en varning.



Visst, det var ett uselt bedrägeriförsök, men hur många fakturor finns därute som är av bra kvalité?



Bloggposten där jag varnade för detta:
http://scabernestor.blogg.se/2009/april/desperata-hot-fran-ponten-ipred.html



En blogg väljer att peka ut en person som ansvarig, själv föredrar jag rättsprinciper före lynchmobb-mentalitet och väntar på att mannen förklarar sig skyldig eller döms i rätten.
Vilket också är anledningen till att jag inte länkar eller skriver ut bloggnamnet.


Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0