Region Stockholm?

http://www.rodgron.se/nyheter/pressmeddelande-rodgrona-satsningar-pa-stockholm/


De rödgröna vill slå ihop alla Stockholms läns småbossars miniuniversum till ett Region Stockholm.
Intressant idé.

Men snälla, skippa de markeringarna att det är si och så mycket mer än vad alliansen satsar i regionen, de som är intresserade tar reda på det ändå.
Folk gillar sällan att bli skrivna på näsan, jag gör det inte.


Det bästa förslaget i pressmeddelandet anser jag vara detta:

"Förbifart Stockholm är en fråga som delar opinionen i länet. Frågan har också varit en av de svåraste i det rödgröna samarbetet. Vi har nu enats om att låta invånarna i Stockholms län genom en folkomröstning avgöra om man vill bygga Förbifarten eller om man i stället vill satsa på ökad kapacitet i kollektivtrafiken. Att lägga makten i händerna på Stockholmarna är inte minst viktigt med tanke på bildandet av Region Stockholm.  

Folkomröstningen ska hållas den 23 september 2012. I omröstningen ska samtliga invånare i Stockholms län kunna ta ställning mellan två alternativ: Ett förslag om att bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer samt det andra förslaget om att bygga en ny nord-sydlig motorvägförbindelse i Stockholms län, kallad Förbifart Stockholm. Båda alternativen har samma investeringskostnad. 

Båda sidor i folkomröstningen ska ges likvärdiga möjligheter att nå ut med sitt budskap. Vi föreslår att två kampanjorganisationer bildas som ges lika resurser för att kunna bedriva sin kampanj. En statlig utredning med en särskild utredare tillsätts efter valet för att ta fram en lösning som bygger på kollektivtrafik. 

Oavsett resultat kommer en rödgrön regering att respektera utfallet. Tidigare infrastrukturöverenskommelser i stockholmsregionen har stupat bland annat för att det saknats finansiering och för att det funnits ett betydande folkligt motstånd mot delar av projekten. Med den lösning vi presenterar idag tillför vi sådan finansiering och garanterar möjligheten till en stark folklig legitimitet." 



Det mindre lyckade får jag utnämna detta till:

"Mer cykel och kollektivtrafik. Vi satsar minst 6,5 miljarder på statsbidrag till kollektivtrafik i hela landet. I en del av en närtidssatsning får Stockholmsregionen dessutom under fyra år 250 miljoner kronor per år. Pengarna ska bland annat användas till bussar, signalprioritering, knutpunkter och depåer och fler cykelbanor."


Jag ser inte nödvändigheten att ge extra bidrag till kollektivtrafik i Stockholm utöver det som ingår i de 6,5 miljarderna.
Det lämnar fel signaler till övriga landet, att vi inte är viktiga nog.




Fler som skriver om de rödgrönas politik.
Högberg, Palm, Storstad, svd, pb.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0