En praktikplats är inte ett jobb.

Idag gick (M) ut med att de ska satsa 3 miljarder på 31.000 nya praktik- och utbildningsplatser under 2011 och 2012, höjda studiemedel, jobbcoachning och medel till arbetsförmedlingen.
Det ger strax under 100.000 per person.

Tillförseln av medel till vuxenutbildning får man se i sken av de neddragningar som skett under mandatperioden, och då handlar det inte längre om en satsning, man återför lite av de medel de borde haft för 2 år sedan, men då var det tydligen viktigare att sänka skatten.....

Men det är iallafall ett ansvarstagande beslut, vilket man inte kan kalla det som huvuddelen av mitt inlägg ska handla om.



Praktikplats:


Jag anser att man helt missat hur j*vla dyr en praktikplats egentligen är.

Först har vi den betalning som personen ifråga ska ha vad gäller praktikplats.
Sen har vi den byråkrati som måste gödas för att underhålla systemet.
Arbetsförmedlare, försäkringskassehandläggare, socialkontorets handläggare.

Jag har svårt att se att summan per person i denna åtgärd blir under 8300:-/mån, vilket är maximala kostnaden om Moderaternas uträkning ska gå ihop.
Sen kommer man inte ifrån det faktum att en praktikplats inte är ett jobb, det är bara ett sätt för företag och kommuner att slippa personalkostnad för en person som gör ett fullgott arbete.


Det man får i en åtgärd av den här typen är en person som hela tiden undrar:
-"Varför får inte jag lika lön som min kollega, vi gör ju samma saker?"


Paktikplats borde hjälpa en person att få erfarenhet för att senare kunna få ett jobb, men istället används det för att man ska slippa ge personen ett jobb, men samtidigt hålla den undan från arbetsklöshetsstatistiken.



Kort sagt.
Det är en arbetsmarknadsåtgärd som är gammal och usel socialdemokratisk bidragspolitik och jag kunde inte tro mina ögon när moderaterna plockar upp denna skattemedelsslukande åtgärd och försöker få det att låta som "Jobbpolitik".
Folk behöver jobb, riktiga jobb, som ger skatteintäkter.
En praktikplats är bara förvaring och utnyttjande av arbetskraft.



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Hatter

Jag håller helt med dig! Har själv "praktiserat" nu i ett halvår på ett kommunalt museum där jag arbetar helt självständigt och inom mitt utbildningsområde...men för detta får jag socialbidrag medans mina kolleger får lön. Dessutom får museet BETALT av arbetsförmedlingen för att ha annordnat praktikplatser. Jag överdriver inte när jag säger att ungefär hälften på min arbetsplats är gratis arbetskraft...dvs praktikanter, och de gör precis samma jobb som de anställda. Det är ett modernt slaveri som dessutom kostar staten oändligt mycket pengar.

2010-08-18 @ 15:43:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0