Vargjakten ett resultat av lobbyism (och bestickning?)

Aftonbladet persenterar i korta drag hur det gick till när Sverige införde vargjakt på en (i Sverige) rödlistad art.

Andreas Carlgren backad av forskare ville ha mellan 500 och 1000 vargar innan licensjakt kom på tal, då började den resursstarka jägarlobbyn agera.



Vad gäller bestickning:

Jägarlicens på arbetstid?
Bjudresor till jägareförbundets gård för skjutprov?

Och som jag förstått så är det bara toppen av isberget.


Det är dags att säga ifrån, ordentligt.





PS.
WWF har startat en insamling till stöd för de svenska rovdjuren.

Det talas högt i landsortstidningarna om jägare som hotats.
Men ingen av dem skriver om de djurskelett som skickats till Niklas Wykman (muf).




DT, DN, SR, SvD, AB, DN, DN2, SvD2, SvD3, SvD4, DN3,
Tradition & Fason, Alltid Rött, almablogg, svensson, Jinge, Röda Berget, bara saras, Moster Gerd, Anita Malmgren.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag ber ödmjukast om ursäkt! Jag tror att jag fepplade bort en kommentar idag på min blogg, en kommentar från Dig. Det var inte meningen, jag hade inte ens sett innehållet i den så det var inte därför. Jag skulle försöka publicera kommentarer med mobiltelefonen, det brukar gå bra, men just den här gången försvann två kommentarer också när jag skulle ta bort 3 spam från den här energiske polacken som hela tiden skickar fejkade kommentarer. Undrar mycket varför han håller på. Om Du vill skicka kommentaren igen eller nåt vore jag himla tacksam, min nyfikenhet vet inga gränser.

2010-01-15 @ 18:51:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: scaber nestor

Minns inte vad det var för kommentar, har jag vägarna förbi så skickar jag en ny :)

2010-01-15 @ 19:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0