Den köpta opinionen.

Det har framkommit i media att opinionsundersökningsföretaget United Minds har på uppdrag av Shell tagit fram en "opinionsundersökning" som på goda grunder kan kallas ett rent falsarium.

De har med ledande frågor manipulerat fram ett opinonsunderlag som sedan presenterats som fakta i press, något som jag som statistiknörd blir våldsamt förbannad över.



Man kan bevisa allt med statistik, det handlar bara om hur man ställer frågan och hur man sedan redovisar svaret.

Frågan man får ställa sig nu är om man kan lita på någon av de opinionsundersökningar företaget har presenterat.
Mitt svar är nej, det kan man inte.
Har man sålt sig så lätt till ett företag säljer man sigh lika lätt till andra.

Det är helt klart dags att införa en licens eller en kvalitetsstämpel på opinionsundersökningar, innan de helt förlorat sitt förtroendekapital.




Fler som skriver:
Lena Sommerstad.
Proffstyckarna.
Anders S. Lindbäck.



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0