Hundvaktsavdrag, är det ett Tax-deduction?

Det var verkligen nära att Rot/Rit/Rut-avdragen blev en valfråga.
Men Maud gapade efter för mycket och mister nu hela stycket.



Hundan också.....



Få se nu.
hundvakt?
Jag har 6 syskonbarn, gissa vart det jobbet går när jag väl skaffar en byracka?
Gissa om det kommer att gå till så i Danderyd också, men där bildas det ett bolag för att komma åt avdraget.
Hela systemet är som upplagt för fusk.

IT-support.
Som sagt, jag har syskonbarn, hjälper inte det sticker jag ut huvudet genom fönstret och frågar nån 10-12 åring om han/hon vill fixa min dator för en hundring.

En sista undran.
Om nu Almega visste att mycket var svartjobb och flera politiker från allians-sidan sagt rakt ut att de känner folk som betalat svart.
Varför har de inte tjallat på dom?

Eller gäller "fusk"-reglerna bara arbetslösa, sjukskrivna och lågavlönade?




Tack till Daniel A för den otroligt kassa och utomordentligt roliga ordvitsen i rubriken :)



SvD, SvD2, PB, SydSv, Storstad, Esbati, MMK, Henrik O, KB, DN, AB, AB2.
Peter Andersson, Emil Berg, Kulturbloggen.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Dagens rubrik, utan tvekan! :-D

2010-03-05 @ 19:00:56
URL: http://lakonism.blogspot.com
Postat av: bengt

Det går inte att tjäna pengar på att lura staten och göra detta avdrag. Du får bara dra av halva kostnaden för tjänsterna och du betalar moms. Företaget du anställer betalar arbetsgivaravgift, hundpassaren själv betalar inkomstskatt...



Som du säger: de flesta sköter ju sånt här "svart" inom familjen. Det är ju just därför många pensionärer som inte har hjälpsamma familjer använder RUT. De kan inte ringa barnbarn som kommer förbi och hjälper, utan måste anställa någon och då blir det MYCKET dyrare.

2010-03-07 @ 01:47:39
Postat av: scaber

@Bengt.



Jag är inte mot Hushållsnära tjänster per se.

Det är finansieringen av den som jag ställer mig frågande till.

2010-03-07 @ 11:19:22
Postat av: bengt

Nettokostnaden för reformen är enligt riksdagens utredningstjänst nära noll för staten. Den som betalar för städningen är alltså tjänsteköparen.



Om skatten varit högre (normalfall utan avdrag) hade tjänsteköparen betalat för städningen+skatt (en del av övriga samhällets kostnader, exempvis administration och försvar). Men i många fall hade tjänsteköparen istället avstått från att köpa tjänsten och dessa uteblivna skattepengar är därmed hypotetiska.



Jag hoppas att nettokostnaden kommer att tydliggöras i den framtida debatten, för det råder stor förvirring i dagsläget. Om reformen kostat något alls (netto) så lär det inte vara mycket.

2010-03-07 @ 12:12:45
Postat av: scaber nestor

Riksdagens Utredningstjänst's siffror bygger på uppgifter de fått från Almega.

Uppdraget fick de av Centerpartiet.



http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3615&grupp=9635&artikel=3485961



Jag vill gärna se en oberoende instans bekräfta detta med siffror framtagna av dem själva innan jag vågar mig på att vara så tvärsäker som du.

2010-03-07 @ 13:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0