Vad hade jag gjort under ett friår?

För att först kunna veta vad jag skulle göra under ett friår behöver jag veta vad jag har att röra mig med.
Om det är samma friår som infördes under förra mandatperioden så innebär det 85% av A-kassan.

I runda slängar skulle detta ge mig 85% av full a-kassa, dvs 15895:- (efter skatt ca 11.000kr)


Det är meningen att jag ska kunna kompetensutveckla mig under 3-12 månader, något som jag drar mig till minnes var ganska brett och det fanns inga hinder då mot att starta eget och tjäna pengar.

Så, vad hade jag gjort?


1. Utvecklat mitt skrivande för att kunna börja skriva artiklar i mer kommersiell skala.

2. Erbjudit mina tjänster som politisk samordnare, anordnande av politikerträffar, utbildningar och seminarium.

3. Bildat ett bolag för ovanstående.


Jag hade samtidigt frigjort min arbetsplats till en långtidsarbetslös och om mitt bolagsbildande slår väl ut, så blir den tjänsten ledig till denne.
Slår det inte väl ut eller jag får inte upp inkomst till en lämplig nivå så har en långtidsarbetslös fått en arbetslivserfarenhet som den kan utnyttja för att kunna söka jobb på en helt annan nivå än tidigare, om nu inte företaget bestämmer sig för att behålla, för folk går trots allt i pension eller byter jobb även där jag jobbar.

Oavsett vilket
win-win.


Kent Persson (m)
är inte av samma åsikt som mig, att friåret kan gagna produktiviteten.
Tankar hos en gråsäl tror att friåret är till för att arbetsskygga ska kunna slappa.
Martin Moberg (s) tycker valmanifestet från MP ser spännande ut.
Johan Westerholm ser fördelarna på lång sikt.



SvD, MP, DN, GP, SydSv,
Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0