Du får inte längre sälja det du inte äger, börsen rasar.

Nej, jag skojar inte.

Tyskland har förbjudit sk "naken blankning" som förenklat betyder att man handlar med papper man inte äger.

En aktie har ett fiktivt värde baserat på marknadens uppskattning av ett företags framtida likviditet (tror jag är en någorlunda korrekt beskrivning, vilket till viss del har verklighetsförankring.

Men dessa nakna blankningar är någon som gissar hur vissa papper ska gå, säljer dessa i förtid och hoppas att priset ska gå ner innan kunden upptäcker att idioten inte äger skiten.

Omvandlat till verkligheten är det som att nån kränger mobiltelefoner på blocket, tar betalt och sedan hoppas att Media Markt ska ha rea så han kan köpa billigt och sedan leverera, ett förfarande som jag kallar bedrägeri.


Men så är finansmarknaden. Jag tror jag behöver en pensionsförsäkring, för jag litar inte på att pengarna jag betalar in till min egen pension finns kvar när jag går i pension.


Uppdatering.
Ber om ursäkt, förfarandet jag beskrev som "naken blankning" är det som är vanlig blankning.

Den "nakna blankningen" verkar vara att folk sitter bredvid den vanliga handeln och låtsashandlar.
De äger inte aktien/värdepappret/optionen, köparen får inte någonting, det verkar vara ett slags pyramidspel där det hela tiden gäller att föra in nya pengar i en fiktiv handel med papper som aldrig byter ägare.

Jag törs inte säga att min beskrivning är rätt, men jag betvivlar att få vet vad i h-e det handlar om egentligen.

Jisses, undrar varför det förbjöds.....
Eller än bättre, det är fortfarande tillåtet i hela EU, utom Tyskland.


Uppdatering2.
Det är skönt att vara en del av det kollektiva medvetandet som utgör internet.
Har man fel blir man rättad inom kort.

I kommentarsfältet får jag reda på detta av signaturen "Henrik Holst":

"Naken blankning är inget pyramidspel. Om vi leker med tanken på att jag sysslar med naken blankning så skulle jag då sälja aktier på börsen som jag inte har. Dvs det som du köper av mig är då inte aktien utan löftet om att få aktien om ett visst antal dagar.

Naturligtvis är jag dock tvungen att leverera en aktie efter det antalet dagar, avtal är avtal. Förbjudet i t.ex USA eftersom man anser, och det ganska rättvisande, att man inte ska sälja sånt som man inte äger.


Och anledningen till att det är möjligt till att börja med är att när man köper och säljer aktier så tar det alltid tre dagar innan själva transaktionen går igenom hos Värdepapperscentralen.

Så i normal handel så köper jag ett par aktier idag och kommer då att få dem levererade på Måndag varefter jag åter kan sälja dem om jag vill.


De som då vill röra sig lite snabbare säljer dem direkt innan leverans. Blankarna lånar aktier av någon som har dem, medans de nakna blankarna hoppas på att kunna köpa aktierna till ett visst pris om tre dagar och säljer dem därför redan nu"



Fler som skriver:
PA, DI, DN, DI2, SvD, DN2.
Cornucopia, Diversifierad.

Pinged at TwinglyIntressant


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Niklas

I vanlig blankning säljer man aktier etc. som man inte äger. Man lånar exempelvis en aktie, säljer den, väntar på en marknadsreaktion, köper tillbaka den för mindre pengar och lämnar tillbaka den till originalägaren. Det är inte detta som förbjudits. Naken blankning har förbjudits. Där kan du göra i princip samma sak fast du behöver inte låna någon aktie från första början.

2010-05-19 @ 14:05:33
Postat av: Henrik Holst

Det är nog dags för en ny uppdatering Scaber ;)



Naken blankning är inget pyramidspel. Om vi leker med tanken på att jag sysslar med naken blankning så skulle jag då sälja aktier på börsen som jag inte har. Dvs det som du köper av mig är då inte aktien utan löftet om att få aktien om ett visst antal dagar.



Naturligtvis är jag dock tvungen att leverera en aktie efter det antalet dagar, avtal är avtal. Förbjudet i t.ex USA eftersom man anser, och det ganska rättvisande, att man inte ska sälja sånt som man inte äger.

2010-05-19 @ 16:30:18
Postat av: Henrik Holst

Och anledningen till att det är möjligt till att börja med är att när man köper och säljer aktier så tar det alltid tre dagar innan själva transaktionen går igenom hos Värdepapperscentralen.



Så i normal handel så köper jag ett par aktier idag och kommer då att få dem levererade på Måndag varefter jag åter kan sälja dem om jag vill.



De som då vill röra sig lite snabbare säljer dem direkt innan leverans. Blankarna lånar aktier av någon som har dem, medans de nakna blankarna hoppas på att kunna köpa aktierna till ett visst pris om tre dagar och säljer dem därför redan nu.

2010-05-19 @ 16:35:04
Postat av: Nymnchen

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=144843



Blanking låter bizarrt, men naken dito är ju vansinnigare. Då kan det ju teoretisk finnas fler aktier i omlopp än vad som de fakto existerar!

2010-05-19 @ 18:06:39
Postat av: Scaber Nestor

@Henrik



tack för klargörandet, finansmarknadens påhitt är inte lätta att förstå sig på, speciellt som den inte har mycket med faktisk produktion att göra.

2010-05-19 @ 18:20:24
Postat av: Anders Widén

Jag bara älskar den här rubriken! För den är sann, även om det både i inlägg och kommentarer med all tydlighet framkommer hur svårt det är att begripa de olika finansiella derivaten/instrumenten.



på 80-talet höll jag själv på med optionshandel. jag ställde ut säljoptioner på aktier jag inte ägde.



Finansmarknaden anser att detta instrument - optionen - utgör en "försäkring". Om någon äger en aktie och är nervös att den ska falla i pris så kan man köpa säljoptioner. Att man får sälja sin aktie till ett högre pris i framtiden... osv.



Redan denna förhållandevis enkla handel med köp- och säljoptioner kan förvirra huvudet på den mest intelligente.



Men globalstora banker har gått under just för att de blivit fartblinda av blankning av exv optioner eftersom hävstångseffekten på den blir enorm.



2010-05-19 @ 19:13:35
URL: http://djingis.blogspot.com/
Postat av: Peter

"Redan denna förhållandevis enkla handel med köp- och säljoptioner kan förvirra huvudet på den mest intelligente."



Det här helt enkelt fel. Det är inte alls svårt att förstå dessa avtal. Även naken blankning innebär ett avtal om framtida leverans.



Jämför följande:

Jag beställer om bok om aktiehandel hos Adlibris. Eftersom den är slut i lager lägger AdLibris in en beställning hos förlaget, samtidigt som de glatt tar hand om mina pengar.

När AdLibris fått in boken skickar de den till mig, varpå jag skänker den till Scaber Nestor.

AdLibris förfarande är precis samma som den nakne blankarens och är varken konstigt, ohederligt eller svårt att förstå. De tar betalt för något de inte har men förbinder sig att skaffa fram det till ett visst datum.

2010-05-19 @ 22:52:58
Postat av: Johan Folin

Blankning är inget problem. Det är ett värdefullt signalsystem. När det sker en omfattande blankning skickas signaler till marknaden att det aktuella värdepappret troligen är övervärderat. Det leder till att priset sjunker. Lyssna gärna på Catos podcast om naked short-selling: http://www.cato.org/dailypodcast/podcast-archive.php?podcast_id=611

2010-05-19 @ 23:00:24
URL: http://folin.nu/blog
Postat av: scaber nestor

@Johan



Jag har bara svårt för att folk säljer det de inte äger.



Jag tycker marknaden flera gånger nu har visat att de inte är ett tillförlitligt sätt att bedriva handel på.



Visst, om det varit en begränsad del av marknaden hade jag nog inte brytt mig, men det verkar som vissa investerare och spelares jakt på snabba lätta pengar har blivit en dominerande del av det korthus som nu fallit hårt två gånger på kort tid.

2010-05-20 @ 00:02:06
Postat av: Henrik Holst

En liten rolig detalj ang optionsmarknaden är att när antieuro-sidan argumenterade för att det ju var så lätt för företag att köpa valutaförsäkringar så var det just valutaoptioner som de talade om.



Det var nog enda gången som Miljöpartister och Vänsterpartister talat positivt om derivathandeln :)

2010-05-20 @ 10:07:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0