Jasså, det är därför det tar över en månad att få en tid till ögonläkare för dottern.

I går skrev jag om Malmös sjuka sjukvård, där jag beskrev hur det går till en vanlig dag när man försöker få en tid på vårdcentralen.
I kommentarsfältet lade Siobhan till detta.

-------------------
"Här i Malmö ringer man klockan 8 på morgonen, ofta kommer man inte ens in i en telefonkö. Man får ringa om och om igen tills man kommer in i kön. Sedan tar det ca en timme i telefonkö innan man får prata med någon som meddelar en att "tyvärr alla tider är redan slut, prova igen imorgon".

Vill man träffa sin husläkare så gäller det att ringa vid rätt tillfälle. Var tredje månad släpper de alla tider och man kan boka en tid. Dessa tider bokas dock upp väldigt snabbt.
Min dotter behöver se en ögonläkare och jag ringde ett par veckor sedan till min husläkare och han lyckades ge oss en tid den 19e maj. Förmodligen kommer vi få en remiss till en ögonläkare och få vänta ytterligare minst en månad.

Man måste nog vara frisk för att orka med sjukvården här."

---------------------

Och idag ser man en liten del av anledningen varför.


Aftonbladet skriver om fusket i den privata vårdbranschen.
--------
"Enligt Ekots granskning betalar landstingen varje år ut cirka 4 miljarder kronor till privata läkare och sjukgymnaster för utförda behandlingar. Av dem kan drygt 100 miljoner kronor ha betalats ut felaktigt.
Det kan handla om vårdgivare som medvetet eller omedvetet slår in falska behandlingar för att få ut pengar från landstingen."

...........

Nu är hundra miljoner en fjärt i rymden i jämförelse av vad Landstingen omsätter.
Men lägg till svindyra stafettläkare och en betongkoloss till byråkrati, så börjar bilden klarna lite.




Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lisa

I Eskilstuna: Min man har återkommande problem med inflammationer i en fot. Behandlingen är alltid densamma, Voltaren+kryckor i någon vecka. När problemen uppstod ringde han i första hand för att be om recept, kryckorna fanns hemma. Detta gick inte, de måste undersöka. Då bad han om en akuttid och fick en tid den 24. "-Va? Imorgon?" Sa min man glatt, eftersom han brukar få vänta några dagar. "-Neej, nästa månad sa det i andra änden."

Detta föranledde diskussioner om huruvida man borde kunna gå ur landstinget...

2010-05-05 @ 07:54:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0