Kurdiska demokratikämpar sänds tillbaka till Iran, där de kommer att mötas av tortyr och trolig avrättning.

Jag återpublicerar detta på uppmaning av Den Nya Medborgarrättsrörelsen - uppmanar mina läsare med blogg att göra samma sak.

----------------

"Med en uppmaning att återpublicera - till stöd för medborgarrätt, mänskliga rättigheter och vanlig jävla medmänsklighet.

Från Olof B[eta]:"



Jag och xorbot(Kalle) åkte hastigt och lustigt ner till Kållered söder om Göteborg ikväll.

Johan Zandin som arrade God Jul önskar Storebror tillsammans med mig, Kalle och Annika Beijbom mailade mig nämligen info om en manifestation i form av en tältning. Det var 20 Iransk-kurdiska flyktingar som protesterade mot avslag på asylansökan utanför Migrationsverket.

Jag spelade in en intervju med Ali Rezai, ordförande för Iranska flyktingars riksorganisation. Eftersom wordpress.com vägrar låta mig ladda upp ljudfilen hit, postade jag den på posterous. Lyssna.

Som jag förstått det hela så är det alltså stor risk för att politiskt aktiva kurder, i många fall f.d. gerillasoldater, ska skickas tillbaka till Iran för nästintill säker tortyr och/eller avrättning! Trots dokumenterade kopplingar till politiska motståndsrörelser i Iran.

Det måste ha skett misstag i handläggningen här – jag hoppas verkligen Migrationsverket uppmärksammar manifestationen och tänker om.

Om inte annat kan migrationsverket kanske rådfråga FRA? För vi betalar väl alla den myndigheten för något slags informationsrapportering i sådana här fall?

En kille sade till Kalle:  ”Jag kommer att dö snart.”

Vad svarar man på det?

Uppdatering. Jag återpostar uppropet från flyktingorganisationen här:

Upprop till Migrationsverket

Vi som strejkar idag, har varit medlemmar och aktiva i de kurdiska, oppositionella partierna Komale och det Kurdiska Demokratiska Partiet.

Vi har kämpat enligt gerillametoder och är kända av den islamska polisen och av den iranska regimen.

Om vi återvänder till Iran riskerar vi att utsättas för tortyr och avrättning.

Våra krav är nu att Migrationsverket aktualiserar våra ärenden.

Enligt den svenska lagen och enligt Genèvekonventionen har vi rätt att få uppehållstillstånd av skyddsskäl.


Även MRN Svart Måndag har återpublicerat.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0