Farmor Gun behöver bloggsfärens hjälp.

Allas vår bloggfarmor, Farmor Gun i Norrtälje, ber om vår hjälp.



Hon skriver på sin blogg:
***************

"
Idag är det 30 dagar sedan jag togs in på Norrtälje sjukhus för en planerad operation.
Operationen lyckades men komplikationer tillstötte eftersom gamla gummor, som kommit i reparationsåldern, är sköra både här och där.
Redan dagen efter upptäckte läkarna att tarminnehåll läckt ut i bukhålan och en ny operation var nödvändig. Bukhåleinflammationen och blodförgiftningen som följde krävde en kraftig antibiotikabehandling, som var mycket påfrestande för mitt hjärta, vilket efter hjärtstoppet 2008 arbetar med 65% av ursprunglig kapacitet.
Detta säger jag inte för att jämra mig, utan för att ni ska förstå att jag kämpat tappert för att återvända till bloggen och allt det härliga liv som följer med den och alla er andra.


Just nu ligger jag och funderar på hur jag ska kunna finansiera en del utrustning som jag är i behov av när jag ska åka hem om drygt en vecka.

Det gäller bland annat en Tempurmadrass till min säng (en Dux med elevationsbotten och 105 cm bred); en begagnad tvättmaskin (eftersom hantering av stomi kräver renlighet); samt en storstädning av min lägenhet, på grund av min infektionskänslighet.
Tempurmadrass kostar runt 8000 kronor med hemkörning, en begagnad tvättmaskin har erbjudits mig till det facila priset av 1900 kronor inklusive moms och installation.
Städningen blir dyrare än en normal flyttstädning eftersom hyresgästen ska bo kvar med alla sina pinaler.

Priset för storstädningen beräknas enligt följande: Bruttolön 8000 kr (2 pers x 20 timmar x 250 kr) Sociala avgifter 31,42% = 2593 kr skatteavdrag 30% = 2400 kr Sociala avgifter och avdragen skatt levereras till skattemyndigheten.
Rutavdraget uppgår till 50% av den totala kostnaden 10 593 kr = 5 300 kr erhåller jag genom en förenklad självdeklaration i samband med nästa års deklaration.
Därutöver ska jag lämna kontrolluppgifter till uppdragstagarna och skattemyndigheten. Nettokostnaden för städningen blir 5 300 kr.

Detta tillsammans gör 15 200 kr.

Som pensionär har jag likt många studenter och pensionärer ont om pengar varför jag måste vädja till er om ett “svärm-bistånd”, en företeelse som i vart fall pirater väl känner till.
Många små bidrag kan rätt snabbt komma upp i behövlig summa.
Om jag istället skulle ansöka om bidrag från det allmänna inträder en byråkrati som jag inte orkar med just nu. Dessutom längtar jag hem.

Vill Du bidra kan du sätta in pengar på mitt konto hos Roslagens sparbank

(SWEDBANK) 8242 0 03 522 206 6

Om det blir mer än vad jag själv behöver kommer jag att donera pengarna till Piratpartiet och Cancerfonden.
Hoppas att jag kan gottgöra er på något sätt när jag återhämtat mig.

Gun Svensson"

*****************


Och självklar! ska vi hjälpa!
Jag sätter in en femhundring på en gång.





Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: OlofB

Bra att du uppmärksammar. Ska göra detsamma med en gång.

2011-08-14 @ 21:14:39
URL: http://olofb.wordpress.com
Postat av: farmorgun

Tack Scaber!

Upplevelserna av all god omvårdnad på Norrtälje sjukhus och responsen på mitt nödrop, har återgett mig tron på att de goda människorna är i flertal och att jag bör tänka mig för och inte ge de onda alltför stor plats i min tankevärld. Den enda människa man med framgång kan fostra är en själv, varför man gör klokt i att överlåta andras fostran till dem själva. Den som har behov av att haspla ur sig elakheter berättar egentligen något av vikt om sig själv. Kritik behöver inte vara uddlös om den är kärleksfull.

Tack än en gång för din support!

2011-08-28 @ 17:04:27
URL: http://farmorgun.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0