#Utöyaterroristen's manifest. Delar är obehagligt likt innehållet på ett vanligt kommentarsfält.

Har nu tragglat mig igenom de första sidorna av #Utöyaterroristen's manifest och några saker slår mig direkt.


För det första känner jag igen retoriken från vanliga kommentarsfält på vanliga forum, inte bara de på flaschback och nordisk.
Utan vad som brukar dyka upp hos Newsmill och Svenska Dagbladet.
Vilket gör mig väldigt illa till mods, för även i mitt kommentarsfält dyker dessa upp då och då, främst hos de som är mer extrema än SD men även från folk som påstår sig vara aktiva SD'are.


Det andra som slår mig är detta inte är en Tim McVeigh-typ som jag trodde först, utan en helt ny typ av inhemsk terrorism som jag, trots letande, har svårt att hitta motsvarighet till.
Däremot tror jag inte ett dugg på att detta har varit planlagt i nio år, det ser mer ut som han vill upphöja sig själv på ett extremt narcissistiskt vis.
På samma sätt som han har planterat pressbilder av sig själv överallt så planterar han nu illusionen av att allt han gjort det senaste decenniet har lett fram till detta. Men det är spekulation från min sida.


Det tredje är att jag oroar mig för copycats och följare.
För jag finner det fullständig osannolikt, även om jag inte utesluter det, att ABB tillhört en tempelriddarorden.
Det tror jag är hans egen uppfinning.
Däremot kan det bli en självuppfyllande profetia.
Det finns psykopater som lätt kan starta en sådan sekt och det finns gott om fårskallar som nu letar efter en sådan att följa.
Huruvida han haft en medhjälpare är det mindre osannolikt, men jag tvivlar på det.


Ps.
Jag kommer inte att citera ur manifestet eller länka till ställen man hittar det.




Fler som skriver:
Hax, Torbjörn Jerlerup, På Riktigt, Lars-Erick, MM, Sebastian, Yami, Livbåten, Röda Berget, Rebella, Svensson, Kjellberg, Bjereld, Emanuel.
SvD, DN, DN2, Expr, Ab.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick F

Ja, jag har ingen lust att läsa ABB:s "manifest", mår nog illa redan av som läckt ut på annat sätt och av vad han gjort.

Av de medgivanden han har gjort verkar det (nu föregriper jag en rättegång) som han är den skyldige. Motiv, djupare orsaker kommer det att spekuleras kring. Men visst måste man konstatera att det inte är ovanligt med ett språkbruk även hos en del som kommenterar på bloggar, som visar på en enögdhet som gränsar till fanatism - och det på ett sätt som vore farligt om det tilläts blomma ut. Lyckligtvis kan också de flesta begränsa sitt hat till verbala utbrott. Men så finns det ett fåtal galningar, som inte har några spärrar. Och som kan få kickar och stimulans att agera copycats.

Jag menar nog att det också är illavarslande när det alltid numera (verkar det som) finns folk som göra sig och sin grupp till martyrer när sådana saker som denna inträffar. Om det nu är en politisk förföljelse så är det illa nog, men att galenpannor åsätter sig, eller åsätts, politiska etiketter, det motiverar inte ett reflexartat agerande från den förmodade motsatta sidan. Det skapar lätt en våldsspiral, där demokratin skadas både direkt och indirekt.

2011-07-24 @ 16:53:02
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0