Fri handel och frihandel, fri in- och utvandring. Är du mot detta är du min politiske motståndare.

I ett inlägg på Liberaldemorkaternas hemsida, som också är publicerat på Newsmill, berättar Torbjörn Jerlerup om hur viktigt det är att inte censurera.
Det är lätt att vilja censurera personer som Geert Wilders och Jimmy Åkesson, men dessa personer måste komma till tals, för det är bara i öppen debatt man kan få folk att förstå att man inte kan backa in i framtiden.

Men naturligtvis så fylls kommentarsfälten till inläggen med diverse mörker, personer som hellre märker ord, tar ut saker ur kontext och annat dravel.
Men det får man räkna med.

Så här ser jag på saken, som människa och Liberaldemokrat, vilket också fungerar som ett svar till den som anser mig vara landsförrädare eller liknande tillmälen.


------------------

Vi vill utplåna nationsgränser, införa fri handel och frihandel, fri in- och utvandring (utan nationsgränser är det faktiskt bara folk som flyttar).
Om det gör oss otäcka för dig är inget jag faktiskt ser som något negativt.

Vi har inte alltid haft kvinnlig rösträtt, inte heller rösträtt för fattiga, är det någon av de epokerna du längtar efter?
Tvångssteriliseringar, stjäla barn från samerna, kortskallar och långskallar, rasbiologi.

 

Bara en sådan sak som att tandvård för 60-70 år sedan innebar att man borrade bort pulpan på 8-10-åringar och ersatte med kvicksilver.
Vilket Sverige är det du letar efter?

Vi har gott om mörker i vår svenska historia, men vi fokuserar på det vi faktiskt lyckats bra med och det är dessa delar vi vill utveckla vidare.
Och det är den springande punkten, vi vill fortsätta utvecklas, med fortsatt sekularisering, riktig frihandel och fri passage över nationsgränserna.

För det krävs att man ser framåt, inte längtar efter illusionen av ett Sverige som bara existerat på vykort.

 

"Historia intresserar mig, men inte lika mycket som framtiden, för det är där jag kommer att spendera resten av mitt liv."  //W. Allen



Jag har tidigare skrivit om Geert Wilders här:
http://scabernestor.blogg.se/2011/february/geert-wilders-tal-bara-yttrandefrihet-om-han.html

Ett axplock ur bloggsfären:
Torbjörns blogg, SvD, DN, Tantrablog, Drömmer jag?, Demofon.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Kristofer

Jag är överens om det mesta du och andra skribenter på Liberaldemokraternas hemsida skriver. Men det händer naturligtvis att man hakar upp sig på vissa formuleringar. Det kan vara så att jag missuppfattat, eller så tycker vi olika. Men det mesta stämmer överens så pass bra med var jag själv står att jag inte kan undgå att misstänka att jag själv har fel, eller har missat någonting i mina tankegångar.



Jag tänker just nu på biten att vi borde ta emot flyktingar från svälten som är på gång. Jag är med på att det är rätt, i längden. Jag har bara svårt att se det som hållbart med nuvarande lagstiftning angående bidrag/sjukvård/etc. Måste man inte börja där? Annars går vi väl under ekonomiskt? Nu har ju väldigt få av dessa människor medel att ta sig hit, men om man för tankeexperimentets skull förutsätter att ett antal rika människor går ihop och erbjuder sig att skeppa hit alla som vill, så skulle det väl inte gå ihop med nuvarande sociala skyddsnät?



Under nuvarande förutsättningar ligger SD bäst till (Dvs hjälp till på plats, om de nu på allvar menar vad som sägs. Det vet jag inte), men jag undrar som sagt om jag missat något, exempelvis att det förutsätts från Torbjörns sida att andra ändringar av sociala skyddsnät ni föreslagit skulle införas först. Annars är det ju lite samma typ av argument som övriga politiker använder sig av, dvs SD är emot att ta hit flyktingar och vi är för, trots att det är "vi" som har makten och ändå avvisar de flesta. Medveten om att du inte är Torbjörn, och kanske inte vet hur han tänkte. Men ändå :)

2011-06-30 @ 00:50:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0