26.000kr/mån är inte en dålig lön.

Jag får börja med att säga att jag, likt många andra, anser att självklart ska lärare ha hög lön, med tanke på utbildningstid och ansvar.
Men det som sticker lite i ögonen är att den lönen de väljer att gå ut med som så usel att man skriver med stora bokstäver "NU HAR VI FÅTT NOG" är 26.050kr/mån.

Ja, kvinnan som utgör exemplet har 12 år i yrket och ja det är 3,5+ års utbildning med tillhörande studieskulder.

Men 26 papp i månaden är inte en kass lön.

Jag unnar lärare högre lön och jag tar gärna den eventuella skattehöjning det krävs.
Men skippa gnället.


Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: behandlingsassistent

Jag håller med,det är absolut ingen dålig lön.

Jag har också utbildning,har arbetat inom missbruksvården i 8 år och min lön ligger på 20.000

Ni har ingenting att klaga över tycker jag.Alla jobb är väl viktiga för att hela samhället ska kunna fungera.

Jag undrar vad dom som städar på skolorna tycker om era protester?

2011-05-16 @ 18:34:22
Postat av: Anonym

2011-05-16 @ 18:37:52
Postat av: Annli

Den som städar i skolan har troligen inga studieskulder som betalas ända tills pension. Får jag samma nettolön så byter jag gärna med städpersonalen - rakt av.

2011-05-16 @ 20:17:08
Postat av: Stefan

Annli och du tror att städarna har samma nettolön?

2011-05-16 @ 20:54:25
Postat av: floodis

Jag gissar att >98% av alla människor i världen oavsett yrke tycker att de har för låg lön för det de gör. Bara att vissa yrkesgrupper gnäller lite mer aktivt än andra och just nu rider lärarna på Björklunds intresse för frågan.



Men som Scaber säger så har de ju faktiskt en helt okej lön och när jag gick i skolan för 7-8 år sen så brukade lärarna bara prata positivt om sina löner. En lärare hade bytt jobb från ekonom till lärare för att lönen var betydligt bättre.



Sluta gnäll, era löner är bra.

2011-05-16 @ 21:03:55
URL: http://freethemind.se/
Postat av: Stefan

Om lärarna har så hög lön då kan vi ju höja socialbidraget till 10 papp i månaden också.

2011-05-16 @ 22:52:56
Postat av: En lärare

Jag är lärare och har bestämt mig för att byta yrke...



Min sista arbetsdag är om två veckor. Jag har en lön på 22900 kronor och jag lämnar yrket, inte för att jag ogillar det, utan för att jag känner mig kränkt.

Det oerhört svårt att förstå för er som inte är lärare att förstå hur vi lärare har det idag. Vi har ett enormt ansvar som inte går att mäta sig med många andra. I mitt jobb är jag kurator, pappa, säljare och lärare samtidigt.



Vi har under 90-talet haft två ekonomiska kriser och varje gång har man dragit ner på personal samtidigt som lärarna ska hålla samma kvalite´ som tidigare. Det tragiska är att man inte anställer under högkonjunkturer som företag gör.



Jag skulle aldrig klaga på min lön om det inte vore så att jag jobbade 70 timmar i veckan. Jag jobbar med andra ord för nästan 15000 kronor i månaden. Lägg sedan till mina 4,5 års lån för studier så kanske det blir lättare för er att begripa.



2011-05-16 @ 23:25:58
Postat av: Maggan

26.000 är ju en ganska bra lön. Vi vill alla ha högre lön. Sjuksköterskorna ligger t.om lägre i lön än lärare. Medellönen inom LT för en syrra är drygt 23.000 kr så sluta o gnäll!

2011-05-17 @ 00:53:27
Postat av: svartill en lärare

Fråga: Hur räknar du ut 70tim/vecka?

Effektiv arbetstid, en "normalvecka" för en arbetstagare 100 procent brukar räknas som 40tim/vecka, full tid 8-17. hur många lovdagar är det på ett år?, jullov, påsklov, sportlov, sommarlov 10v. du säger 70t/ vecka? En arbetstagare har5 veckor sem/ år. lagstadgat. Effektiv arbetstid för lärare? Ni har det för bra, så är det.

2011-05-17 @ 02:16:16
Postat av: ha ha

Avundsjuka svenskar-- 26 000 är ingen dålig lön.

2011-05-17 @ 07:27:52
Postat av: Mattias Juelsson

Det är svårt att prata om lärarnas arbetstid generellt. Det skiljer sig väldigt mycket beroende på om man har en ferietjänst (kommunala skolor) eller semestertjänst (friskolor).

På kommunala skolor har en lärare en beräknad arbetstid på cirka 45 timmar. De "lov" som finns är egentligen ett slags komp för de timmar som överstiger 40 per vecka. Därför finns loven, som alla ondgör sig över. Men det stannar inte vid 45 timmar! Det blir lätt mycket mer, precis som "En lärare" skriver. Och det är alla de andra extratimmarna som jag anser att man kan kräva ersättning för.

När det gäller semestertjänster på friskolor så är det 40 timmar per vecka, vanlig semester och inga lov. Men lärarna på friskolor arbetar lika mykcet övetid som lärarna på de kommunala skolorna - utan lov som kompensation!

Det blir en herrans massa obetalda timmar.



Men jag tror kanske att lönediskussionen är fel ände att börja i. Vi kan stånga oss blodiga i debatter om komptimmar och jämförelser med andra gruppers lönenivåer, men skolan blir inte bättre för det. Lärarna svälter inte, men elvernas skolresultat blir allt sämre. Om vi börjar med hur vi kan skapa en bättre lärandesituation för eleverna och på så sätt ett bättre arbetsklimat för lärarna, så tror jag att lönefrågan svalnar något.



Vardagen för både elever och lärare är tuff. En stor del av missnöjet med lönen tror jag beror på ens nedfördelad arbetsbelastning och en frustration över att man inte har rätt förutsättningar för att lyckas fullt ut med sitt arbete. Om vi lyckas skapa en bättre arbetssiutaion för lärarna och gör skolan till en plats där man VILL vara och BRINNER för att vara, så tror jag att lönen kommer spela mindre roll.



Det är trots allt inte på grund av pengarna som man vill bli lärare. Men man måste kunna kräva rimliga villkor.

2011-05-17 @ 08:42:58
URL: http://mattiasjuelsson.blogspot.com
Postat av: Mattias Juelsson

Skrev en längre text om detta nyss:

http://mattiasjuelsson.blogspot.com/2011/05/om-lararlonerna.html

2011-05-17 @ 09:05:24
URL: http://mattiasjuelsson.blogspot.com
Postat av: Lars-Erick F

Det är tydligt att debatten om lärarnas löner blottar oerhörda missförstånd och djupa okunskaper om både lärarnas arbetsförhållanden och deras löner i jämförelse med andras. Jag rekommenderar de som tror (eller vill tro) att lärarna generellt har det bra och har goda löner jfrt med andra (med el utan motsv studier) att läsa sign "En lärare" och "Mattias Juelsson" ovan. Likaså den senares länk till en något längre artikel.



Själv är jag inte lärare, men har god insikt i hur det är.



Det är inte lockande för ungdomar att utbilda sig till lärare och få en ingångslön på 18000/mån, med väldigt dålig löneutveckling (26 000/mån är ovanligt även efter många år i yrket), att skaffa studieskulder på en halv miljon eller mera samt att förlora arbetsinkomst under studieåren på minst en miljon. De kommer aldrig ikapp dessa minus när de oftast har mycket lägre inkomst än de som inte offrat tid och kraft på studier. Och med läraryrkets dåliga status, vanföreställningar om arbetsförhållanden etc, varför då bli lärare?

2011-05-18 @ 10:09:53
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2011
Postat av: Tommy

Svar till Mattias Juelsson, du är en klok man, jag tror precis som du att det är lärandesituationen mycket grundar sig i. Satsa på skolan, ge lärarna bättre förutsättningar & verktygen att lyckas i sitt arbete med våra barn.

Sen begriper jag inte När det gäller semestertjänster på friskolor så är det 40 timmar per vecka, vanlig semester och inga lov?? Räknar man effektiv arbetstid, jag menar när barnen är lediga alla lov/ lovdagar o.s.v så jobbar väl inte lärarna?

2011-05-29 @ 13:27:29
Postat av: Anna

Efter att ha varit lärare i 30 år ,vet jag att det inte är lönen som är det mest viktiga. Det är istället arbetsförhållandena. Gör mindre klasser, så att vi kan hinna med alla barn som behöver hjälp.

Det är där pengarna borde läggas.

2011-08-31 @ 16:11:46
Postat av: scaber nestor

Håller helt med Anna.

2011-08-31 @ 16:24:32
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: SCB

Javisst lärarlönerna är jättehöga, det är förmodligen därför ingen söker lärarutbildningen- Lov? Lärare har inga lov,då arbetar läraren gratis med omdömesskrivning och annat. På pappret har lärarna lov, inte i verkligheten. Löneutvecklingen har varit 0% de senaste åren, eftersom arbetsbelastningen har ökat med mer undervisningstid och större grupper. Skattepengarna dribblar kommunen runt genom att hyra ut sina egna lokaler till skyhöga hyror, sen kan man säga att man satsat på skolan.

2012-03-20 @ 22:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0