Nästa LO-ordförande och (S) partiledare har mycket gemensamt, som frånvaron av arbete utanför den socialdemokratiska sfären.

Via SR ser jag att det är förhandstippat att Karl-Petter Thorwaldsson, idag ombudsman på IF Metall, blir nästa LO-ordföranden.

Nyfiken på vad han kan tillföra så gör jag en sökning för att se vilken bakgrund han har och hittar:
SSU's förbundsordförande 1990-1995 samt ordförande för ABF, styrelseledamot för förvaltningstiftelsen för UR och SVT (utsedd av regeringen, oklart vilken men troligtvis regeringen Persson) och varit utredare föf föräldraförsäkringen 2004.

Men det är lite oklart vad han pysslat med perioden mellan rollen som SSU-ordförande och Ombudsman på IF Metall. Jag hittar inget som han själv gått ut med, förutom att han varit ombudsman.


För mig som fackligt förtroendevald så är det en självklarhet att folk får reda på att jag faktiskt jobbar på ett fabriksgolv och som mest har fått reseersättning och traktamente när jag är iväg på fackliga kurser.

Så när jag aktivt letar efter vad Karl-Petter faktiskt haft som yrke, så verkar det som han har det ännu sämre på den fronten än S-ordförande Juholt, som åtminstone fick leka journalist på A-pressen i några år innan han blev yrkespolitiker.

Men det har de gemensamt, att aldrig i vuxen ålder rört sig utanför den socialdemokratiska sfären.
Osäker på om det är något att sukta efter.
Att han i sin roll som ordförande för ABF tillåtit att de använt sig av FAS3'are hjälper inte till det heller.

Jag vet att när frågan ofrånkomligen dyker upp på jobbet om varför folk ska fortsätta vara medlemmar i facket, så blir mina skäl färre och färre.
För mina skäl att vara kvar blir färre även de.



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nicklas Eriksson

För jävla illa. Man undrar om LO verkligen försöker avskaffa sig själv?

2011-05-11 @ 18:22:22
Postat av: scaber nestor

Det är helt klart för stor inavelsprocent i såväl LO-topp som i (S).

2011-05-11 @ 19:57:20
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0