Dagens sista, fildelningsfrågan.

Hej alla skivbolagsmoguler, upphovsrätthavare och diverse andra personer som agerar mellanhand mellan kreatören och konsumenten.

Jag har missat 2 veckors CSI och House MD, så jag tankade hem dessa avsnitten.

Jag jobbar nämligen skift, så jag har bara möjlighet att kolla på på TV's primetime var 3'e vecka.
Vilket suger fett, jag vill följa med i mina favoritserier men ni ger mig väldigt liten möjlighet att göra detta.

Av samma skäl har jag väldigt svårt att gå på Bio annat än på lördagar och jag har definitivt svårt att betala 250kr (film + resa + snacks) för varje filmhelvete, därför går jag på bio på de filmer jag anser det vara värt dessa 250kr och andra försöker jag hitta i reaboxarna på nätet eller också tankar jag hem någon cameo.

Skivor då?
Jag är dödsmetallare, de banden jag gillar köper jag skivorna av, annars går jag på konserter eller köper per rekommendation.
Liksom många andra dödsmetallare så köper jag plattan på rea, lägger in på datorn och säljer tillbaka skivan till en skivaffär som handlar med begagnade skivor.

Sedan tankar jag hem vissa låtar via de lagliga kanalerna eftersom jag inte vill köpa en hel skiva



Har nu kreatörerna lidit ekonomisk skada av detta?


Vi räknar ihop det och ser vad jag lägger ut på kreationerna.

7-8 biobesök/år ~ 2200kr
10 DVD-skivor/år ~ 1200kr
10 CD's/år ~ 1000kr
50 låtar/år ~ 250kr
5-6 konserter/år ~ 750kr

Sammanlagt ca 5500kr/år lägger jag alltså ut.

Men detta är inte allt, jag är med i konstklubben på jobbet, vilket lägger till 800kr/år.
Jag köper litografier lite då och då som jag antingen behåller själv eller ger bort i julklapp.
Dessa litografier behöver ramar.

Så, konst blir sammanlagt kanske 3000kr/år

Det blir ~ 9200kr/år


Om jag nu får ett utpressningsbrev som berättar att mina 50 avsnitt av csi/house och några hundra nedladdade låtar samt ett 10-tal filmer renderar mig i 20.000kr böter (eller mer), hur många tror att jag någonsin kommer att köpa ett enda verk till, vare sig det gäller musik, konst, film eller annat?

Så, vad är det egentligen som kostar dessa kreatörer pengar, min fildelning eller mellanhändernas försök till utpressning?


Och försök gärna anmäla mig, jag har det relativt gott ställt och jurister i familjen.
Det ska bli ett sant nöje att möta era argument i rätten.
Och ni kan ge er fan på att allt som sägs under rättegången kommer att publiceras på piratebay.



pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,




För övrigt anser jag att FRA-Lagarna ska rivas upp.

Kommentarer
Postat av: J.J.

Ehhh...det är inte så att du pressar folk istället ?

Det finns ingen logik alls i fildelning om man vill supporta sina idoler och vara en trogen fan.

Dessa missade avsnitten hade kund bandas eller spelas in på DVD.

2008-11-08 @ 22:24:47
Postat av: scaber nestor

Dessa avsnitt kunde bandas?

Vilket århundrade lever du i?





Jag använder den tekniken som finns att tillgå, jag vill inte begränsas av att vara tvungen att behålla en utdaterad VHS-spelare eller en regionsbaserad DVD-spelare.





Det du verkar ha missat i min bloggpost är att jag stöttar mina "idoler" genom att köpa deras verk, skillnaden är att jag inte köper grisen i såcken.



2008-11-08 @ 22:38:19
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Jens O

@scaber nestor:



Det var bra uppräkning, vilket du presenterar. Det stämmer säkerligen mycket bra, med hur det ser ut i verkligheten.

2008-11-09 @ 07:55:06
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Andreas Rönnqvist

Som du själv skriver, cirka 10kkr per år. Om du åker dit för 25-50kkr så kommer de att gå back efter 2½-5 år. Sen är varje år du lever (säg en 40-50 år till) ren förlust.



På tal om musik kan jag rekommendera www.jamendo.com

2008-11-09 @ 12:38:49
URL: http://www.dreamscarredpress.com
Postat av: Mokk

J.J

Du vet väll att banda är just lika olagligt som fildelning?

2008-11-09 @ 13:21:29
Postat av: Schonke

Jag har aldrig förstått varför det skulle vara en annan sak att spela in en låt jag hör på radio eller en film/tv-serie som går på TV än att ladda ner samma låt, film eller tv-serie från ett fildelningsnätverk.

2008-11-09 @ 14:02:09
Postat av: Lars-Erick

Haha, du skrev nog inte för att vara rolig, men jag skrattade ändå. DEt var väl pga ditt hot att lägga ut en process på Pirate bay...

Verkar ändå som du har en hyfsat låg musikbudget även om du tagit med lite kringkostnader.



Jag tror nog också att de flesta som gillar musik lägger ut en hel del, och att ev nedladdning får ses som provlyssning och reklam. Men jag laddar inte ner.

2008-11-09 @ 14:09:36
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Rikard

Intressant räkneexempel.



En detalj, bara, det är inte olagligt att köpa en skiva, rippa och sälja skivan begagnat och den behålla rippade versionen.



Detta, tillsammans med att det är tillåtet att rippa skivor man "äger" och dela med sig till sina närmaste vänner och familjemedlemmar visar på hur mycket i otakt med verkligheten utpressningsrättslagstiftningen (läs: upphovsrättslagstiftningen) är när den appliceras på nätet eller andra digitala sammanhang.



Det är lagligt att dela med sig av digitala kopior från en laglig förlaga till sina närmaste vänner.



Men om man inte har några vänner och går med i en sluten tracker och får vänner där... ja då är alla medlemmar i trackern ens närmaste vänner. Hur konstigt är inte detta? Hur illa är inte utpressningsrättslagstiftningen anpassad till dagens digitala verklighet?



Och på tal om second hand-försäljning av skivor...



Om du laddar ned en skiva har du inte tjänat några pengar på någons arbete. Möjligen har du låtit bli att lägga din budget på just den skivan om och endast om du skulle nödvändigtvis ha köpt skivan om nedladdningsmöjligheter inte funnes.



Men om du, helt legalt, säljer en CD eller DVD till en begagnataffär, så kommer de sälja den vidare med vinst. Dvs affären kommer tjäna pengar på någons arbete utan att ge något tillbaka till utpressningsrättsinnehavaren (eller artisten för den delen) får en eurocent på deras förtjänst på någon annans arbete.



Detta är helt lagligt eftersom man räknar med en viss andrahandsförsälning när man producerar skivor eller DVD (och säkert även böcker).



Varför man inte tar hänsyn till nedladdning när man skapar skivor, är över min fattningsförmåga. Det kanske är så att man gärna vill behålla rätten till utpressning i senare skeden och inte vill uppdatera sina affärsmodeller efter rådande verklighet, vad vet jag.



Ladda ned för eget bruk: Ingen vinst



Sälja någons verk vidare begagnat: Vinst



Vilken verksamhet är olaglig? Moralisk? Berättigar till utpressning?

2008-11-09 @ 16:20:09
Postat av: Ole Husgaard

We have had this legislation in Denmark for some time, so we know what the danish antipirates currently demand.



The base price is DKK 10 for a piece of music (per song, not per album), and DKK 70 for a movie or a TV program. For some not quite known reason this is multiplied with 0.8. Most likely this is because they don't actually check if they represent the right holders of the works shared, and thus think that they are unlikely to represent the rights holders for less than 80% of the shared works. Then this number is multiplied by two, as they argue that you have to BOTH pay what you saved by not paying the full price, and the loss they had by not selling this to you. (Yes, it is perverse, but true. I think the same is possible in swedish copyright law.)



Let us assume that you each year download and share 300 pieces of music, and 60 movies or TV-programs. Then they would ask you to pay DKK 300100.82+60700.82 = DKK 11520. This is SEK 15557.



But wait: Antipiratbyrån has for many years been tracking illegal filesharing on the net. As first illegally, and later with permission from your authorities. So they probably already have a huge database with "evidence" of past infringments from various IP numbers. Now all they need is a way to get some names and addresses of people they can try to extort, and this is what your new law will give them. I would guess that they would go three years back.



Then you would get a letter asking for payment of SEK 46670 in damages to avoid being dragged into court.

2008-11-09 @ 20:24:24
URL: http://www.piratpartiet.dk/
Postat av: Erik S

Det kommer onekligen att bli mycket intressant att se VILKA som de tänker försöka sätta åt om lagen går igenom. Kommer de att anlita privatspanare för att skapa en profil över den fildelande personen innan utpressningsbreven postas? Eller ska de gå på massutskick som den amerikanske motsvarande Privatpolisen RIAA?



Sverige är ett så litet land så information om utpressningsbrev till 80-åringar utan dator, utpressningsbrev till printrar, utpressningsbrev till döda, osv, som skett i USA, kommer att spridas blixtsnabbt här till allmän kännedom.

2008-11-09 @ 20:36:42
Postat av: Martin

Utmärkt analys av hur häxjakten på kultur-entusiaster (i allmänt tal "pirater") enbart kommer se till att frånta de stackars svältande kreatörerna deras allra sista levebröd. Vi kan ju redan se hur sveriges biografer gett sig fan på att skrämma bort de allra sista betalande kunderna också, genom att anklaga de som faktiskt betalat för att vara pirater. Så intelligent så jag dör.



Har själv skrivit en liknande lista tidigare, dock inte riktigt lika ekonomiskt inriktad. Finns här:

http://endemoniada.org/2008/02/14/jag-konsument/

2008-11-10 @ 08:53:18
URL: http://endemoniada.org
Postat av: Bjorn

USA



- begått ohyggliga brott (ju förr dessa avslöjas)

- feta och tex 5% står för 20% av jordens energikonsumtion = bättre å utrota (purple cloud som en låt sjunger ut i världen)

- biokemiskt varhelst närhelst (nätverk , Boston modell)

- tyskjävlarna "köra över" (hyser ju avlyssningscentret)

- döda am varhelst de är (nätverk, krigslagarna som gäller= allt är tillåtet)

- Bin Ladin var ju rätt ineffektivt = bättre med biokemiskt. Han skulle bli kung i Tjetjenien (bror vägrade ju visum i spanien, omar bin ladin)

- obama svartskallen slåt ut statsledningen . Han kommer införa svartskallarnas moral=

BÖGÄKTENSKAP och omoral (dom förgriper ju sig på sina ungar= mkt hög frekvens)

- EU kasta väck amerika . Sluta å svansa = påpeka handel och övergrepp hela tiden (fanatism). Till dom blir utfattiga.



Boriska pojken sa ju magnetfältet snart ska gå åt helvete=

nukleärt anfall?



2008-11-10 @ 09:28:35
URL: http://dagestanmetoden.blogspot.com/
Postat av: Rille

Bra uppräkning du gör. Själv VET jag att jag har minskat min konsumtion just för att jag blivit så trött på upphovsrättsindustrin. Jag gillar rollspel på datorn, men det är verkligen att köpa grisen i säcken. För det första så kräver en legal skiva att skivan hela tiden ska vara i (kul med surrande skiva som ska varva upp när ett musikspår påbörjas), samt att man ska joxa med serienummer och behöva registrera online (vilka uppgifter skickas då egentligen?). En piratversion har inga av dessa nackdelar.



Sedan är köpprocessen för datorspel helt åt skogen. Vilket jävla spel man än kollar på i butik så säger det "stunning atmosphere" och "superior artificial intelligence", men sedan när programmet väl är köpt så bestod atmosfären i ett kasst loopat ambiencespår och AI:n bestod av att fienderna hade hela två vapen/strategier att använda mot en.



Summa summarum, jag köper idag mindre datorspel, mindre musik och mindre film. Däremot köper jag mer böcker och går mer på konserter.

2008-11-13 @ 00:56:03
Postat av: Magnus Orest

They shall tremble... ;-) Gruppen heter "Mediebojkott 2008", och finns här: http://www.new.facebook.com/group.php?gid=96215050356

2008-11-13 @ 08:50:53
URL: http://gsmurfen.wordpress.com/
Postat av: Emanuel

Hej Scaber Nestor. Jag beklagar att du blivit så bitter på skiv/film-industrin. Jag som upphovsman vill be om ursäkt ifall du tror att vi vill dig illa. Tro mig, det är inte därför vi envisas med att säga att upphovsrätten är viktig. Däremot försöker vi hitta på ett sätt så att kultur-pengarna du spenderar går till rätt fickor. Det vill både upphovsmännen och konsumenten, eller hur? Låt oss fokusera på det! Hur ska det gå till? Inte genom att upphovsrätten upphävs på nätet i alla fall.



Det vi alla vill ha är en realistisk debatt där vi kan komma med konkreta förslag. Vi måste mötas i mitten och kanske måste internetanvändaren rucka en aning på sin frihet på nätet? Kanske måste upphovsmännen gå med på att ge bort sina verk oftare. Det gör vi för övrigt ganska ofta redan så det vore inget nytt för oss.

2008-11-18 @ 22:01:20
Postat av: scaber nestor

@emanuel



Jag beklagar att jag inte sett ditt inlägg tidigare, det är postat under en kateggori jag inte följer så ofta.





Det jag stör mig på är inte upphovsrättens vara eller inte vara.



Det jag stör mig på är att privata intressen får en särställning inom svenskt rättsväsende.



Först undrar jag om du är upphovsman eller upphovsrättsuppköpare, det kanske du kan svara på om du hittar hit igen.



Jag förutsätter nu att du faktiskt skapar dina egna verk.

Vill du ha betalt för dina kreationer får du först hitta en prisnivå som är acceptabel, för dyrt så köper ingen, för billigt så tjänar du inga pengar.



Bokbranchen har tagit hand om det genom sänkt bokmoms och genom pocketbokens stora genombrott.



Men det är egentligen bara en liten del av debatten.



Jag är inte bitter på skivbolag/filmindustrin, deras åsikt intresserar mig endast för att de begär och har snart fått en särställning inom rättsväsendet ingen annan industri haft sedan demokrati infördes i Sverige.



Det är en demokratisk grundprincip att anses som oskyldig till motsatsen bevisats i rättslig prövning, där då bevisbörda ligger på anklagaren och om den anklagade anses överbevisad så bestämmer domstolen påföljd.

Detta har skett i ett antal mål i Sverige där bevisbördan har satts på en nivå och där hovrätten slagit fast att normalpåföljden är böter.





Jag är vare sig ute efter att släppa upphovsrätten fri eller att mötas på mitten.



Jag vill bevara de demokratiska rättsprinciperna oavsett var de utsätts för inskränkningar.



I somras FRA-Lagen idag IPRED. förra regeringens idioti om avlyssningstillstånd och denna regeringens fortsatta utförsäljning av rättsväsendet.

2008-11-20 @ 04:46:22
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0