kassettskatten, några siffror

Här är copyswedes siffror i pdf.

Där kan jag utläsa att redovisningen är ganska bra både vad gäller insamlade summor, utbetalda summor och fördelningen till de olika branscherna.

Men, jag kommer att koncentrera mig på 2005 eftersom det är de siffrorna som är mest redovisade.

Insamlad summa ~137.000.000
Kostnad för inkassering ~4.300.00.000

Detta motsvarar att 3,1% av summan består av inkasseringen, nu vet jag inte hur den inkasseringen går till rent tekniskt, men jag har varit i kontakt med en del bolag som köper fakturor och då brukar dom köpa dessa fakturor för runt 95% av summan, det innebär 5% som ska gå till all administration samt vinst.
Och att ha 3,1% enbart på inkasseringen blir då en enorm post.

I redovisningen längre ner på sidan hittar jag extra kostnader på över miljonen, så den redovisade totalsumman blir då ~5.3 miljoner. (motsvarar ~3,9%)
Om jag förstått det rätt är då Copyswede inte ett vinstdrivande bolag utan en bara inkasserande organisation (ekonomisk förening står det i texten.)

Fördelningen mellan de olika branscherna är 66% till Copyswede-grupperna och 33% till Filmproducenterna.
Dock ska 5 1/3 % fördelas till UBOS via 1/3 från Copyswedegrupperna och 2/3 från Filmproducenterna.

Copyswedegrupperna är:
Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (BUS)
Nordisk Copyright Bureau (NCB)
Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation (SAMI)
Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå(STIM)
Svenska Fotografers Förbund
Svenska Journalistförbundet
Svenska Musikerförbundet
Svenska Tecknare
Sveriges Dramatikerförbund
Sveriges Författarförbund
Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare(KIF)
Sveriges Läromedelsförfattares Förbund
Sveriges Yrkesmusikerförbund (Symf)
Teaterförbundet

UBOS är:
Sveriges Television
TV 4
Sveriges Radio
Samt några fler som ej är nämnda med namn.

Filmproducenterna är:

SFP, Föreningen Sveriges Filmproducenter
OF, Oberoende FilmaresFörbund
STVP, Sveriges TV-producenters intresseförening
SRP, Sveriges Reklamfilmsproducenter
IFPI Sverige (musikvideo)



Denna listan presenteras också.

UBOS, UNION OF BROADCASTING
ORGANISATIONS IN SWEDEN

Samordnare för nordiska public service
TV-bolag och en rad motsvarande radiooch
TV-företag från andra länder och
språkområden.

IFPI
International Federation of the Phonographic
Industry, Svenska gruppen.

FRF, FILMPRODUCENTERNAS
RÄTTIGHETSFÖRENING

Företräder film- och TV-producenter med
olika inriktning. FRF har följande medlemsorganisationer:
SFP, Föreningen Sveriges Filmproducenter
STVP – Sveriges TV-producenters
Intresseförening
SRP, Sveriges Reklamfilmsproducenter
OF, Oberoende filmares förbund
IFPI, Svenska gruppen



Något som slår mig är att IFPI är med både som separat samarbetspartner men att de också ingår i den ena konstellationen av samarbetspartners och påfallande ofta skrivs det Copyswede/IFPI som det vore ett och samma, men min misstänksamhet till det kan vara obefogat.

Jag är inte ekonom så om min sammanställning brister lite så ber jag om ursäkt, men nu har vi iallafall ett offentligt dokument att utgå ifrån.
Någon kanske hittar hur de separata intresseorganisationerna sedan portionerar ut pengarna.
I filen från copyswede ser man bara hänvisningar till stipendier som delas ut av videoersättningen.
Men det står dock att 6% av beloppet är en utdelningskostnad, men beloppet saknas (hittar den inte iaf, men som sagt, jag är inte ekonom) så vad den procentsatsen innebär i faktiska pengar blir då svårt att sia om.


De jag tror motsvarar en utdelning av medel är helt enkelt det som det inte står "kostnad" vid.

Så, det skulle innebära (om jag förstått det rätt) denna utgiftspost.

Det som det står IFPI vid är:
1.050.053
4.604.770
11.712.597
699.596
162.232
=
17.599.648

Det innebär att ~12.8% av det Copyswede drog in i kassettavgift 2005 gick till IFPI. (ej inräknat posterna som det står Copyswede/IFPI på)

IFPI är det bolag som fördelar denna summan till skivbolagen, så då kan vi nog räkna med en viss "administrativ kostnad" där, sedan hur skivbolagen väljer att fördela dessa pengar till sina artister går nog inte att få reda på utan att få en revisor att gå igenom deras redovisningar.


Dock verkar filmbranchen se om de sina, åtminstone vid en första anblick.
De påstår att de betalar ut pengar till 6000 medlemmar, men då kan snittet inte vara högt.
Först så får de bara ~30% av intäkterna, vilket är ca 46 mille
46 mille delat på 6000 = 7611kr/person.
Då ser vi i exempelfallen att en författare fått 50.000, en producent fått 9.000 och en skådespelerska (får jag spekulera i en viss Helena Bergström?) 12.000 så sjunker snittet markant om fördelningen speglar verkligt förhållande yrkesgrupp och summa.
Men oavsett så kan man nog enas om att det blir en skitsumma eftersom jag inte tagit in den "administrativa kostnaden" för att dela ut dessa pengar i den sista uträkningen.
Och läser man i texten så nog fan står IFPI med där också...


Så, det blev nog lite rörigt, klockan är mitt i natten och jag har stirrat på siffrorna en stund nu.

Kan ni rätta mig så gör det genom att skriva om inlägget helt och posta i en annan blogg så kan jag plocka bort den här med bara minnet av skammen över en usel uträkning.


Men min slutsats blir trots allt att med alla dessa intresseorganisationer och deras respektive "administrativa kostnader" så blir det nog bara korvören kvar till artisterna och kreatörerna.


Edit:
Mitt i natten som det var så glömde jag tacka JörgenL för länken till copyswede.




pingat på intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lars-Erick

Mitt lilla googlande gav resultat... ser att du räknat vidare på Copyswedes siffror.

Jag har inte fingranskat Copyswede, men som du såg tyckte jag mig se oklarheter i vart pengarna går i flera fall, även om de själva säger att de går till artisterna.

2008-11-17 @ 09:49:58
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Mike

Hmm jag undrar.



Detta är ju bara ett litet urlägg ur vad jag vet.



90 talets statskuld hade sin grund i att Bengt Dennis och Carl gav Pappa Bush 2500 miljarder till Starwars antimissilsköldsystemet som nu lanseras i polen för att skapa ett nytt kallt krig med ryssland.Så hade man en grund att sälja ut och korrumpera landet ytterligare.

Som tack fick man Cobra attackhelicoptrar och utföra folkmord på sudanesiska stammar i afrika då deras byar befann sig på mark med olja,, detta deltog mr Carl och andra psykopater ur lundin oil med nöje eftersom man då samtidigt stryper kinas olje tillgångar när man handlar på deras territorium likaså Darfur..

Sedan för vi ju inte glömma dom falska ubåtskränkningarna som MR Carl och hans vänner i usa och fn icensatte för att försöka dra in oskyldiga svenskar i krig med den ryska björnen.



Så det var dom 2500 miljarderna och våran framtid.



Sedan var det dom giriga bankirfamiljerna som ex Rotschild & rockafeller som vårat mummintroll till Fhurer snorälskare gav nyligen 1500 miljarder till.



Efter bekämpat alla svårigheter med statskulden efter 90 talet hade vi alltså 1750 miljarder i överskott.



1500 miljarder fick man ge bort (Till sig själv)

då man i hemllighet jobbar åt dessa familjer

(som att det inte framgår med alla mörka agendor mot folket).



500 miljoner till det olagliga kriget i afghanistan bara i år (EXTRA dessutom)



Se filmen The Objective (NICE I LIKE)







Nåja fashistbarnmördaren fick iallafall inte dom 250 återstående miljarderna..



Glömm det dom gick iväg som smör i solsken i korruptionens fickor.



Så man kan ju undra



Så nu har vi ett underskott.



Kanke detta sätter din KASETT KALKYL I FOKUS LITE och ger dig perspektiv.



Chilla vidare och må alla muppar Vakna till .



Direkt Demokrati Efterlyses.



(Som alltid) ; )



2008-11-17 @ 10:30:34
Postat av: scaber nestor

Jag beklagar mike, med all välvilja i världen ser jag inte relevansen till mitt inlägg till kassettskatten.



Skriv gärna ditt inlägg på din egen blogg (om du har en) så följer jag den diskussionen där.



Jag återkallar publiceringen.



/Scaber Nestor

2008-11-17 @ 10:37:13
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Mike

Jo men du måste ju fårstå att ,,



Vad är meningen med hel termen skatter på media i conlflikten iprde fra fildelning osv osv när dom riktiga skattepgnarna oavsett aldrig ändå kommer till folkets nytta?



Där ser man när det blev varmt i köket bränner du dig.



Jag gillar inte censur alls,, såna människor kan lika bra jobba för FRA.



MEnar om du har något emot mitt inlägg så diskuterar man det tills man hittar likheter olikheter och därigenom får en större bild eftersom vad som är av vikt och inte kommer upp till ytan.



Det är hela poängen med att föra en dialog eller dyl annat om ett ämne någon annan inte kommer överns med en om.



Hur löser man knutar om alla ska hålla på censurera varandra.



Nej tack.



Dina handlingar talar om din anpassning.



Så tänk på vad du gör och hur du handlar och tänker.



För att samvetet ch ditt hjärta blir din domare en dag.



2008-11-17 @ 10:42:13
Postat av: Mike

10 000 felstavningar i arbetströtthetens morgon sömnad.



Jag bugar och tackar för mig.



Må du uppleva din karma och lösa den.



2008-11-17 @ 10:45:12
Postat av: scaber nestor

Mike, jag gillar dina inlägg för det mesta, men din logik i det här fallet går mig helt förbi.



Kommentarsfältet är där för att kommentera det inlägget som det är kopplat till, jag tolererar också att det används som "tipstelefon" för andras relevanta inlägg i debatten.



Men din berättelse om svenska miljarder som gick till USA's Star Wars-program kan jag inte riktigt relatera till.



Hade mitt inlägg varit ett generellt statement om hur och vad svenska skatter går till hade jag kunnat relatera till din kommentar, men kassettskatten är en del av IPRED-lagstiftningdiskussionen att en generell kommentar om skattepengar helt enkelt inte hör dit.

2008-11-17 @ 11:29:01
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Nils Lindholm

Inte många 'småartister' får utdelning på denna skatt.

Det kostar nämligen att vara med, för att få pengar!

Det var ju nåt reportage om en 'småartist' som skapade och 'brände själv'.

Han betalade 'kopieringsavgift' på varje band eller om det var CD, men fick inte en endaste krona tillbaka.

Dom ’behövande’ får inte en endaste spänn alltså.

Hela härligheten är väl (som vanligt måste man väl säga) till för dom stora drakarna som har råd med lobbying.

2008-11-17 @ 14:23:58
Postat av: Padwan Leinad

Ja, det är väl bara att konstatera att allt är som vanligt. Det är för att hålla sin egen organisation vid liv som man drar in pengar. Skulle det mot förmodan bli något över går det som allmosor till de som redan har. Nya tider kräver nya företag och nya affärsmodeller, men för sent har syndaren vaknat.

2008-11-17 @ 19:45:53
Postat av: Roger Pantare

antecknar febrilt

2008-11-17 @ 21:53:16
URL: http://rogerpantare.blogg.se/
Postat av: Emanuel

Padwan och Nils, nu gissar ni väl ändå?



"Det är för att hålla sin egen organisation vid liv som man drar in pengar".



Varför tror du det? Dom här organisationerna har ju kommit till på uppdrag av alla de som ska ha pengarna i slutändan. Det är inga "drakar" utan representanter. Gör dom ett dåligt jobb så åker dom ut med ändan före. Jag vet inte riktigt vart ni vill komma? Är det en dålig lösning? Vad är i så fall en bättre lösning?

2008-11-18 @ 21:25:26
Postat av: scaber nestor

@Emanuel



Det en organisation är skapad för från början och vad den ägnar sig åt idag behöver inte vara samma sak.

Många av de organisationerna som är uppräknade i Copyswedes årsredovisning har vad som närmast kan kallas för tvångsanslutning.



Och som i fallet med kassettskatten så har de artister/kreatörer som inte är anslutna ingen möjlighet alls att få ersättning.

2008-11-18 @ 22:30:21
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0