Folkpartiets FRA-grupp har manglat i 2 dagar,nyheter kan vara på väg.

Amanda Brihed berättar lite om vad hon tror är på G efter folkpartigruppens 2-dagarsmangel.

Hon tror att förbättringarna som kommer att dyka upp är bland de bättre som kommit fram, men som inte förändrar frågan i sak.

Hon skriver följande.

Igår och idag vet jag att Folkpartiet har suttit och manglat något så otroligt. Det har säkert varit väldigt tunga diskussioner, och jag tror faktiskt att de verkligen sätter manken till i sina försök att komma fram till lösningar som faktiskt kan fungera, som kan tysta kritikerna och som kan innebära att de sex riksdagsledamöterna som stått upp mot lagen bestämmer sig för att, så att säga, återvända hem.


Jag tror att det idag kan komma att dyka upp ett förslag om att införa domstolsprövning av tillgång till information. Att FRA behöver prövning för att få arbeta med databaserna. Frågan är vart den informationen lagras, dock. Och vem har tillgång till den under tiden FRA arbetar fram underlag för att få söka?


[...]


MEN...


Jag vet att det här är en massa paranoia från min sida, men jag tror inte att man kommer att ta tag i kopplingen mellan polisiära och militära insatser. Jag tror att vi fortfarande får problemet med ändamålsglidningar.


Visst finns det skäl att ge polisen bra möjligheter att kunna agera på brott som mord, pedofili, ekonomisk brottslighet och annat som varit på tapeten. Men jag kan inte se det proportionella i att polisen har tillgång till militära spaningsmöjligheter för att åstadkomma detta. Och jag är fortfarande rädd att vi, trots en domstolsprövning, hamnar i en sits där vi om ett par år kan komma att ha en ändamåls- och prövningsrättsglidning.


Det är ALDRIG ok att övervaka medborgare på grund av att man kan. Och det är ALDRIG ok att blanda ihop militär och polisiär verksamhet. Jag kommer aldrig att släppa mitt krav om en sådan princip. Helt enkelt för att jag inte vill ha ett nytt Ådalen i modern tid. Det får inte ske!


Jag tror inte att man kommer att ge upp de definitioner på spaningsområden som man haft tidigare. Det vill säga just rätten att spana kring miljöbrott, naturkatastrofer, ekonomisk brottslighet och allt vad det är. Mycket av det är polisiärt snarare än militärt, och militära medel kan inte tillåtas användas i en modern, demokratisk rättsstat. Det är för mig livsviktigt.


Och det viktigaste av allt!


STÄNG DEN FÖRBANNADE FRA-SHOPEN!!!


Idag har Sverige rätten att sälja ut information i batch till andra länder. Bearbetad eller obearbetad. Det är ALDRIG ok.


Om vi behåller rätten för FRA att handla med polis, allmäna myndigheter, annan statsmakt och annat lands underrättelsetjänst, finns fortfarande risken att homosexuella hängs ut trots att de lever i garderoben och att Sverige riskerar att åsamka dem ett dödsstraff i länder där sådant existerar.


I USA är det fortfarande omöjligt att få uppehållstillstånd om man har avvikande sexuell läggning. För studier, arbete, greencards, eller av asylskäl. Det är inte ok. Vi ska inte handla med uppgifter om människors privatliv och vanor. Det är ALDRIG ok!





Jag instämmer och jag tror fler i bloggsfären gör det också.

Det är dags att återigen upprepa vad det är motståndet verkligen gäller, så de som förhandlar i riksdagshuset och i partistugorna verkligen vet vad det är de riskerar genom att förhandla med folk som var beredda att dra igenom lagen utan några tillägg alls.
Som var helt inne på att sälja information om oss till främmande makt, som tycker det är OK att åsiktsregistrera folk.

Kom igen nu, vi får inte låta detta ske.

När vi bävar, har makten hukat sig, men de står kvar vid att vi ska registreras, säljas och övervakas som en skock får.
Det är dags att ta i på allvar nu.
Vi behöver en ny bloggbävning, en som sätter stopp för spektaklet en gång för alla.


pingat på intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,



glöm inte att läsa Lars Ericks blogg.
HAX rapporterar om datalagringsdirektivet, några goda nyheter iaf.
minamoderatakarameller gör likaså, samt Christofer Fjellner.



Svensk Myndighetskontroll har tagit reda på vad Carl Bildt egentligen sade i Agendaintervjun, kanske...

Kommentarer
Postat av: Mike

Fra = Tjuvar .



Mestadels tafik handlar bara om spioneri som tjänar en maktelits intressen och skadade böjelser.





1242575&lpos=extra3" rel="nofollow">http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=96297&a=1247350&lid=puff1242575&lpos=extra3

2008-09-24 @ 15:04:44
Postat av: Jens O

Vi måste kämpa hårt, för att återerövra demokratin.

Partipampseliten ska få veta, att de lever.



Något annat vilket är nödvändigt, är att sätta en fackla, där det känns på media.

Det är inte så många ute i de svenska stugorna, vilka på allvar vet, vad det är frågan om.

2008-09-24 @ 18:11:16
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: Nic

Måste säga att jag inte alls är förvånad OM dom där tjejerna som för 9 dagar sen sa att dom ville riva upp lagen nu ger sig. Iaf inte att 5 av dom gör det, 4 hade redan innan röstat "ja", och Camilla Lindberg, efter sitt tal på Sergels Torg, sa samma dag i en "mini.debatt" mot Karin Enström att hon visst kunde tänka sig gå med på lagen om ändringarna är tillräkligt bra. Från att på förmiddagen stått och gapat ut att "Det rätta är att riva upp, göra om och göra rätt" till att några timmar senare vara possitiv om ändringarna är tillräkligt bra, ja det är ta mig fan till och med värre än Fegerlay! Men att Birgitta Ohlsson skulle vika sig, det trode jag aldrig! Hon som tvärtemot dom andra kvinnorna bara blivit starkare och starkare i sin övertygelse om att lagen är fel. "Jag kommer resten av mitt liv att fundera på varför jag inte röstade nej" sa hon vid en intervjuv kort efter att lagen klubbades igenom.



Jag har tappat allt förtroende när det gäller politiker, om det är sant det som TT basunerade ut igår att Camilla, Birgitta och dom andra ändrat sig...ja då finns det inte en enda hederlig politiker kvar i sveriges riksdag.



Nic

2008-09-25 @ 11:07:19
Postat av: Lars-Erick

Nå, jag är lika besviken. Men vi ska inte tro att det är lätt att bli utsatt för det tryck de blivit.



Nu måste vi fundera ut en ny strategi för att kämpa vidare.

Funderar...

2008-09-25 @ 13:38:56
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com/
Postat av: Jens O

Vem ger upp? Inte jag!

2008-09-25 @ 23:37:15
URL: http://www.odsvall.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0