Flerveckorsmanifestation, 3 veckors köpbojkott.

Knappt har Jonas Nordgren (Dubbad "den Tappre af Westerås" av Svensk Myndighetskontroll) avslutat sin månadslånga protest mot FRA-Lagstiftningen innan nästa flerveckorsmanifestation är igång.

FarmorGun
tar upp tråden från tidigare nämnde Michael G (SMK) och idén om en tre veckor lång köpbojkott mot IPRED och industrin som förordar lagen är nu en boll som även jag tar mot och passar vidare.

Som Michael skriver:


Det är dags att vi konsumenter visar Hollywoodclownerna och deras advokater vad ordet konsumentmakt verkligen innebär.

Som jag ser det finns här en möjlighet att sända ett kraftfullt budskap till branschen, om alla de som fildelar i landet kan enas, genom att ställa upp på att under en treveckorsperiod inte köpa en enda skiva, film eller spel

Detta skulle ge två effekter. Dels naturligtvis en minskad försäljning men det skulle framförallt innebära en tydlig markering av att fildelare faktiskt också köper mycket av det material de laddar hem och provlyssnar.

Problemet, som jag ser det är att få tillräcklig spridning av tanken.För detta ändamål behövs att ni som läser det här och tycker att iden är ok, också hjälper till att sprida budskapet. Går det tillräckligt fort så skulle en köpbojkott kunna påbörjas 090209 och avslutas 090301.




Jag hoppar på den här idén.


Har stoppat de automatiska inbetalningarna till mina WoW-konton, att sluta köpa skivor blir lätt, det lade jag ner redan för några år sedan och har sedan dess bara köpt enstaka låtar via CDON eller någon annan onlinebutik, Film blir desto svårare att sluta med, jag hyr flitigt filmer och går på bio emellanåt.
Men tre veckor borde jag klara :)



Lagen Säger skriver matnyttigt om Näringsutskottets möte om IPRED/sanktionsdirektivet.
Tydligen sågar Post & Telestyrelsen lagen jäms med fotknölarna  "regeringens förslag inte är förankrat i verkligheten" ska ha varit kontentan av dess kritik.

Det verkar att så fort personer och organisationer som har teknisk kompetens får tala om denna lagen, så sågas den.
Är det inte dags att regeringen lyssnar på oberoende rapportörer istället för lobbyister?

Men tyvärr verkar det som att sossarna röstar med regeringen, trots att de nu börjar känna till att konsekvenserna av lagen är större än vad de tänkt.
Censur av information brukar få de flesta att backa, men inte majorriteten av svenska politiker, när husse rycker i kopplet följer byrackorna efter.


MiniMaliteter
(Mikael Nilsson) presenterar "Berättelsen om riksdagssvar.se"


Fler som skriver om Jonas Nordgren, Ipred och musikindustrin
Mina Moderata Karameller, Calandrella, DN, Den fria liberalen, Anders Widén, Berättelser, Björn Wadström.



Pingat på Intressant och Twingly.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Thommie

Slår inte detta också mot de bolag som INTE är för ipred? Det är väl de bolagen man bör försöka gynna istället?

2009-01-31 @ 20:46:53
Postat av: Anonym

Du får väldigt gärna visa mig de bolag och intresseorganisationer inom musik/film/bokindustrin som är aktiva mot IPRED så ska vi/jag nog se till att kunna göra undantag :)

2009-01-31 @ 21:15:11
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: janne

Jättebra tips . From 2009 02 09 startar jag min bojkott. Och är det så, så kan jag nog bojkotta en längre tid , så får vi se vem som är beroende av vem. Det är dax att visa att det är vi som BETALAR, som styr och inte de som får betalt !!

2009-01-31 @ 22:24:53
Postat av: Tobias

Dom ar arga for att dom inte har monopol langre. Forstar inte att samtliga regeringar (hoger och vanster) hattar med.



Tack for lanken till min blogg... :)



/Den fria liberalen

2009-02-01 @ 20:59:07
URL: http://denfrialiberalen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0