Jonas Nordgrens enmansmanifestation, sista dagen - sympatisittning på Mynttorget från kl 16.00

Jonas Nordgrens enmansmanifestation har nått sin sista dag, därför uppmanar jag alla som kan, att befinna sig på Mynttorget idag senast kl 16.00 för en sympatisittning.

Se till att denna fredag blir ett hedrande avslut för en modig persons protest mot FRA-Lagen.







Sista dagarnas rapporter, från Jonas Nordgrens egen blogg.



28 januari.

Staffen Danielsson (c) tog en rejäl disskution med mig på förmiddagen. Han menar att mejl bör ses lite som vykort, något som man inte bör använda för det mest privata. Han påpekar att kontrollmyndigheten ska ha hand om samverkanspunkterna och vädjade till FRA-motståndarna att ta hem en lite seger för alla de förbättringar som genomförts och planeras. Jag tryckte på om traffikdata och Staffan hävdade bestämt att  information inte får hämtas ur trafikdata som inhämtas för att utveckla tekniken. Överhuvudtaget verkade han hårt tagen av kritken. Jag är mycket villig att berömma Staffan för att han är villig att ta disskutionen och bevisligen är bered att lyssna på konstruktiva förslag.

Jag har tänkt mycket på vårt samtal idag och överhuvudtaget så tycks FRA-anhängarnas perspektiv vara ganska klart för mig vid det här laget. Jag resonerar ungefär som europakonventionen: undantag mot integriteten kan göras om undantaget är nödvändigt i ett demokratiskt samhälle. Personligen har jag svårt att tro Sveriges överlevnad som stat hänger på FRA-lagens vara eller icke vara. Alltså är det inte rimligt att införa ett dylikt system. FRA-anhängaren tenderar att börja i andra änden; ett införande av ett sånt här system kommer inte att innebär slutet för demokratin Sverige, alltså är det rimligt att införa det för att öka säkerheten.

Camilla Lindberg (fp) rapporterade om en påbörjad debatt om Datalagringsdirektivet som förts i utskottet. Hon var optimistisk och menade att förespräkaren varit alltför rabiat och velat ha 30 år lagring av information, när utskottet talat om 6-12 månaders lagring.

Tindra66 hälsade på och bjöd på lunch. Hon rekommenderade läsning av Hanteraren, boken om polisens brottsprovokationer mm. Vi pratade om Obama och vilken effekt presidentbytet har för FRA-frågan... till exempel om resultaten av den amerikanska övervakningen inte kan rättfärdiga kostnaderna. Vi pratade också om betydelsen av att FRA är en civil myndighet och att en förflyttning till försvaret skulle öka rättsäkerheten. Ja, och några saker till som jag ska kolla upp lite mer vid tillfälle.

http://blogg.aftonbladet.se/9802/



(min kommentar - Staffan Danielsson borde veta vid det här laget att även vykort är skyddade av brevhemligheten, så exemplet stödjer faktiskt vår sak snarare än hans åsikt)




29 Januari.

En fågel viskade i mitt öra att det står en fågelholk på Mariatorget. Med texten "FRA-fritt" och "Brevduvor". Hade gärna kontrollerat saken själv. Och kanske hört av mig till min älskarinna ;-)

Cecilia Wikström (fp) bjöd på lunch. Tack Cecilia!

SVT ringde ville ha med mig i direktsändning på Eftersnack på tisdag kl 22:30. Det blir nog jättebra. Jag har redan lite idéer om vad jag vill prata om, och så hinner man ladda upp sig lite. :-)

Eva-Lena Jansson (s) nämde att hon skrivit om mig på sin blogg.
http://www.evalenajansson.blogspot.com/

Alice Åström (v) hade jag ett ganska kort men trevligt samtal med... om den allmäna rädslan för brottslighet och terroristen och varifrån viljan att skriva sådana här lagar kommer ifrån.

Annars hade jag flera långa, trevliga samtal som knappast hade något med FRA och göra. Och det var ganska skönt.



Axel's blogg, Argast.nu, Calandrella, Christian Engström, Odsvall, Anna Troberg, Opassande, XOR,


Pingat på Intressant och Twingly.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0