Särbegåvade utan chans i Folkpartiets Sverige.

Det som skiljer särbegåvade från högpresterande är detta (hämtat från Mensa's program för särpresterande barn)



Högpresterande elever

Särbegåvade elever

kan svaret
ställer frågor
är intresserade är nyfikna
har goda idéer har tokiga idéer
arbetar hårt sysselsätter sig med andra saker men klarar sig ändå
besvarar frågor diskuterar dem
lyssnar med intresse visar starka åsikter och synpunkter
lär sig snabbt kan redan
har många jämnåriga kamrater föredrar vuxna
kopierar
skapar nytt
tycker om skolan tycker om att lära
tar emot information bearbetar information
tänker steg för steg

tänker komplext

är nöjd med sin inlärning är mycket självkritisk
förstår idéer tänker abstrakt



För särpresterande kan det också vara ett problem att prestera på den höga nivå de är kapabla till pga att de inte blir motiverade pga tex stora klasser, undermåligt studiematerial, dåligt utbildade lärare, etc.

Till skillnad från högpresterande som (väldigt förenklat) suger upp informationen och sätter alla prover och får höga betyg, dvs de elever som Jan Björklund vill ge ännu mer resurser, så kommer den särpresterande eleven att ifrågasätta den "dogma" läraren försöker lära ut, bland annat i SO-ämnen och på grund av att en del frågeställningar är ett par steg längre fram i tankekedjan hos eleven så uppfattas det som en "dum fråga".

För en lärare att skilja särpresterande från andra "bråkiga" elever i klasser på 35 personer, speciellt om de inte känner till skillnaden mellan den tyste snälle högpresterande eleven och den ifrågasättande särpresterande dito'n, är nästan omöjligt.

För en sådan person som ofta går ut med mediokra betyg från grundskola och gymnasium, är komvux ett sätt att några år efteråt, när skoltröttheten har ersatts av en vilja att visa upp en pappersbit som en arbetsgivare eller högskola kräver för att ge jobb/utbildning, kunna läsa upp betygen till de nivåer som motsvarar den kapacitet personen faktiskt har.


Men den möjligheten tas nu bort av drillsergeant Björklund, som vill se barn gå i vackra rader, lära sig det staten vill lära ut, utan ifrågasättande, där en "elit" ska skiljas ut från resten av pöbeln.


Stora delar av folkpartiets politik är inte så tokig, men skolpolitiken är lite väl Socialdarwinistisk för min smak och sedan tror jag de flesta av er känner till min åsikt om FP's integritetspolitik.


/SN


Pinged at Twingly, Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Fler som skriver.
AB, DN, SvD, Expr, AB2, AB3, AFS, Annarkia, Peter Andersson, Jinge, Maria Ferm, Badlands Hyena, Jesper, Johan B, Sundbybergs grönaste liberal, Jullan.

Kommentarer
Postat av: Martina

Själv hade jag rätt dåliga betyg i skolan eftersom jag var mer intresserad av att festa och ha kul. Ändå tjänar jag idag (32år gammal) mer än snittet här i landet och har personalledande position. De du kallar särbegåvade kommer att kämpa sig fram ändå. Problemet är ni som vill att betygen ska definiera en person hela livet igenom iställer för att ge personen en chans.

2009-06-15 @ 19:11:48
Postat av: scaber nestor

@Martina.



Betyg definierar inte en människa, men så länge arbetsgivare och högre utbildningar kräver dem så ska chansen finnas.



Lön "över genomsnittet" finns det många branscher som ger utan att kräva högre utbildning, men för en person som senare i livet vill bli ekonom, socionom eller jurist men som inte har tillräckliga betyg så slås den möjligheten undan.



Det handlar inte bara om dig Martina, grattis till säljjobbet men det finns faktiskt arbetsplatser som kräver högre utbildning.

2009-06-15 @ 19:30:01
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag är inte säljare utan ekonom, till från dig så har jag inget emot säljare. Du verkar bitter, av ditt språk att döma så borde du kunna lyckas. Ditt sätt att uttrycka dig visar på begåvning. Ha det gott!

2009-06-15 @ 19:33:36
Postat av: scaber nestor

1. Ok, du är ekonom eller du har position som ekonomiansvarig?



2. Jag har 5 år som säljare i ryggen, så din fördom var felaktig.

Det jag förutsatte var att när du sade att du hade "rätt dåliga betyg i skolan" var att du faktiskt hade det, har du en position som ekonomiansvarig så kan de inte varit så usla som du ger sken av.



3. Bitter är jag, pga att vi har ett skolsystem som inte klarar av personer med speciella behov utan låter dem klara sig själva och när de väl tagit sig igenom folks fördomar så slår nu Björklund undan fötterna för dem igen.



5. Japp, jag har begåvning, jag trodde det var uppenbart att jag kände till det med tanke på inlägget jag skrev.

2009-06-15 @ 19:44:27
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Martina

Det framgick bara att du själv tycker att du är begåvad men jag är ju en annan person. Men det är väl bra att vi är överens.

2009-06-15 @ 20:06:17
Postat av: Mikael Hedberg

Det jag har så svårt att förstå är vad man anser att betygen egentligen representerar. Är det verkligen så att det är vad jag kunde när jag va 15 som är viktigt för en arbetsgivare, inte vad jag kan nu?



Varför skulle det vara mindre värt att jag jobbat hårt för att lära mig något bara för att jag gjorde det något år senare? Det relevanta måste väl ändå vara vad man kan eller inte kan?

2009-06-15 @ 20:09:26
URL: http://www.skivadlime.se
Postat av: scaber nestor

@Martina



Det framgår att jag själv anser mig vara begåvad?



Jag är otroligt glad över att jag inte har samma förakt för andra som du har.

2009-06-15 @ 20:33:12
Postat av: scaber nestor

@Mikael.



Det är svårt att få vissa anställningar om man inte uppvisar att man är utbildad inom just det området.



Hur ska man visa för högskoleverket att man kan vissa saker?

Visst, kunskapstester finns för många, men för en del utbildningar krävs det även studievana eftersom det också till stor del handlar om korvstoppning och har man då ingen studieteknik (som komvux i stora delar handlar om enligt mig) så är det ganska kört.



Det borde inte vara mindre värt och ser man till många innovatörer/entreprenörer så har betyg spelat mindre, om än någon roll alls.

2009-06-15 @ 20:39:36
Postat av: Anonym

Vi har inte råd att slösa bort ett år av unga

människors liv. Vi har inte råd att komvuxplatser upptas av unga

människor med nyligen fullföljda gymnasiestudier. Vi har inte råd med

att högskoleantagningen snedvrids av uppblåsta betyg utan prognosvärde

för framtida studier.



sagt av rättvisa sossar 2006..orättvisa "majoren" 2010



http://www.dn.se/opinion/debatt/nu-stoppar-vi-komvux-som-graddfil-till-hogskolan-1.692405

2009-06-15 @ 22:09:08
Postat av: Tomas

Är det positivt eller negativt att vara ett särbegåvat barn? Blir inte riktigt klok på det.

2009-06-15 @ 23:59:30
URL: http://100stegtill.blogspot.com
Postat av: scaber nestor

Positivt om barnet stimuleras på rätt sätt, då finns det knappt nån gräns för potentialen



Negativt om det straffas, då kan det gå diametralt åt andra hållet.



Hur åt helvete det kan gå finns en del beskrivet i ett gammalt inlägg.



http://scabernestor.blogg.se/2009/january/lite-om-min-bakgrund-vilket-kan-forklara-var.html

2009-06-16 @ 00:23:59
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Globetrotter

Problemet med betyg är ju att de i viss mån återspeglar en utförd prestation, och att de sen används i just det där prognossyftet, dvs. "någon" ska bilda sig en uppfattning om hur mycket du kan tänkas prestera i framtida studier.



2009-06-16 @ 07:44:17
URL: http://gayglobetrotterviews.blogspot.com
Postat av: Frank M. Eriksson

Wow; jag är Särbegåvad...

Fast kunde de inte valt ett bättre ord? Allt på sär* låter så negativt och efterblivet...



På tal om Mensa, jag har funderat på att ta deras test. För 4-5 år sedan så tog jag ett test på något som kallades för Tickle, 174 i IQ är väl inte allt för dåligt för en på 15 år?



Men som sagt skolan är astråkig, så jag hoppade av. Enligt papperna så är jag en nolla...

2009-12-19 @ 22:46:14
URL: http://knarf.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0