Var är mitt ACTA-Besked? (uppdatering, nu fick jag det.)

Ni som följer bloggen känner till att jag begärt tillgång till ACTA-Avtalets dokumentation och blivit nekad detta.

Problemet är att jag inte fått det skriftliga beskedet ännu och utan detta kan jag inte formulera ett överklagande.

Nu känner jag inte till hur lång tid jag har på mig att skicka in detta överklagande, men jag vet att för varje dag som går, har jag en dag mindre på mig.

Försöker Näringsutskottet sinka beskedet så att jag inte ska ha möjlighet att överklaga?


Uppdatering:

Fick beskedet via email.

Hej,
Beklagar att  Du har fått vänta på svar på din begäran. Vid näringsutskottets sammanträde den 10 mars beslutades att inte utlämna de sekretessbelagda handlingarna med stöd av 2 kap. 1 § sekretesslagen. Detta protokoll justerades sedan vid sammanträdet den 12 mars.

Med vänliga hälsningar
Inger Stålberg
Nukansliet



Det är tydligen så att man måste vara riktigt j*vla specifik när man lämnar in en begäran.
Jag förutsatte att när man begärde skriftligt besked att detta besked skulle innehålla vad, vem, vilka, när, varför.

Vad: Ärendenummer - diarienummer - begäran.
vem: Vem som begärt ut handlingarna
Vilka: De som var närvarande på mötet och om det var ett enigt beslut.
När: Tidpunkt för behandlingen
Varför: skäl för nekandet och formuleringar till varför sekretesslagstiftningen ska gälla före offentlighetsprincipen.

Av dessa är bara tidpunkten och skälet (utan argument)  med.


Det som är helt otroligt är att företagsledare och lobbyister har tillgång till avtalet, men inte medborgarna.
För vem är staten till för egentligen?

Skrivit om ACTA
Här, här och här.


HAX har skrivit om Q6/17.
Detta är ett FN-traktat som förhandlas om just nu där bla Kina vill ha igenom att allt som skrivs på nätet ska vara spårbart.
Dvs, oppositionspartiers kontaktnät, journalisters källor på nätet etc etc.
Det jävliga är att ett flertal länder som påstår sig vara demokratiska, faktiskt sitter och förhandlar om det.
Hur i svarta h-e kan man ens komma på tanken att förhandla om detta?



Fler om ACTA-Avtalet.
Leo Erlandsson, Farmor Gun, Patrik Öhman, DN, Free & thinking.


Pinged at Twingly, Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anaïs



"Det som är helt otroligt är att företagsledare och lobbyister har tillgång till avtalet, men inte medborgarna"

Det är ju det absoluta kännetecknet för korporativism. Vi har ett nytt, spännande styrelseskick i Sverige.

2009-03-20 @ 11:11:29
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: Beelzebjörn

"Hur i svarta h-e kan man ens komma på tanken att förhandla om detta?"



Tankekedjan är väl inte särskilt svår att tänka sig?



Men vad gör man åt det?

2009-03-20 @ 12:03:53
Postat av: christoffer

Överklagandetiden börjar inte räknas fören svaret är "dig tillhanda" så på den punkten behöver du inte vara orolig, det su ska vara orolig för är att man förhalar ärendet tills det är irrelevant.

/C

2009-03-20 @ 12:27:01
URL: http://blue-green-mess.blogspot.com/
Postat av: Lars-Erick

maila eu-kandidaterna om detta också, hur du ser på de och fråga vad de anser.

2009-03-20 @ 12:30:23
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com
Postat av: Lars-Erick

och här är några "liberala" bloggar... (nåja, mer el mindre) där man kan kolla om och vad de anser. Eller fråga vad de tycker.

_84356.aspx" rel="nofollow">http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/AreaContentPage_84356.aspx



Här finns fps lista på eu-kandidater. Jag har mailat den övre halvan med frågor. Obs, Mia Franzens mail funkar inte.

2009-03-20 @ 12:33:42
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com
Postat av: Lars-Erick

Äsch, var för snabb. HÄR är listan å fpkandidater till EU:



_85814.aspx" rel="nofollow">http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/SimplePage_85814.aspx

2009-03-20 @ 12:34:36
URL: http://lars-ericksblogg.blogspot.com
Postat av: Michael Gajditza

Det normala för beslut av den här typen är att du har tre veckor på dig att överklaga, eller som det heter, att begära omprövning av beslutet, från och med det datum du delgivits beslutet.



För att undvika all eventuella försök att kringgå detta så tycker jag att vi imorgon då vi ses, skriver en begäran om omprövning av det muntliga beslut du fått, men att vi i denna begäran också skriver in att du återkommer med en komplettering av din begäran så snart du fått beslutet skriftligt.



På så sätt riskerar du inte att sorteras bort i samband med någon sorts rättidsprövning.

2009-03-20 @ 17:38:13
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: Joppe

Begär ut protokollet från mötet?

2009-03-22 @ 10:14:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0