Alla kan vi begå faktamissar.

Efter partiledardebatten kom det fram att Statsministern haft fel faktaunderlag till sitt påstående om att vi idag ligger 100.000 jobb plus mot 2006.

Detta förklaras genom en miss i hans stab av att de ändrat sättet att räkna från 16-64 till 15-74.
Jag förstår hur statsministern känner sig eftersom jag själv nyligen har drabbats av en liknande pinsamhet.


I mitt fall handlar det om att ha tagit fel på person.

När jag kollade upp Rovdjursutredaren Åke Pettersson för att få mer om hans bakgrund så valde jag några kriterier.

Bland dessa var:
Namn, jägare/ickejägare, medlemskap.

Då fick jag fram Åke Pettersson, jägare, medlem i Svenska Jägareförbundet och LRF.(en av länkarna)

När jag då sökte på Svenska Jägareförbundet och Åke Pettersson fick jag fram följande.
Åke Pettersson, vice ordförande i Laxå Jaktvårdssällskap.

Har gör jag misstaget att inte leta efter ytterligare en Åke Pettersson inom Svenska Jägareförbundet, men det föreföll mig inte att det skulle finnas två stycken som passade in på de kriterier jag satt upp.


Detta får jag äta upp nu
.

Självklart ber jag om ursäkt till båda Åke Pettersson för sammanblandningen.


Men som synes kan man begå misstag i alla läger, även de som har en hel stab av faktakollare bakom sig.



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Inga M

Asch, vilket billigt retoriskt knep! Att när man avslöjas med rumpan bar, visa upp någon annan i högre position som hamnat i samma läge och gärna någon från det som ur egen synvinkel hör till motståndarlägret!



Men ett erkännande för rättelsen här på bloggen angående Åke Pettersson, det är mer än de flesta rabiata jaktmotståndare och vargjaktmotståndare har kostat på sig i de senaste veckornas smädelsekampanj i media. Jag har publicerat massor av rättelser i bloggen och i debattartiklar, rättelser på rena felaktigheter i samband med vargjaktsmotståndet och jägarhetsen i media, utan att få mer än den här rättelsen.



När Du googlar på jägares namn, tänk på att det faktiskt finns bortåt 300.000 jägare, så en hel del av dem heter Åke Pettersson och inte så få jägare är också andra saker, familjefäder, lantbrukare, hundägare, skogsägare, egna företagare. Jägare är inget ondskefullt släkte som Du tycks tro, de flesta jag känner är varmhjärtade och ömsinta mot både djur och människor i sin omgivning.



Nu är jag riktigt ute och seglar men om jag inte minns fel så är V ett parti med något 10.000 tal medlemmar, vilket är rätt blygsamt i jämförelse och Rovdjursföreningen har några tusental. Man kan fundera över om deras stora inflytande i den här frågan är rimligt eller inte.



Jakten utövas av så många att den kan betraktas som en folkrörelse. Du är välkommen att gå med om Du vill och pröva på. Det är inte som Du tror.



2010-02-01 @ 20:53:42
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Cornucopia?

Fast Reinfeldts siffror var faktiskt korrekt. Iaf enligt SCB, och även om man jämför 15-74 med 15-74

2010-02-01 @ 21:17:26
URL: http://cornubot.blogspot.com
Postat av: scaber nestor

Inga.



Min huvudsysselsättning är fortfarande mänskliga rättigheter, senast jag kollade efter står samtliga riksdagspartier bakom det, jag är heller inte vänster eller höger (eller grön eller lila).



Jag befinner mig i ett partipolitiskt vacuum eftersom mitt tidigare förstaval i politik har visat sig opålitligt.



Men jag erkänner att FR's blunder öppnade möjligheten att sätta mitt eget misstag i relation till detta.

Vilket var ren flyt eftersom jag var mitt i skrivandet av rättelsen när mailen plingade till.



Och jag använder mer än google när jag kollar upp folk, men jag har inte för avsikt att avslöja vilka.



Däremot får jag lägga till fler punkter när jag söker uppgifter för källkontroll.



Ps.

Jag är fortfarande värmlänning och jag känner alla former av jägare, från godhjärtade till tvättäkta nazister.

Flertalet är som du beskriver, folk som bryr sig om sin omgivning.

Men långt ifrån alla.

2010-02-01 @ 21:47:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0