Den nya(?) politiska taktiken, fuska, ljug och ignorera så tröttnar folk till slut.

Förutsatt att Aftonbladets rapportering stämmer så betyder det att vi har haft ett Näringsdepartement med Maud Olofsson som ytterst ansvarig, som aktivt vilseleder det svenska folket och har gjort så under en betydande del av mandatperioden.

Problemet är att folk i gemen börjar bli så trötta och så fulla av politikerförakt att de har slutat bry sig, något som är livsfarligt för demokrati men önskvärt för de krafter som helst av allt ser att befolkningen håller käften mellan valen.

Kolla bara vad som har hänt under 2000-talet.

Vi har valfusk, infiltrationer och dataintrång från medlemmar i, eller sympatisörer av, i stort sett varje riksdagsparti.
Vi har klipp och klistra-mentalitet från förtroendevalda, skatteavdrag för de mest otroliga saker, om de ens vill redovisa sina inköp, ministrar som använder regeringsplanet för nöjesresor, en statsminister som överger "sin" ideologi för lite snabba cash, en nuvarande som aktivt undanhålls verkligheten av sina rådgivare.


Moment 22 i detta är att alla dessa händelser gör att folk tröttnar, de slutar bry sig när de borde bry sig mer än någonsin.
Men det betyder också att de åtgärder som behövs för att komma tillrätta med detta som ett utökat personval eller en författningsdomstol, ligger på samma personer som i mångt och mycket är en del av problemet.



Några riksdagskandidater/ledamöter jag tror och hoppas ställer sig över denna sortens politiska falskspel.

Mary X. Jensen.
Kent Persson.
Jonas Morian.
Erik Hultin.
Amanda Brihed.
Christoffer Willenfort.
Oscar Fredriksson.
Johnny Olsson.
Marie Axelsson.
Calle Rehbinder
Gun Svensson
Signe Rocklin

Hampus Algotsson.

Denna listan önskar jag utöka efterhand.
Är du en riksdagsledamot eller kandiderar till riksdagen och vill sälla dig till ovanstående namn, lämna ditt namn i kommentarsfältet.



Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: B-O Gavne, Västerås

ÅPROPÅ LJUGA OCH BEDRA, har ju vi svenska folk kommit överens om att vår samhälls gemenskap skall grundas på demokrati. Vari vi också har kommit överens om, för att ytterligare hävda demokratin, att alla våra kommuner Sverige runt benämns just KOMMUN.

-Där alltså vissa kommuner benämner sig STAD, uppenbart därför att de anser att de är nått finare människor; än andra, landsbygds boende människor. Med att man ju inte kan benämna landsbygd för STAD. Ni vet som bland andra Adolf Hitler skilde på arier och andra. Detta som sedan utvecklades ända till gaskamrarna.

2010-02-14 @ 07:37:25
Postat av: Jens O.

2010-02-14 @ 08:05:29
Postat av: Jens O.

Du kan med stor säkerhet, lägga till Oscar Fredriksson (C): http://oscarfredriksson.centerpartiet.net/

2010-02-14 @ 08:07:39
URL: http://www.odsvall.se/blog/
Postat av: christoffer willenfort

Du kan addera mig till listan.



Mina ods att komma in är inte så höga (plats 22 på piratpartiets syd-lista) Men det kommer inte hindra mig från att försöka.

2010-02-14 @ 09:57:54
URL: http://blue-green-mess.blogspot.com/
Postat av: Joshua_Tree

Ramlade in för att anmäla mig till listan och upptäckte till min glädje att jag redan står med. Tack för förtroendet!

2010-02-14 @ 12:07:33
URL: http://josh.scriptorium.se
Postat av: apocalypse nowish

Problemet med dig Scaber är att du är för godtrogen och hyser en tilltro till de demokratiska funktionerna. De events du nämner och många fler är inte isolerade händelser, de är små fläckar som påvisar en underliggande och totalt genomgripande sjukdom.



Lyckligtvis har folk börjat inse detta och bryr sig mindre och mindre. Du ser detta som ett demokratiskt problem, jag ser det som att folk äntligen börjar vakna upp. Och om folk verkligen visste hur illa det är, skulle de inte bara proteströsta eller sluta bry sig, de skulle gå ut på gatorna och börja bränna ner domstolar och regeringsbyggnader.



Jag var politiskt aktiv i 15år och kan tala om att politik är detsamma som vilken såpa som helst, bara mycket värre. Ta upp vilken såpopera du har sett mest av i ditt minne, ta bort en del av morden, men förstärk allt annat 100 ggr och sedan betänk att allt detta görs på skattepengar.



Problemet med de personer du nämner och eventuella nya politiska partier är att de också måste spela spelet. Du måste göra deals, du måste trixa, mygla, skaffa vänner på de rätta positionerna och säga de rätta sakerna. Varje person som ger sig in i politiken måste slicka stjärt, sparka på de som är i vägen och ligga nära allt som är politiskt korrekt. Du kan vinna vissa sympatier med att vara ideolog eller gå emot strömmen, men du kommer aldrig vinna gehör eller ändra på någonting. Varje liten vinst kräver att du säljer en del av din själ.



Så länge folk tror att de kan ändra någonting genom att rösta rött i ena valet och blått i det andra, så länge folk tror att de med sin röst på valdagen eller genom ett engagemang kan driva fram förändringar, så kommer ALDRIG något att ändras. Det är inbyggt i systemet.



Och varje gång du tror du vunnit en seger eller skjutit upp ett beslut, så agerar en massa lobbyister och byråkrater i bakgrunden. Och eftersom varje ”seger” kommer med både ett pris och en framtida förskjutning/förvanskning, finns det inget som heter ”seger” i politiken, bara tillfälliga och skenbara framgångar.

Postat av: scaber

A-N



Jag har hyfsat bra koll på hur illa det är i de "demokratiska" församlingarna, men man måste blanda in "hopp" också.



Allt kan inte vara nattsvart.

2010-02-14 @ 12:53:00
Postat av: apocalypse nowish

Allt är inte nattsvart, det sa jag inte. Men att tro att enskilda ledamöter eller något nytt parti kan ändra något finns inte på kartan. Om dessa människor och många fler vet hur illa ställt det är och ställer sig upp och berättar det, verkligen gör det alltså, så kanske vi kan få till en förändring, men det första som i så fall måste ändras är hur utnämningarna går till. Svenska folket tror ju på allvar att de röstar fram riksdagen, vilket är både sorgligt och löjligt. Riksdagslistorna bestäms av partierna så myglandet börjar på allra högsta nivå redan där.

Postat av: Per Ankersjö

Artikeln är inte riktigt schysst. Om man lusläser den så skiljer man på "besked" och "bekräftelse". Departementet ville ha tydlighet, begärde det och fick det - senare.



Vattenfall själva har ju inte varit ett under av tydlighet gentemot ägaren. Minns gärna VD:s minnesluckor:



http://www.youtube.com/watch?v=mSLgdFClW4Q

2010-02-14 @ 15:32:45
URL: http://perankersjo.blogspot.com
Postat av: Amanda Brihed

Jag vågar inbilla mig att jag litet lagom maniskt kommer hålla fast vid mina principer hur hårt det än blåser omkring mig. Tackar för förtroendet och hoppas verkligen att jag klarar av att leva upp till det. Jag har inga andra planer.

2010-02-14 @ 15:47:57
URL: http://brihed.blogspot.com/
Postat av: scaber

@Ankersjö



Jodå, men detta är ett resultat av år av politisk ignorans som täcker ganska många mandatperioder.

Så länge de levererade vinst så brydde sig inte departementen.

Det skapade en sorts praxis "Leverera vinst så ställer vi inga frågor om varifrån pengarna kommer".



Vilket faktiskt gör att min kritik kan bli lite onyanserad, ska ta med detta i ett senare inlägg.

2010-02-14 @ 17:31:23
Postat av: Signe Rocklin

Du kan lägga till mig på listan också. :)

2010-02-14 @ 23:12:18
URL: http://yamipanda.blogspot.com
Postat av: Hampus Algotsson

Jag kan lova dig, Niklas, att jag inte kommer ställa upp på sådant om jag kommer in i riksdagen. (och inte om jag stannar utanför heller för den delen)

2010-02-15 @ 17:16:27
URL: http://hampusalgotsson.wordpress.com
Postat av: maloki

jag tackar också för förtroendet :)

2010-02-15 @ 20:49:15
URL: http://mlokit.wordpress.com
Postat av: scaber

Lägger in dig Hampus så fort jag kan logga in på blogg.se

2010-02-15 @ 23:23:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0